THE COMPENTENCY AS A STRATEGY OF WORKING CLASS SUBJECTIVE CAPTURE IN TIMES OF CAPITALISM CRISIS.
Abstract
This study aims to reflect about the current crisis of capitalism and the contradictions present in the bourgeois answers to that crisis, especially in the field of education. Therefore, we seek to dialogue with Philippe Perrenoud, on of the main organizers of “pedagogy of compentences”, wich is the main bourgeois response at the pedagogical level, and investigate its role in structuring the BNCC. We understand that the “pedagogy of compentences” is a kew answer from bourgeois in order to subordinate education to the limits and the needs of capital, focusing on the subjective formation of the working class, with the aim of producing desire at working class and prevent the formation of any critical conscience to the order of capital. With that, we conclude that fight against the bourgeois educational proposals has to be fight agains the capitalism for the sake of afirmation of a new society structure, the socialism, where only there we will have the education the we want and deserve.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Fluminense de
Educação Física o direito de primeira publicação, o que permite o
compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação
inicial nesta revista. Os dados, conceitos e opiniões apresentados nos
trabalhos, bem como a exatidão das referências documentais e bibliográficas,
são de inteira responsabilidade dos/as autores/as.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho
online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso
pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação
do trabalho publicado.
Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de
uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-
comerciais.