
TO REFERENCE THIS ARTICLE, PLEASE USE THE FOLLOWING CITATION: 

Rodrigues, T. M. (2018). The Role of the Media in the Processes of Impeachment of Dilma Rousseff(2016) and 
Michel Temer(2017). Contracampo - Brazilian Journal of Communication, 37 (2), pp. 36-57.  

Submitted on March 05th 2018 / Accepted on: July 31st 2018. 

DOI – http://dx.doi.org/10.22409/contracampo.v37i2.1108 

 

 

 

 

 

The role of the media in the 
processes of impeachment of 
Dilma Rousseff (2016) and 
Michel Temer (2017) 

Contracampo – Brazilian Journal 
of Communication is a quarterly 
publication of the Graduate 
Programme in Communication 
Studies (PPGCOM) at Fluminense 
Federal University (UFF). It aims 
to contribute to critical reflection 
within the field of Media Studies, 
being a space for dissemination of 
research and scientific thought.

Contracampo e-ISSN 2238-2577 

Niterói (RJ), 37 (2)

aug/2018-nov/2018 

Volume 37 
issue 2 / 2018 

THEÓFILO MACHADO RODRIGUES 
PhD in Social Science from Pontifical Catholic University of Rio de 
Janeiro (PUC-RJ). Professor at Political Science Department of UFRJ, Rio 
de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil. E-mail: 
theofilomachadorodrigues@gmail.com. ORCID: 0000-0003-1709-1546 

http://dx.doi.org/10.22409/contracampo.v37i2.1108


 

 
 

Abstract 
 
The tense relationship between media and politics in Brazil is well known by 
specialized literature. Getúlio Vargas, João Goulart and Fernando Collor are 
examples of presidents who did not finish their mandates and who suffered 
resistance from the press. This article argues that this history of the media in 
destabilization processes remains current. The hypothesis was tested from the 
observation of 34 editorials of Brazil's main print newspapers, during Dilma 
Rousseff's impeachment in 2016 and the opening of Michel Temer's investigation in 
2017. The first case had a certain unity between these newspapers; in the second 
case, there was divergence in the press 
 
 
 
Keywords 

Impeachment; Media; Democracy. 
 
 

 

 

37



 

Introduction 

The tense relationship between the media and politics in Brazil is relatively 

well-known in the specialized literature. On the one hand, there is the recurring 

practice, on the part of media companies, of defending their interests via political 

agenda-setting (Biroli & Mantovani, 2010; Biroli & Montovani, 2014; Fonseca, 2011; Miguel 

& Coutinho, 2007). In addition, through their outlets, they express their preferences 

and strive to influence electoral results, which invariably displeases one or another 

of the actors in dispute (Feres Jr. & Sassara, 2016a; Feres Jr. & Sassara, 2016b; Mundim, 

2012, 2014; Mundim & Bezerra, 2011; Aldé & Mendes & Figueiredo, 2007). On the other 

hand, politicians oftentimes are the very holders of radio and television concessions 

in their areas, [a fact] that part of the literature has labeled as "electronic 

coronelism" (Costa & Brener, 1997; Santos, 2006, 2008; Lima, 2015). Though the 

latter is obviously unconstitutional, the former is not. Freedom of expression, a 

liberal achievement found in modern constitutions since the eighteenth century - 

see the French and American Constitutions - occupies a very prominent place in the 

1988 Brazilian Charter, and very few are the voices that, in a democratic regime, 

call for the return of censorship. The problem under discussion is not exactly how to 

avoid the positioning of certain media outlets, but rather how to ensure that there 

is cultural diversity and plurality of information among them. In Habermasian 

terms, how to elaborate a rational deliberation that results in consensus and 

qualitatively informs the production of public policies, if the information guiding the 

process is biased or asymmetrical? This is the dilemma of a society such as the 

Brazilian one, often characterized by part of the literature as prone to the 

occurrence of media monopolies or oligopolies (Azevedo, 2006; Canela, 2008; 

Borges, 2009; Martins, 2014; Mielli & Damasceno, 2015; Lima, 2015).  

  Ruiz (2010, p.37) understands that "this tension between the media and 

politicians is democratizing insofar as it strengthens the democratic quality of the 

media system." [It is] democratizing as long as three indicators are respected: the 

amplitude of voices; the ability to criticize all instances of power; and the 

strengthening of the common informative base, i.e., "providing credible 

information, at the same time, for the different sectors of political antagonism" 

(Ruiz, 2010, p. 38). But it is hard to argue that this democratizing scenario is 

exactly what is found in Brazil today, where political polarization has undermined 

the trust of political actors in certain media outlets. For instance, José Szwako and 

Fabiano Santos (2016, p. 115) argue that, among "the ingredients that make up 

the current Brazilian socio-political framework", there is "an oligopolized media that 

is increasingly partisanized and aligned with specific sectors of the power 

38

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

structure." According to Luis Felipe Miguel (2017, p. 115), "the central point is that 

printed newspapers and magazines, as much as radio and television broadcasters, 

are controlled by a small number of business groups, which, with very few 

exceptions, align themselves with the same political interests". Domingues (2017, 

p.1750) is even more incisive when he states that today group Globo  is "the 

leading ‘organic’ intellectual for a large portion of the Brazilian bourgeoisie, and 

indeed it is their main political party." 

 In the case of Brazil, there is a certain history in this tension between the 

media and politics (Albuquerque, 2000; Sodré, 1983). The role of the press in the 

political crisis that led to the suicide of Getúlio Vargas in the 1950’s is rather well-

known. In his classic book about the União Democrática Nacional (National 

Democratic Union-UDN), Benevides (1981, p. 88) exposes how Julio de Mesquita 

Filho himself, owner of the Estado de S. Paulo newspaper, sought the then 

commander of the Superior War School, General Juarez Távora, "to probe him on 

the possibility of a coup against Getúlio." But it was not only Estado de São Paulo. 

