Pedro Eiras’s Cartas reencontradas in the contemporary portuguese (historical?) Novel
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i28.51589Keywords:
Letters, Novel, Discourse, Fernando Pessoa, Mário de Sá-CarneiroAbstract
The paper aims to read and insert Pedro Eiras’s Cartas reencontradas de Fernando Pessoa a Mário de Sá-Carneiro within the actual Portuguese novel scene. The book shows some conection to the expanding interest in the country on historical retrospect, in this case, the second decade of the twentieth century, time of intense epistolary dialog between Pessoa and Sá-Carneiro, through literature. To some extent, that’s a post-modern artistic tendency. On the other hand, though, we also notice conflicts with such scene, which shall be adressed. The novel purposes to create Pessoa’s lost letters to his friend, Mário de Sá-Carneiro, after a brief story narrating how a character named Pedro Eiras found them. First, we’ll discuss such narrative and it’s discursive aesthetics, based on Fiorin’s (2006) concept of “interdiscurso” and theoretical positions on the novel gender, from various authors. Following, after revisiting the historical period at stake (the beginnings of the twentieth century in Portugal), we’ll discuss some of the strategies used by the author to recreate Pessoa’s letter writing.
Downloads
References
ARNAUT, Ana Paula. Post-Modernismo: O futuro do passado no romance português contemporâneo. Via Atlântica, n. 17, p. 129-140, jun. 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50544. Acesso em: 06 ago. 2021.
BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: A estilística. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.
BLOOM, Harold. A anatomia da influência. Tradução de Ivo Korytowski e Renata Telles. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
BLOOM, Harold. Um mapa da desleitura. Tradução de Thelma Médici de Nóbrega. Rio de Janeiro: Imago, 2003.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. Tradução de Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
EIRAS, Pedro. Cartas Reencontradas de Fernando Pessoa a Mário de Sá-Carneiro. Porto: Assírio & Alvim, 2016.
FERREIRA, Priscilla de Oliveira. O romance histórico na literatura portuguesa contemporânea. Nau literária – Revista eletrônica de crítica e teoria de literaturas, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 1-18, jul./dez. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/NauLiteraria/article/view/11114/7295. Acesso em: 06 ago. 2021.
FIORIN, José Luiz. Interdiscursividade e Intertextualidade. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
HOBSBAWM, Eric J. A era dos impérios, 1875-1914. Tradução de Sieni Maria Campos e Yolanda Steidel de Toledo. 29 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
LOURENÇO, Eduardo. O labirinto da saudade. Rio de Janeiro: Tinta-da-china Brasil, 2016.
MIRANDA, Wander Melo. Invenções de arquivo, máquinas de ficção. Semear, Rio de Janeiro, n. 4, 2000. Disponível em: http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/4Sem_06.html. Acesso em: 06 ago. 2021.
MOISÉS, Massaud. A literatura portuguesa. 37 ed. São Paulo: Cultrix, 2013.
MONTEIRO, Adolfo Casais. Estudos sobre a poesia de Fernando Pessoa. In: MOISÉS, Carlos Felipe (org.). Orpheu: 1915 – 2015: Textos doutrinários e fortuna crítica. Campinas: Unicamp, 2014.
SÁ-CARNEIRO, Mário de. Correspondência literária. In: BUENO, Alexei (org.). Obra completa: volume único / Mário de Sá-Carneiro. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995a.
SÁ-CARNEIRO, Mário de. Dispersos. In: BUENO, Alexei (org.). Obra completa: volume único / Mário de Sá-Carneiro. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995b.
SARAIVA, António José; LOPES, Óscar. História da literatura portuguesa. 9 ed. Porto: Porto Editora, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).