Instituto Incluir: a formação no esporte do projeto Brasil Diversidade

Authors

Abstract

The main objective of this article is to present a reflection on the Brasil Diversidade project in the formative and inclusive aspect through the sport of the Instituto Importar, respecting social rights and having education against barbarism as a central point. This diversity of options was discussed methodologically and theoretically in the light of Adorno's Critical Philosophy as the main lens for problematizing inclusion in education, from the perspective of reflection on sports educational training, as well as other authors in the area, in order to to build an emancipatory knowledge about training and inclusion in contemporary society. This article sought to launch, through data collection, the analysis of a documentary report and random testimonials from family members of people with or without disabilities who participated throughout the years 2021 and 2022 in the Brasil Diversity project. Therefore, it was possible to identify the political tensions as well as the potential stimulus for the promotion of inclusion within the Brazil Diversity project of the Institute to include. This reflects the possibilities within sports training, in which it is possible to affirm its contribution to the transformation and democratization of the inclusive process of plural, welcoming and human spaces for all people with or without disabilities in contemporary Brazilian society.

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Author Biographies

Aparecida Carina Alves de Souza, Fundadora e diretora presidente do Instituto Incluir.

Doutora em Educação - UFRRJ. Atua na coordenação de projetos de cooperação bilateral entre países europeus na área da formação de professores no campo do paradesporto e da comunicação acessível. Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI -UFRRJ).  Diretora e presidente do Instituto Incluir.

Mônica Alves de Matos Pereira, Gestora de Projetos Educacionais e Empregabilidade do Instituto Incluir.

Doutora  em Educação, cujas pesquisas possuem ênfase na modalidade de ensino Educação Especial na Perspectiva Inclusiva, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mediadora pelo Consórcio UAB/CEDERJ na UFRRJ e como Professora de Física e Ciências da Natureza. Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI). É Gestora de Projetos Educacionais e Empregabilidade do Instituto Incluir.

Andressa Silva Pereira, Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro

Mestra em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc/UFRRJ). Especialista em atendimento educacional especializado e inclusivo.  Professora da rede municipal de educação do Rio de Janeiro/ SME – RJ. Especialista em ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESCOLAR ESPECIALIZADO EM EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO pela faculdade Intervale/MG.

Allan Rocha Damasceno, Professor Associado do Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRuralRJ)

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). É Professor Associado do Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRuralRJ). Foi o fundador e Coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI). É um dos fundadores e integra o Grupo de Investigação Latinoamericano de Educação Inclusiva (GELEI), com sede no Centro de Estudos Latinoamericanos de Educação Inclusiva (CELEI/Chile). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE). Consultor Consultivo do Instituto incluir.

Published

2024-12-30 — Updated on 2024-12-30

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