According to Alzira Alves de Abreu (undated), the opposition against Vargas was led 

by "the journalists Carlos Lacerda, owner of the Tribuna da Imprensa newspaper, 

and Assis Chateaubriand, owner of Diários Associados. In addition to his 

newspaper, Carlos Lacerda made use of Radio Globo and Rede Tupi, a television 

network." Wanderley Guilherme dos Santos (2017, p. 34) recalls how the 

denouncing of Getúlio was "masterly modeled by the oppositional press, 

spearheaded by Tribuna de Imprensa and O Globo". The same can be said of what 

occurred in the mid-1960s, when João Goulart was deposed. In his research work 

on press interference in politics, Arêas (2015, p. 75) recalls that among those who 

"worked toward the destabilization and overthrow of the Goulart government, (...) 

there were the main press companies such as O Globo, Jornal do Brasil, Estado de 

S. Paulo and Folha de S. Paulo. " 

However, it was certainly after the impeachment of Fernando Collor de 

Mello, in 1992, that the specialized literature further developed its knowledge on 

the dynamics of media interference in politics. A imprensa faz e desfaz um 

presidente (The press makes and unmakes a president) - a book by Fernando 

Lattman-Weltman, José Alan Dias Carneiro and Plínio de Abreu Ramos - became a 

classic, not only because it was one of the very first to delve into this context, but 

also due to the depth of their approach. Published in 1994 after research carried 

out by the CPDOC of the Getúlio Vargas Foundation, the book describes how "the 

media became an analytically autonomous and occasionally decisive factor both in 

making up the electoral scenario from which Collor emerged with a victory and also 

(...) in conducting the process of mobilizing the political forces that deposed him" 

39

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

(Lattman-Weltman et al., 1994, p. 2). Among the printed press agencies analyzed 

by the authors were the newspapers O Globo, Jornal do Brasil, Folha de S. Paulo 

and Estado de S. Paulo, and the magazines Veja and Isto É. Fausto Neto (1995) 

also stands among those who perceived that tendency immediately after the fall of 

the former president. In his study on the role of television in the impeachment of 

Fernando Collor, the author states that media outlets "not only report on, but they 

act upon the political space, either by steering it towards themselves at certain 

moments, or, in other situations, by working as a 'parallel power'" (Fausto Neto, 

1995, p.10). On that same note, Sallum Jr. and Casarões (2011) argue that the 

actions of Congress, of the press and the "organized civil society" were responsible 

for preventing Collor from reaching the end of his term. The authors even defend 

the thesis that, at the time, there was a "coalition of the left and center parties, 

aided by the press and extra-parliamentary organizations, which conducted the 

investigations and all the initiatives and negotiations that ended up in the 

impeachment" (Sallum Jr. & Casarões, 2011). 

The present article argues that this historical course of action of the main 

media outlets in destabilizing presidents in Brazil remains current. The hypothesis 

was tested by analyzing thirty-four editorials from the main printed Brazilian 

newspapers published during the process of impeachment of Dilma Rousseff in 

2016 and the investigation on Michel Temer, 2017. The former event was marked 

by a certain unity of those newspapers; during the latter, there was greater 

divergence of stances among the press. The media outlets under analysis include 

the newspapers O Globo, Folha de S. Paulo, Estado de S. Paulo, Estado de Minas, 

Correio Braziliense and Zero Hora. The criterion adopted for choosing such vehicles 

was simple: those are the printed newspapers that, besides having a vast 

circulation, also exert influence on the national political debate. There was also the 

region factor. For instance, Correio Braziliense, though it does not figure among the 

ten largest newspapers in circulation, is an important outlet when it comes to the 

public sphere because, being from Brasília, it directly informs the main political 

actors on the national scenario. 

The choice of editorials as research objects seemed intuitive. It is through 

editorials that press vehicles present their opinions to the readers (Melo, 1994, 

2003). According to the Folha de S. Paulo's writing manual (1992), their editorial 

"should concisely present the theme to be addressed, develop the arguments 

defended by the newspaper, refute opposing opinions and conclude by condensing 

the position adopted by Folha". The writing manual from Group Globo (2011) says 

that its editorials must "mirror the vision of its editorial board, composed of 

members of the Marinho family and the journalists who run the newsrooms." 

40

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Zanotti (2017, p. 74) goes even further by defending that the point of view 

expressed in an editorial is not only that of the newspaper, but also "of the groups 

of interest that gravitate around the publication, such as shareholders, advertisers 

and a contingent of its readers". Therefore, editorials seem to be rather privileged 

research objects. Of course, the specialized literature knows quite well that the 

opinions of press outlets are not only present in their editorials, but also in the way 

that headlines are written, experts are selected, information is filtered or images 

are chosen. Such a study could be very useful to understand the indirect stance-

taking of the press. However, we prefer to select only editorials as our research 

objects, in order to figure out what is the direct stance - with no in-between lines or 

subterfuges - that those media vehicles want to present. 

In the first section, we analyze twenty-seven editorials published between 

2015 and 2016 and focused on the possibility of removing Dilma Rousseff from 

office. At first, nine editorials from Estadão, seven from O Globo, five from Folha de 

S. Paulo, four from Zero Hora, two from Estado de Minas and one from Correio 

Braziliense were analyzed. In the second section, seven editorials published 

between May and August 2017 are examined, focused on the accusation of passive 

corruption that could lead to the impeachment of Temer. Among them, there are 

three [editorials] from Estadão, two from O Globo, one from Folha de S. Paulo and 

one from Zero Hora. The conclusion is that the very same scenario from cases past, 

which had already been exposed in the literature, was repeated against Dilma and, 

to a much lesser extent, Temer. 

 

The impeachment of Dilma Rousseff 

The process of impeaching President Dilma Rousseff began on December 

2nd, 2015, with the admission, by the president of the Chamber of Deputies, 

Eduardo Cunha, of the complaint of crime of responsibility filed by lawyers Hélio 

Bicudo, Miguel Reale Junior and Janaína Paschoal. On April 17th, 2016, the 

impeachment was approved in the Chamber of Deputies and, on August 31st, 2016, 

the Senate condemned Dilma Rousseff to removal from office. Vice president Michel 

Temer took over after her. 

There is a growing consensus in the literature about the active role played 

by the media in Dilma Rousseff's impeachment process. According to Luis Felipe 

Miguel (2017, p. 113), "the media bias was obvious to anyone who followed (...) 

the journalistic coverage in the period that stretches from the proclaiming of the 

election results in October, 2014, to the final removal of the president from office, 

in August, 2016." José Szwako and Fabiano Santos (2016, p. 116-117) state that 

41

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

"it was the concerted and articulated action - what sociologists call 'agency' - 

between parties, social movements of an elitist stratum and supporters among the 

media and the judiciary, that culminated in the impeachment.” In other words, 

Marcus Ianoni (2017, p. 143) presents the same evaluation: "the coalition for 

impeachment" brings together "parties, parliament members, elites of the public 

bureaucracy of the state apparatus and actors from the civil society, especially the 

organized sectors and agents from financial markets, including, obviously, the great 

oligopolized media." Melo and Nunes (2017, p. 289) defend the thesis that it did 

not matter much whether the technical arguments in favor of the impeachment 

were convincing, because the fundamental [factor] was that a large majority in 

Congress, in society, in the media and in finances had reached the conclusion that 

it was necessary to remove the president. The most scathing critic of the process of 

impeachment against Dilma Rousseff, Jessé Souza (2016, p. 122-123), argues that 

"the front line of the reactionary coup" was formed by the "articulation between the 

media - as the arm of the wealthy that is in charge of the symbolic violence - 

commanding and stimulating street demonstrations of the more conservative 

portion of the middle class, and the more conservative and corporate fraction of the 

legal caste." On the other hand, Feres Jr. and Sassara (2016a, p. 183) point out 

that "Dilma's impeachment was the product of several factors, (...) yet it is difficult 

to imagine how all these elements came into synergy without the active 

collaboration from the media."  

