Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.49547

Keywords:

Fotojornalismo, Midiatização, Educação, Representação social, Alteridade.

Abstract

This paper intends to analyse the photographs that circulated in digital environments by O Globo and Folha de S.Paulo newspapers during the year 2020 addressed to the theme of education. We seek to understand how those vehicles aproached the precarius conditions from which the students built visual narratives about the lack of access to education in the pandemic context. It is a study focused on the compositional aspects engaged in news photography about the remote education in Brazil, it is also focused in the identity and difference meanings. For this purpose, the content analysis has been used. Therefore, we seek to ground our analysis on constructionist journalism, culturalist, Photography-expression theories, and also in the studies on mediatized society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Pernisa Júnior, UFJF

Professor  Titular  da  Faculdade de Comunicação

Paulo Roberto Figueira Leal, UFJF

Professor Titular da Faculdade de Comunicação

References

ALSINA, Miguel Rodrigo. A construção da notícia. Petrópolis: Vozes, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Tratado de Sociologia do Conhecimento. 27 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRAGA, J. L. Circuitos versus campos sociais. IN: JANOTTI JR, Jeder; MATTOS, Maria Ângela e JACKS, Nilda (orgs.). Mediação & Midiatização. Salvador/Brasília: EDUFBA/Compós, 2012. p. 31-52. Disponível em http://www1.pucminas.br/imagedb/documento/DOC_DSC_NOME_ARQUI20180205111302.pdf. Acesso em: 22 jul. 2020.

BUITONI, Dulcília. Fotografia e jornalismo: a informação pela imagem. São Paulo: Saraiva, 2011.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1999.

GOMES, Mayra Rodrigues. Comunicação e identificação: ressonâncias no jornalismo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.

HJARVARD, Stig. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. São Paulo: Matrizes. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da USP. v. 5, n. 2, jan-jun 2012, pp. 53-91. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/1430/143023787004.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2019.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MONTEIRO, E. B. Fotojornalismo brasileiro e a crise das representações na sociedade pós-industrial. Comunicação & Informação, v. 3, n. 1, p. 40-55, 2000. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/ci/article/view/22861. Acesso em: 4 nov. 2020.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, Dênis de (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

MUNHOZ, Paulo. Estágios de desenvolvimento do fotojornalismo na internet. Diálogos & Ciência - Revista da Rede de Ensino FTC. Ano V, n. 11, set. 2007.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SILVA, Fernando Firmino da. Jornalismo móvel. Salvador : EDUFBA, 2015.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org). Identidade e diferença. A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

SOUSA, Jorge Pedro. Fotojornalismo: uma introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Porto, 2002. Disponível em: < http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-fotojornalismo.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2019.

Published

2021-05-18

How to Cite

Pernisa Júnior, C., Figueira Leal, P. R., & Ferreira Campos, M. (2021). Fotojornalismo e representações da educação: as narrativas sobre o contexto de precariedade no ensino remoto brasileiro. Media and Everyday Life, 15(2), 139-163. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.49547