Proposal for a research agenda for covering Big Tech based on the foundations of Investigative Journalism

Authors

  • Suzana Barbosa UFBA
  • Alexandro Mota UFBA

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v19i2.66920

Keywords:

platform beat, watchdog journalism, investigative journalism, abraji, scholarship

Abstract

This bibliographic and documentary study maps the production of the Research Seminar in Investigative Journalism of the Brazilian Association of Investigative Journalism (Abraji), from 2014 to 2024, to identify convergences with recent studies of journalistic coverage of platformization – a phenomenon explained by society's high dependence on Big Tech. Platform Beat or coverage of platforms has potential as an area of specialized watchdog journalism, challenging structural and financial dependencies and a certain tradition of investigative reporting in Brazil, which can look beyond the public sector, corruption and crime. The research discusses Platform Beat from the point of view of conceptual aspects, the experimentation of new and interdisciplinary digital methods, training, regulation, sources, and diversity.

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Author Biographies

Suzana Barbosa, UFBA

Suzana Barbosa é Professora Associada do Departamento de Comunicação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas (Póscom) da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (FACOM | UFBA).  É investigadora e líder do Grupo de Pesquisa em Jornalismo On-Line (GJOL).

Alexandro Mota, UFBA

Alexandro Mota é Mestre e doutorando (bolsista Capes) pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia. É Jornalista com atuação em Salvador (BA) e pesquisador do GJOL – Grupo de Pesquisa em Jornalismo On-Line.

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Published

2025-06-11

How to Cite

Barbosa, S., & Mota, A. (2025). Proposal for a research agenda for covering Big Tech based on the foundations of Investigative Journalism. Media and Everyday Life, 19(2), 187-210. https://doi.org/10.22409/rmc.v19i2.66920