The international literature also turned its attention to the participation of 

the Brazilian press in the process of impeachment. Teun Adrianus van Dijk, a 

researcher at the Pompeu Fabra University in Barcelona, published an article in the 

Discourse & Communication magazine, where, by analyzing the discourse of O 

Globo newspaper between March and April, 2016, he noticed how the media 

"played a decisive role in the coup by manipulating both the public opinion and the 

politicians who voted against Dilma" (Van Dijk, 2017, p. 199, translation by the 

authors). Van Dijk's thesis may exaggerate the power of O Globo newspaper to 

mobilize political actors, but the exaggeration does not invalidate the point. More 

cautious, Ariel Goldstein, from the University of Buenos Aires, saw something 

similar: "the conservative-liberal press provided legitimacy to the advance of the 

conservative impeachment of Dilma Rousseff from presidency in August, 2016" 

(Goldstein, 2016, translation by the authors). 

The first of the most incisive O Globo editorials was published on March 19th, 

2016. Its title alone was enough to convey the message: "The impeachment is an 

institutional way out of the crisis." It read that "with the ongoing process of 

impeachment, a relief valve was opened" for the economic and political crisis and 

42

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

that "Congress and Justice (...) are the only ways for the nation to overcome the 

crisis without institutional shocks." i.e., in the newspaper's opinion, the technical 

grounds for impeachment were not that relevant; the crucial thing was to overcome 

the crisis, and the impeachment was the path to that. On the same note, on May 

12th, the editorial "New milestone for the defense of social responsibility" argued 

that "filling the case against Dilma means a consolidation of the civilizing principle 

of fiscal responsibility". Later in March, the newspaper began to hint on its concern 

over the narrative that impeachment would be a coup. In "The farce of the 'coup' 

made up by lulopetismo", the editorial of March 30th, 2016, sought to demonstrate 

how "the process of impeachment against Dilma, in its turn, is being dealt with by 

our institutions with no missteps", differently from what had occurred in the 1964 

coup. On April 18th, the day after the Chamber of Deputies approved of the 

admissibility of the impeachment process, the newspaper reaffirmed the idea 

already defended on March 19th that "the economic crisis and the political knot 

could be solved before 2018, after the departure of the Workers’ Party (PT) from 

the Planalto Palace, where it has been for 13 years, the longest period of a political 

group in power, via direct election, in our Republic." By stating in this editorial that 

"there is no reasonable justification for the Senate not to initiate the trial of the 

president with maximum urgency," the newspaper gave a new hint: its pressure 

would now be in the Senate. At the same time, it was necessary to ensure that the 

impeachment would not be mistaken for a coup. In an editorial dated May 15th, 

2016, entitled "Impeachment shows that Brazil is not Venezuela", O Globo tried to 

legitimize the impeachment procedures, comparing the Brazilian institutions to the 

Venezuelan ones. According to the newspaper, a campaign was under way "to 

spread the delirious version that the impeachment process of the now-suspended 

president Dilma Rousseff is a 'coup.'" In fact, a significant part of the international 

media expressed doubts regarding the impeachment perpetrated in Brazil. What O 

Globo argued was that this version of the coup should not be spread, since "the 

republican institutions - more stable than in 1992, when there was the first 

impeachment of a president, Fernando Collor - are working well, and the typical 

checks and balances of a representative democracy are working satisfactorily". 

Under the title "Accelerating the impeachment would not hurt the right to defense," 

the August 4th editorial once again proclaimed the urgency of the impeachment: "It 

does not matter whether or not accusations will emerge against Temer. Dilma’s 

impeachment process cannot be blocked in the name of that. The best for the 

country is to rush the impeachment verdict." And on the final stretch, on August 

25th, the newspaper was already taking the outcome for granted: the impeachment 

"today enters its final stage, with lulopetismo and the president's lawyer, José 

43

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Eduardo Cardozo, unconvincingly rebutting the accusation that she has committed 

crimes of responsibility in the tax field." 

Folha de S. Paulo exhibited a more complex stance. Between 2015 and 

2016, the newspaper varied its repertoire of opinions about the impeachment. The 

editorial "No Steps Behind", dated April 19th, 2015, celebrated the fact that the 

Federal Court of Audit(TCU), had concluded "that the federal government has failed 

to comply with the Fiscal Responsibility Law (LRF) by adopting maneuvers aiming to 

artificially improve the results of public accounts in 2013 and 2014". According to 

the newspaper, the TCU could "recommend to Congress the rejection of the 

Rousseff administration accounts, which would be unheard of and would, in theory, 

allow for the opening of the impeachment process against the president." 

Interestingly, in an editorial on August 25th, 2015, entitled "No Bananas", Folha 

opted to act more soberly. In condemning the political action of opposing parties in 

favor of deposing Dilma, Folha stated that the impeachment, "being a mechanism 

that is always traumatic, cannot - contrary to what part of the opposition wants to 

make believe - be employed without deep reasons that would require it." For the 

newspaper, "a deposition based on banal reasons would bring internal instability 

and would tarnish the image of the country in the eyes of the international 

community." But this parsimony was set aside in the editorial "Last Chance" from 

September 13th, 2015. According to Folha, if the president did not correct the 

economic policy direction, society would force her "to abandon her presidential 

responsibilities and, eventually, the office she occupies". In 2016, Folha found a 

new narrative to boost. While agreeing with the need to interrupt Dilma Rousseff's 

administration, it disagreed that her ousting should be via impeachment. On April 

2nd, 2016, the editorial "Neither Dilma, Nor Temer" proposed the solution: "Dilma 

Rousseff must resign immediately to save the country from the trauma of 

impeachment." According to Folha, "her resignation would impart, as a gesture of 

detachment and realism, the mandatary’s conscience that conditions other than her 

will are preventing her from fulfilling her mission." Michel Temer should follow the 

same path and resign alongside Dilma. On April 17th, 2016, the voting day in the 

Chamber of Deputies, the newspaper once again made this position clear in the 

editorial "The Decision of the Chamber": "Instead of such an extreme instrument, it 

would have been better to hold presidential elections already this year. Under the 

terms of the Constitution, [elections] would be convened in the event of the 

president’s and her vice-president’s resignation - a joint attitude defended by this 

outlet.” Unlike O Globo, for whom the impeachment would be the solution to the 

country's economic and political crisis, for Folha de S. Paulo the process would not 

be as simple as that: "If the president's deposition is confirmed, however, it will not 

44

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

immediately represent a solution for the political, economic and moral crisis in 

which the country is mired”, Folha stated in its editorial. According to the São Paulo 

newspaper, "the impeachment process is a traumatic measure, projecting into the 

future divisions and nonconformities that do not contribute at all to the - possibly 

long-lasting - journey through this difficult economic moment." 

