This is an outdated version published on 2023-06-29. Read the most recent version.

Mauss, religião e técnicas corporais: Estudo com alunos evangélicos da zona rural de uma escola pública de Minas Gerais/Brasil

Authors

Abstract

In this work we studied how religious belonging affects the body practices of students of the final years of elementary and high school during Physical Education classes in a school in the rural area of the municipality of Minas Novas, State of Minas Gerais, Brazil. During this study, students with self-declared religious adherence to the evangelical church Assembly of God were accompanied. A qualitative study was conducted between the years 2015-2016, revised in 2023, having as main theoretical references studies on body techniques and habitus, in order to observe, inventory and interpret alterities, that is, the ways in which students re-signify the body and to what extent they incorporate discourses and gestures related to the religious practice. The results indicated that, in the articulation between the subjective and the social, despite the influence of religious doctrine, it was not possible to identify a homogeneity of practices among the researched group. Other values, mores and the specific way each one lives and experiences the body, considering other cultural markers, seemed more important.

Keywords: Culture; Body; Religion; Rural School; Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra de Fátima Pereira Tosta, UFOP- professora visitante

Graduada em Comunicação Social (PUC- MG) Mestre em Educação (UFMG), Doutora em Antropologia Social (USP). Professora da Faculdade de Comunicação, Instituto de Ciências Humanas e PPG- Educação da PUC- Minas (1980-2017), Professora do PPG- Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local da UNA (2018-2020), Professora visitante do PPG- Educação/ UFOP- MG (2020-2022).  Integrante da ARGONAUTAS-Rede de Pesquisador@s em Antropologia e Educação. Pesquisa os seguintes temas: Epistemologia e produção do conhecimento. Antropologia Urbana, Antropologia, Etnografia e Educação, Antropologia e Mídia. Infância, Adolescência e Juventude. Identidades e relações étnico-raciais, geração, religião. Desigualdades, Diferença, Diversidade e Violência em meio escolar. É autora e co-autora de inúmeros livros e artigos.

Weslei Lopes da Silva, Secretaria De Educação- Itaúna- MG

Graduado em Letras e Ciências Sociais. Mestre em Educação. Doutor em Ciências Sociais (PUC-Minas, 2014). Professor da  Rede Municipal de Educação- Itaúna- MG e da da Faculdade FAMART. Integrante da Rede Argonautas de Pesquisadores em Antropologia e Educação. Pesquisa e publica nos seguintes temas: Antropologia, Etnografia e Educação, Identidades- gênero, corpo, Educação Infantil, Formação de professores. Autor e co-autor de artigos e livros.

Lucimara Aparecida Lima Costa , Professora da Rede Estadual de Educação de MG e Supervisora da Rede Municipal de Educação de Capelinha- MG

Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC- Minas), Professora do Ens. Superior UNIFAVENI Centro Universitário FAVENI LTDA, professora da Rede Estadual de Educação de MG e supervisora da Rede Municipal de Educação de Capelinha (MG).

Published

2023-06-29

Versions

Issue

Section

Artigos