Face and death in Cries and Whispers, by Ingmar Bergman

Authors

  • Henrique Codato Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Isabel Paz Sales Ximenes Carmo Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i2.1026

Keywords:

Rosto, Grande plano, Gritos e sussurros, Morte

Abstract

Three women await the passing of a fourth one. All three are dressed in white and roam silently across the red-wall rooms of a house. Cries and whispers(Viskningarochrop, 1972), by the Swedish director Ingmar Bergman, addresses existential questions, amongst which are family conflicts, mortality, femininity and incommunicability. Based on Deleuze’s theory of image-affection (2009), we intend to analyze some of the close-ups of the movie and, in doing so, establish relations between face and death in this particular work by Bergman.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henrique Codato, Universidade Federal do Ceará (UFC)
    Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); pós-doutorando no Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Isabel Paz Sales Ximenes Carmo, Universidade Federal do Ceará (UFC)
    Mestra em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

BALÁZS, Bela. Bela Balázs: Early film theory. Visible man and the spirit of film. New York; Oxford: Berghahn Books, 2010.

BERGMAN, Ingmar. Gritos e Sussurros. Suécia. Cinematograph AB; Svenska Filminstitutet. 1972.

______. Imagens. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento: Cinema 1. Lisboa: Assírio & Alvim, 2009.

EPSTEIN, Jean. Écrits sur le cinéma. Paris: Éditions Seghers, 1974.

______. O inquietante. In: ______. Sigmund Freud: obras completas, vol. 14. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

MELLEN, Joan. Bergman and women: Cries and whispers. Film Quarterly, Oakland, vol. 27, n. 1, p. 2-11, 1973.

MENDES, Ana Celeste. Rostos da morte na era da técnica. Revista Alicerces, Lisboa, n. 3, p. 131-145, abr. 2011.

MORIN, Edgar. El hombre y la muerte. Barcelona: Editorial Kairós, 2003.

PHILIBERT, Michel. “Image et discours de la mort dans Cris et Chuchotements de Bergman” In: Archives de sciences sociales des religions, n°39, 1975. Évolution de l'Image de la Mort dans la Société contemporaine et le Discours religieux des Églises. Actes du 4e Colloque du Centre de Sociologie du Protestantisme de l’Université des sciences humaines de Strassbourg (3 a 5 de outubro de 1974), pp. 175-183.

SITNEY, P. Adams. “Color and myth in Cries and whispers”. Film Criticism, Ann Arbor, vol. 13, n. 3, p. 37-41, 1989.

SUNDGREN, Nils Petter. Le cinéma selon Bergman. Entretiens. Paris: Seghers, 1973.

VEIGA, Roberta. Rosto e palco: a espreita da morte e a construção do horror em Gritos e Sussurros. Devires, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 70-81, jan/jun. 2014.

Published

2017-08-30