 However, it was probably Estado de S. Paulo that used the heaviest artillery 

against Dilma. The first major editorial came shortly after Eduardo Cunha accepted 

the accusation in the Chamber of Deputies. In "The real reasons for impeachment," 

published on December 6th, 2015, Estadão made an emphatic defense of the 

impeachment petition signed by lawyers Hélio Bicudo, Miguel Reale Júnior and 

Janaina Paschoal, and concluded that "Dilma must be tried for the fiscal 

irresponsibility of her government, perfectly exposed in the petition admitted by 

Cunha." The same tone was kept on the following week. Entitled "Irresponsibility as 

a method," the December 13th editorial began its first sentence by indicating which 

would be the newspaper's stance from that moment on: "Worker’s Party’s Dilma 

Rousseff can no longer remain in the Presidency of the Republic for the simple 

reason that she has adopted irresponsibility as a government method." On April 

7th, 2016, it was Estadão’s turn to dialogue with Folha de S. Paulo. In order to 

counterbalance the famous editorial in which Folha preached against the 

impeachment - but in favor of Dilma’s and Temer’s resignation - Estadão published 

an opinion article entitled "Impeachment is the best way." But the counterpoint was 

not only directed to its competitor on newspaper stands. The editorial also 

presented criticism against the novel proposal of anticipating presidential elections, 

by means of constitutional amendments, that some politicians were calling for as an 

alternative. "Common sense thus recommends the process of impeachment as the 

best way," argued Estadão, because "the remedy for this crisis does not have to be 

invented: it is in the Constitution and it is called impeachment." In a certain way, 

the newspaper began to hint that it would support Michel Temer, differently from 

Folha and O Globo. In fact, that was the alliance that would consolidate itself, as we 

will see in the next section. On May 11th, the day the Senate agreed to initiate the 

process sent by the Chamber of Deputies, the editorial "After the disaster, oblivion" 

presented one of the heaviest criticisms, with a personal attack against the figure of 

the president. For Estadão, "Dilma Rousseff ended up losing whatever remained of 

her dignity before losing her mandate as president of the Republic" and she should 

"get ready for the destiny that Brazil has generously reserved for her: oblivion." 

The next day, May 12th, in the text "Return to Irrelevance," the newspaper 

suggested that "Dilma's impeachment became imperative," because "it was about 

putting an end to a trajectory that ruined Brazil and Brazilians and threatened 

45

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

democracy." On May 31st, another scathing editorial under the title "Why Dilma 

cannot return." It read that Dilma's return "to office would be a cataclysm, because 

the administration would be handed back to [the one] who divorced [herself] 

completely from reality." Under the title “One step to impeachment”, published on 

August 9th, the newspaper argued that impeachment "is the only way to put an end 

to the irresponsible populism that plunged the country into crisis, by scheduling and 

carrying out expenditures greater than budget availability". The approval in Senate 

of her deposition on August 31st, 2016, was not enough to satisfy Estadão. In "The 

Aftermath of Impeachment," published the following day, the newspaper declared 

its abhorrence against the fact that the president of the Federal Supreme Court, 

Ricardo Lewandowski, allowed for Dilma to maintain her political rights, and the 

Senate approved of that despite the impeachment. "This immorality opens a 

precedent for a cascade of scandals," warned the indignant text. On the same day, 

September 1st, 2016, the newspaper published yet another editorial, "Can we look 

ahead?", where it claimed that the process finished the previous day, "more than 

putting an end to a dark period of the political history of the nation, should mark 

the beginning of a time of hope for the definition and construction of the path that 

could lead Brazil to the political pacification necessary to the building of its future." 

 The leading newspaper of the southern region, Zero Hora, controlled by the 

RBS group, also presented its official stance on the impeachment, but in a much 

more timid manner than the other outlets. At first, the editorial "Impeachment, a 

mistaken thesis" from April 23rd, 2015 - thus prior to the process admitted by 

Eduardo Cunha - indicated that Zero Hora would be opposed to Dilma’s deposition. 

"In the current Brazilian political crisis, the most sensible thing is to reject both 

options: impeachment, at the moment, no; and a coup, never", the newspaper 

stated. But this stance seems to have changed over the course of 2016. On March 

15th, 2016, the editorial "One more step to impeachment" presented the idea that 

the streets were clamoring for impeachment. "The crowds who wore green and 

yellow to protest on this second Sunday in March unequivocally manifested against 

President Dilma Rousseff's permanence as head of state, against the hegemony of 

the Worker’s Party and of its allies in national politics," the newspaper declared. 

According to Zero Hora's own words, it was "an explicit and loud endorsement, 

from part of the Brazilian population, to the process of impeachment." On April 

13th, 2016, the editorial "Democracy is not under threat" argued in favor of the 

procedural legitimacy of the impeachment. According to the southern newspaper, 

"the government’s supporters try to confuse public opinion when they say that 

democracy is under threat by the impeachment process of president Dilma 

Rousseff". Just like Estadão, Zero Hora also considered, in the editorial "Legal 

46

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Insecurity" from September 2nd, 2016, that the decision to allow for the 

maintenance of Dilma's political rights was wrong: "The senseless political 

agreement that ended up in separate voting for former President Dilma Rousseff's 

loss of mandate and her incapacitation to hold a public office can only be seen with 

unrest, as it is a direct blow to the Constitution," the newspaper stated. 

The most important news outlet in Brasilia, Correio Braziliense, belonging to 

Diários Associados, also did not shy away from taking a stance. "Transition without 

trauma" was the title chosen for the editorial of April 29th, 2016, where it strived to 

legitimize the impeachment procedures: "the Constitution has been respected. It is 

not being ripped off as the supporters of the President of the Republic have been 

insistently clamoring about”, the newspaper declared, as its southern competitor 

had done two weeks before. Also administered by Diários Associados, Estado de 

Minas was much more straightforward in its public stance. In the editorial of May 

11th, 2016, we find, for instance, under the title "Populism Never Again", a 

celebration of the expected result of the voting that would take place that day. With 

Dilma's impeachment, "Brazil is preparing to write a new page in history and to put 

an end to a cycle that shall not be missed, burying nightmares like gender politics 

in public schools," the newspaper stated. In a certain way, the editorial also 

indirectly put pressure on the deputies from Minas Gerais to vote according to its 

interest: "The legitimate representatives of the Brazilian people in the highest 

legislative house will interrupt an inept government that was established in Brazil 

by the Worker’s Party (PT)", Estado de Minas foretold. 

To sum it up, it observed that the country's major printed newspapers, in 

varying degrees, expressed their pleasure with Dilma's departure from office. The 

28 selected editorials of the period between 2015 and 2016 are an evidence to how 

some outlets openly defended the impeachment, as was the case with O Globo, 

Estado de Minas and Estadão, while Folha de S. Paulo chose to call for Dilma’s and 

Temer’s resignation. Correio Braziliense and Zero Hora, although not openly 

advocating for the impeachment, used their editorials to legitimize its procedural 

validity. In a context in which a considerable portion of society perceived the 

impeachment as a "coup", the legitimizing of its procedural validity can be 

perceived by that said portion as advocating in favor of its materialization. 

 

The investigation process against Michel Temer 

Very little or nearly nothing has been published so far regarding the media 

stance about the investigation on Michel Temer, that was processed in August, 

2017. With the approval of Dilma Rousseff's impeachment in the Senate in August 

47

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

31st, 2016, Michel Temer became the country’s president de facto. Although his 

positive image in society was minimal - about 3% of approval according to opinion 

polls1, the new president managed to articulate the governability required by 

coalitional presidentialism with a solid base in Congress2. This parliamentary 

support was enough to, at first, reject the requests for impeachment that came to 

Congress. However, the news about the rather non-republican taped conversation 

between Temer and the CEO of JBS company, Joesley Batista, on the night of May 

17th, 2017, altered that scenario. The tapes imparted the idea that Temer had 

advised Joesley to keep the illegal payments that would guarantee silence from 

former president of the Chamber of Deputies, Eduardo Cunha, then in prison3. 

Thus, in June 2017, the Attorney General, Rodrigo Janot, filed a complaint of 

passive corruption against Temer in the Federal Supreme Court. But, for that 

complaint to be investigated by the Supreme Court, a prior authorization from the 

Chamber of Deputies was needed. It did not happen. On August 2nd, 2017, Temer's 

broad support base decided, in the Chamber's plenary, to close the case that could 

have led to impeachment.  

In that short period of two months, between the leaked recordings and the 

voting in the Chamber, the mainstream media took a stance regarding Temer's 

ousting from office. But unlike the events involving Dilma, there was no unanimity 

in the country's major newsrooms when it came to Temer’s deposition. On the one 

hand, Folha de S. Paulo and O Globo openly supported Temer’s ousting in their 

editorials; on the other, Estadão stood in defense of the president.  

 The first outlet to call for the deposition of Temer was O Globo. Oddly 

enough, the newspaper published the editorial "The President's Resignation" on the 

afternoon of May 19th, 2017. Just as Folha had done with Dilma the year before, O 

Globo now understood that the best course of action was not impeachment, but 

rather the president’s resignation. In O Globo’s opinion, Temer’s fall was inevitable, 

if not via resignation, it would be via impeachment. If he did not resign, Temer 

would drag Brazil "into an even deeper political crisis that, make no mistake, will 

nevertheless arrive at the same outcome, either by impeachment or by a complaint 

admitted by the Federal Supreme Court." The Rio de Janeiro newspaper sought to 

send a warning to those who thought necessary to keep Temer in office until the 
                                                            
1 According to the polling institute IBOPE, who interviewed two thousand people between September 
15th and 20th, 2017, Temer’s administration had only 3% of approval rates. It is the worst rating in the 
historical research that began in 1986. Retrieved from: https://g1.globo.com/politica/noticia/governo-
temer-e-aprovado-por-3-e-reprovado-por-77-diz-ibope.ghtml 
2 “Coalitional presidentialism” was a term coined by Sergio Abranches (1988) to describe the political 
system that presents, among its characteristics, presidentialism, multi-partisanship and proportional 
voting. Since no single party alone can acquire the necessary majority to govern, a wide coalition base is 
necessary to support the government. 
3 Right after Dilma’s impeachment, deputy Eduardo Cunha, from Brazilian Democratic Movement Party 
(PMDB), had his mandate revoked and was arrested by Operation Carwash. 

48

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

very end in order to secure pension and labor reforms. In the newspaper’s opinion, 

it was the opposite; Temer’s presence would disrupt the approval of such reforms: 

 

This newspaper has supported president Michel Temer’s reform 
project from start. (...) Such reforms are essential to lead the 
country towards political stability, social peace and the normal 
functioning of our institutions. (...) No citizen that is aware of the 
obligations of citizenship should fail to acknowledge that the 
president has lost the moral, ethical, political and administrative 
conditions to govern Brazil. There are some who think that the end 
of this government will provoke, once again, a delay of the long-
awaited stability, the longed-for economic growth, the dream of 
social peace. But it is exactly the opposite. (...) Besides contributing 
to the perpetuation of such practices that have been the misfortune 
of our country, [his permanence] will not hasten the reform project 
that Brazil desperately needs. (...) Only a government with moral 
and ethical conditions can push it forward. The sooner a new 
government is installed, according to what the Constitution 
determines, the better (O Globo, May 19th, 2017). 

 

On the voting day in the Chamber, August 2nd, O Globo published a new 

opinion requesting the acceptance of the lawsuit against Temer. Entitled "The 

approval of lawsuit against Temer is the best alternative," the editorial stated that 

"the nation needs answers to its numerous doubts regarding the actions of 

President Michel Temer in the meanders of such subterranean hidden political 

finances. Also due to this, he must be prosecuted." Once again worried about the 

progress of reforms in pension and labor legislation, O Globo concluded that "a 

weak president, under suspicion, will not be able to lead them forward." 

Folha de S. Paulo followed the same course taken by O Globo. On June 4th, 

2017, it published the editorial "Without Temer", where it agreed with O Globo's 

thesis that the president's ability to push for reforms had become fragile: "Temer’s 

administration has been pushing forward a bold list of structural reforms that are 

pointing to the right way. His ability to move forward with this program seems 

seriously hampered," the paper said. However, the simplest way to change 

governments would not be resignation, but the revoking of the Dilma-Temer 

mandate by the Superior Electoral Court. In its words, "it is with dismay that Folha, 

therefore, considers commendable to revoke the mandate and [Temer’s] removal 

from office."  

However, as mentioned, the fall of Temer was not an unanimity among 

mainstream media outlets. Estadão disagreed with its main competitors by 

defending the maintenance of Temer’s administration. There is an interesting and 

incidental order in the publication of Estadão's editorials. On May 16th, 2017, a day 

before the leaking tapes, the newspaper published the editorial "The Legacy of 

Temer", where it made an emphatic defense of the new government. But the 

49

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

argument used for this defense could be considered uncommon, unusual to say the 

least. According to the newspaper, Temer's main quality would be his high rejection 

rate, as it would allow him to conduct reforms without aiming at reelection. In other 

words, the best quality of the Temer government would be its unpopularity. 

According to this editorial, 

 

“In face of the circumstances of his rise to the Planalto Palace, of 
the bleak times that are taking over the Country and the unpopular 
essential measures that must be adopted by the government to 
correct the national trajectory - such as the adoption of a limit to 
public spending, apart from the reforms already mentioned - the 
rejection rates of President Michel Temer are no surprise. However, 
this is precisely a factor that allows him to carry out such projects 
with no risk of resorting to the populism of those who govern with 
their sights on the next election (Estado de S. Paulo, May 16th, 
2017). 

 

What the newspaper might not have known is that such disapproval rates 

would increase even more, right on the following day. In its first editorial after the 

tapes were leaked, entitled "Time for Responsibility" and published on May 19th, 

the newspaper tried to disqualify the leak. According to Estadão, the leak revealed 

the existence of a plot to prevent Temer from carrying out pension reforms. 

 

The leak to the press of part of Joesley Batista's statement was not 
an accident. Certainly, in the institutions that have access to this 
kind of document, there are those who are interested, for whichever 
reasons - in generating turbulence in the government precisely 
when President Michel Temer seemed to have gathered enough 
votes for the difficult approval of the pension reform. (EEstado de S. 
Paulo, May 19th, 2017). 

 

If, on May 19th, the leak was condemned, on June 1st, 2017, the legal 

instrument of plea bargaining by turning state’s evidence became a target of the 

newspaper. According to the editorial "Is this justice?" published that day, "turning 

state’s evidence have become eminently political instruments." Estadão’s stance 

was that plea bargains were being used to convict politicians with no evidence, and 

that was unjustly happening to Temer. "Although no evidence seems to corroborate 

the allegations, the damage will already be done," the paper concluded. Such thesis 

only began to be proclaimed by Estadão when the target of such statements was 

Temer4. 

                                                            
4 Data from the Social Communications Secretariat for the Federal Government, SECOM, collected by 
journalist Miguel do Rosário, demonstrate that, between 2015 and 2017, Estadão had an increase of 
677% in annual payments from the federal government for publicity services. Retrieved from: 
https://www.ocafezinho.com/2017/11/17/temer-aumentou-verbas-para-o-facebook-em-mais-de-50/ 

50

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

The RBS group, who controlled Zero Hora, once again decided to remain 

close to neutral. The editorial published on August 2nd, 2017, entitled "A Necessary 

Definition", argues that "parliament members must decide immediately on the 

complaint against the President of the Republic, presented by the Attorney 

General's Office," because "this permanent state of suspense delays investments, 

undermines decision-making and, consequently, the recovery of employment 

rates." The text tries to convey the idea that the southern group was not worried 

with the final result of the voting that would take place that day, but rather with the 

rush to settle the process sooner than later, either in favor or against Temer. 

 The seven editorials selected from that period, between May and August 

2017, demonstrate how the media role in the dynamics of the political crisis that 

involved the Temer administration was different from the one faced by Dilma during 

the previous year. There was neither unity nor unanimity when it came to Temer’s 

deposition. While O Globo defended his resignation and Folha defended the 

revoking of his mandate by the Electoral Supreme Court, Estadão openly advocated 

in favor of Temer. The other outlets did not take a clear stance. 

 

Finals considerations 

 The present article tested the hypothesis that the media [act] as an 

"analytically autonomous and occasionally decisive factor" (Lattman-Weltman et al., 

1994, p.2) in the current waves of government destabilization in Brazil. In order to 

prove this hypothesis, it was adopted as method the analysis of editorials of the 

main printed outlets in the period that goes from 2015 to 2017. It is our 

assumption here that the most straightforward opinion of a media company is the 

one presented in its editorials (Melo, 1994, 2003; Zanotti, 2017). Thus, thirty-four 

editorials were chosen, from newspapers such as O Globo, Estado de S. Paulo, 

Folha de S. Paulo, Estado de Minas, Correio Braziliense and Zero Hora. Out of 

these, twenty-seven dealt with the impeachment of Dilma Rousseff between 2015 

and 2016, and the other seven had the lawsuit against Michel Temer, that was 

voted in August 2017, as their theme. As expected, a strong bias in favor of Dilma 

Rousseff’s impeachment was found virtually in all these outlets - though, it does 

matter to say, in different degrees. Regarding the ousting of Michel Temer, results 

were not the same. While O Globo defended his resignation and Folha defended the 

revoking of his mandate by the Electoral Supreme Court, Estadão openly argued in 

Temer’s favor. Zero Hora, Estado de Minas and Correio Braziliense did not take a 

clear stance. 

51

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

It is not my intention to defend the thesis that editorials are enough to 

understand the political positioning of the press. The specialized literature is well 

aware that press opinion is present in the way headlines are written or photos are 

chosen for newspaper covers. A further study on such journalistic topics and 

contents would contribute to this kind of study on the political positioning of the 

press. In fact, research has already been successfully carried out in this direction, 

such as the one by LEMEP (Laboratory for Media Studies and Public Sphere), of the 

IESP-UERJ institute. (Feres Jr. & Sassara, 2016a, 2016b). Nor is the goal here to 

defend the thesis that the media positioning is the only determinant variable for the 

stability of a government. As we know, reality is the synthesis of multiple factors. 

What we can affirm with some degree of certainty is that the protagonism of the 

press in political life cannot be ignored. In a monopoly or oligopoly context, a 

favorable position of the media is one of the decisive variables for the success of a 

government, along with the maintenance of a solid parliamentary support, the 

absence of popular dissatisfaction, positive economic indexes, and so on. 

Is that an unavoidable feature of the Brazilian political system? It happened 

to Getúlio, Jango, Collor and Dilma. Whenever a certain unity of criticism among 

the media was mirrored by social, political or economic disturbances, the rulers on 

duty were ousted even before new elections could be held. Well, not always. One 

exception that still needs to be further analyzed is, perhaps, Lula’s government; 

criticized as much as the others, not only did it survive but also it managed to elect 

a successor. A keen interpreter of political conjunctures, Wanderley Guilherme dos 

Santos warns: "it is not possible to democratically govern a society with a press 

that is gagged by oligarchical interests like it is in the Brazilian case" (Santos, 2015, 

p. 185). According to Santos, the solution involves imposing in Brazil "a discussion 

to enable media democratization" (Santos, 2015, p. 184). A similar proposal is 

presented by Szwako and Santos (2016, p. 120) when they state that 

"democratizing the media" is among the "challenges to rebuild our democracy" 

after the 2016 impeachment. A difficult debate, since, as Miguel recalls (2017, p. 

116), "against the democratization of the media, corporations will brandish the 

values of freedom of expression." 

It is not condemnable that media outlets have political stances. In a 

democratic society, or rather, polyarchical, the press should enjoy the widest 

freedom of expression as an institutional guarantee (Dahl, 2012, p. 27). The 

problem is when, in a given society, only a few outlets that hold the same opinion 

can freely express themselves. The asymmetry of voices and narratives becomes 

evident. In this scenario, therefore, there is neither cultural diversity nor plurality of 

information, but rather a communication oligopoly. As we have seen, a relevant 

52

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

part of the literature defends the thesis that such a context of lack of plurality is 

typical of Brazil. As long as this structure prevails, there will always be a threat 

against the stability of governments who dare to challenge this oligopoly’s agendas. 

Altering this scenario through public policies is an imperative task for our 

democratization. 

 

References 

Abranches, S.. (1988). Presidencialismo de coalizão: o dilema institucional 
brasileiro. Dados- Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro. v. 31, n. 1, pp. 5-
34. 
 
Abreu, A. A.. (s/d). Getúlio Vargas e a imprensa: uma relação conflituosa. Rio 
de Janeiro: CPDOC. 
 
Albuquerque, A. de. (2000). Um outro 'Quarto Poder': imprensa e compromisso 
político no Brasil. Contracampo, n.4, pp.23-57. 
 
Aldé, A.; Mendes, G.; Figueiredo, M.. (2007). Tomando Partido: Imprensa e 
Eleições Presidenciais em 2006. Política & Sociedade, vol. 6, no 10, pp. 153-172. 
 
Arêas, J. B.. (2015). As batalhas de O Globo: ditadura militar, Lula x Collor, 
privatizações e a vitória do PT em 2002. Curitiba: Editora Prismas.  
 
Azevedo, F. A. (2006). Mídia e democracia no Brasil: relações entre o sistema de 
mídia e o sistema político. Opinião Pública, 12 (1), pp. 88–113. 
 
Benevides, M. V. de M.. (1981). A UDN e o udenismo: ambiguidades do 
liberalismo brasileiro (1945-1965). Rio de Janeiro: Paz e Terra.  
 
Biroli, F.; Mantovani, D.. (2010). Disputas, ajustes e acomodações na produção da 
agenda eleitoral: a cobertura jornalística ao Programa Bolsa Família e as eleições 
de 2006. Opin. Publica, Campinas, v. 16, n. 1, Jun., pp. 90-116. 
 
______. (2014). A parte que me cabe nesse julgamento: a Folha de S. Paulo na cobertura ao 
processo do “mensalão”. Opinião Pública, 20 (2), pp. 204-218. 
 
Borges, A.. (2009). A ditadura da mídia. São Paulo: Anita Garibaldi. 
 
Canela, G.. (2008). Regulação das comunicações: porquês, particularidades e 
caminhos. In: E. S.; P. E. M. M.; O. P. P.. (Org.). Democracia e regulação dos 
meios de comunicação de massa. 1 ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio 
Vargas, v. 1, pp. 223-241. 
 
Costa, S.; Brener, J.. (1997). Coronelismo eletrônico: o governo Fernando Henrique 
e o novo capítulo de uma velha história. Comunicação&Política. v. IV, nº 2, 
maio-agosto, pp. 29-53. 
 
Dahl, R.. (2012). Poliarquia: participação e oposição. São Paulo: Edusp. 
 
Domingues, J. M.. (2017). Crise da república e possibilidades de futuro. Ciênc. 
saúde coletiva, Rio de Janeiro,  v. 22, n. 6, Jun., pp. 1747-1758. 
 

53

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Editorial. (2016). O IMPEACHMENT é uma saída institucional para a crise. O Globo. 
19 de março. 
 
Editorial. (2016). A FARSA do ‘golpe’ construída pelo lulopetismo. O Globo. 30 de 
março. 
 
Editorial. (2016). UM PASSO para o impeachment. O Globo. 18 de abril. 
 
Editorial. (2016). NOVO MARCO de defesa da responsabilidade social. O Globo. 12 
de maio. 
 
Editorial. (2016). IMPEACHMENT MOSTRA que Brasil não é Venezuela. O Globo. 15 
de maio. 
 
Editorial. (2016). APRESSAR IMPEACHMENT não fere direito de defesa. O Globo. 4 
de agosto. 
 
Editorial. (2016). NÃO FALTAM provas para o impeachment de Dilma. O Globo. 25 
de agosto. 
 
Editorial. (2017). A RENÚNCIA DO presidente. O Globo. 19 de maio. 
 
Editorial. (2017). APROVAR PROCESSO contra Temer é a melhor alternativa. O 
Globo. 2 de agosto. 
 
Editorial. (2015). SEM PASSOS atrás. Folha de S. Paulo. 19 de abril. 
 
Editorial. (2015). SEM BANANAS. Folha de S. Paulo. 25 de agosto. 
 
Editorial. (2015). ÚLTIMA CHANCE. Folha de S. Paulo. 13 de setembro. 
 
Editorial. (2016). NEM DILMA nem Temer. Folha de S. Paulo. 2 de abril. 
 
Editorial. (2016). DECISÃO DA Câmara. Folha de S. Paulo. 17 de abril. 
 
Editorial. (2017). SEM TEMER.  Folha de S. Paulo. 4 de junho. 
 
Editorial. (2015). AS VERDADEIRAS razões do impeachment. Estado de S. Paulo. 
6 de dezembro. 
 
Editorial. (2015). IRRESPONSABILIDADE COMO método. Estado de S. Paulo. 13 
de dezembro. 
 
Editorial. (2016). IMPEACHMENT É o melhor caminho. Estado de S. Paulo. 7 de 
abril. 
 
Editorial. (2016). DEPOIS DO desastre, o esquecimento. Estado de S. Paulo. 11 
de maio. 
 
Editorial. (2016). RETORNO À irrelevância. Estado de S. Paulo. 12 de maio. 
 
Editorial. (2016). POR QUE DILMA não pode voltar. Estado de S. Paulo. 31 de 
maio. 
 
Editorial. (2016). IMPEACHMENT A UM passo. Estado de S. Paulo. 9 de agosto. 
 

54

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Editorial. (2016). O DESFECHO DO impeachment. Estado de S. Paulo. 1 de 
setembro. 
 
Editorial. (2016). DÁ PARA OLHAR para frente? Estado de S. Paulo. 1 de 
setembro. 
 
Editorial. (2017). O LEGADO DE Temer. Estado de S. Paulo. 16 de maio. 
 
Editorial. (2017). A HORA DA responsabilidade. Estado de S. Paulo. 19 de maio. 
 
Editorial. (2017). É ISTO A justiça? Estado de S. Paulo. 1 de junho. 
 
Editorial. (2015). IMPEACHMENT, UMA tese equivocada. Zero Hora. 23 de abril. 
 
Editorial. (2016). UM PASSO A mais para o impeachment. Zero Hora. 15 de 
marçoEditorial. (2016). A DEMOCRACIA não está ameaçada. Zero Hora. 13 de 
abril. 
 
Editorial. (2016). INSEGURANÇA JURÍDICA. Zero Hora, 2 de setembro. 
 
Editorial. (2017). DEFINIÇÃO NECESSÁRIA. Zero Hora. 2 de agosto. 
 
Editorial. (2016). TRANSIÇÃO SEM trauma. Correio Braziliense. 29 de abril. 
 
Editorial. (2016). POPULISMO NUNCA mais. Estado de Minas. 11 de maio. 
 
Fausto Neto, A.. (1995). O impeachment da televisão. Rio de Janeiro: Diadorim. 
 
Feres Junior, J.; Sassara, L. de O.. (2016a). O terceiro turno de Dilma Rousseff. 
Saúde debate, v. 40, Dec., pp. 176-185. 
 
______. (2016b). O cão que nem sempre late: o Grupo Globo e a cobertura das 
eleições presidenciais de 2014 e 1998. Compolítica, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, pp. 
30-63. 
 
Folha de S. Paulo. (1992). Novo manual da redação. São Paulo, 1992. 
 
Fonseca, F.. (2011). Mídia, poder e democracia: teoria e práxis dos meios de 
comunicação. Rev. Bras. Ciênc. Polít., Brasília, n. 6, Dec., pp. 41-69. 
 
Goldstein, A. A.. (2016). The contribution of the liberal-conservative press to the 
crisis of Dilma Rousseff’s second term. Cogent Social Sciences, n. 2. 
 
Grupo Globo. (2011). Princípios editoriais do Grupo Globo. Rio de Janeiro, 6 de 
agosto.. 
 
Ianoni, M.. (2017). Para uma abordagem ampliada das coalizões. Sinais Sociais, 
Rio de Janeiro, v.11 n. 33, jan.-abr., pp. 99-129. 
 
Lattman-Weltman, F.; Carneiro, J. A. D.; Ramos, P. de A.. (1994). A Imprensa 
faz e Desfaz um Presidente. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 
 
Lima, V.. (2015). Cultura do silêncio e democracia no Brasil: ensaios em 
defesa da liberdade de expressão (1980-2015). Brasília: Ed. UNB.  
 
Martins, F.. (2014). Prefácio. In: Lima, V.. Para garantir o direito à 
comunicação. São Paulo: Barão de Itararé. pp. 7-12. 

55

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

 
Melo, J. M. de. (1994). A opinião no jornalismo brasileiro. 2. ed. Petrópolis, RJ: 
Vozes.  
 
______. (2003). Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo 
brasileiro. 3. ed. Campos do Jordão: Mantiqueira. 
 
Mielli, R.; Damasceno, F.. (2015). Combate ao monopólio midiático: entre a 
retórica e as ações concretas. In:  Mielli, R.. Direitos negados: um retrato da 
luta pela democratização da comunicação. São Paulo: Barão de Itararé. pp. 
33-41. 
 
Miguel, L. F.. (2017). Caminhos e descaminhos da experiência democrática no 
Brasil. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v.11 n. 33, jan.-abr., pp. 99-129. 
 
Miguel, L. F.; Coutinho, A. de A.. (2007). A crise e suas fronteiras: oito meses de 
"mensalão" nos editoriais dos jornais. Opin. Publica, Campinas, v. 13, n. 1, June, 
pp. 97-123. 
 
Mundim, P. S.. (2012). Imprensa e voto nas eleições presidenciais brasileiras de 
2002 e 2006. Revista de Sociologia & Política, 20 (41), pp. 123-147. 
 
______. (2014). Cobertura da imprensa e eleições presidenciais de 2006 efeitos 
realmente limitados?. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 29, n. 86, Oct., pp. 91-
107. 
 
Mundim, P. S.; Bezerra, H. D.. (2011). Qual foi o papel das variáveis midiáticas na 
eleição presidencial de 2010? Opin. Publica, Campinas, v. 17, n. 2, nov., pp. 452-
476. 
 
Nunes, F.; Melo, C. R.. (2017). Impeachment, Political Crisis and Democracy in 
Brazil. Rev. cienc. polít. (Santiago), Santiago, v. 37, n. 2, pp. 281-304. 
 
Ruiz, F.. (2010). Fronteiras em movimento: caos e controle na relação entre a 
mídia e s políticos na América Latina. In: Sorj, B.. (org) Poder político e meios 
de comunicação: da representação política ao reality show. São Paulo: Paz e 
Terra, pp. 15-45. 
 
Sallum Jr., B.; Casarões, G. S. P. e. (2011). O impeachment do presidente Collor: a 
literatura e o processo. Lua Nova, São Paulo, n. 82, pp. 163-200. 
 
Santos, W. G.. (2015). À margem do abismo: conflitos na política brasileira. 
Rio de Janeiro: Revan. 
 
______. (2017). A democracia impedida: o Brasil no século XXI. Rio de 
Janeiro: FGV Editora. 
 
Santos, S. dos. (2006). E-Sucupira: o coronelismo eletrônico como herança do 
coronelismo nas comunicações brasileiras. Revista da Compós, Dezembro, pp. 2-
27. 
 
______. (2008). Os prazos de validade dos coronelismos: transição no coronelismo 
e no coronelismo eletrônico. In: E. S.; P. E. M. M.; O. P. P.. (Org.). Democracia e 
regulação dos meios de comunicação de massa. 1 ed. Rio de Janeiro: 
Fundação Getúlio Vargas, v. 1, pp. 223-241. 
 

56

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018



 

Sodré, N. W.. (1983). História da imprensa no Brasil. 3ª. edição, São Paulo: 
Martins Fontes.  
 
Souza, J.. (2016). A radiografia do golpe: entenda como e por que você foi 
enganado. Rio de Janeiro: LeYa.  
 
Szwako, J.; Santos, F.. (2016). Da ruptura à reconstrução democrática no Brasil. 
Saúde debate, v. 40, n. esp., dez., pp. 114-121. 
 
Van Dijk, T. A. (2017). How Globo media manipulated the impeachment of Brazilian 
President Dilma Rousseff. Discourse & Communication, v. 11, Issue 2, February 
28, pp. 199-229. 
 
Zanotti, C. A.. (2017). Em nome do neoliberalismo: os editoriais de “jornais de 
referência” ao final do primeiro ano da gestão Temer. Cultura midiática. v. 10. n. 
2, pp. 71-86. 
 

 

 

 

  

 

57

Contracampo, Niterói, v. 37, n. 2, aug/2018-nov/2018, pp. 36-57, 2018




