The Manifesto Crespo collective and the potential of anti-racist interventions in the city of São Paulo (Brazil).

Authors

  • Debora Visini Universidade Estadual de Campinas, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v1i2.63659

Keywords:

Collectives, Interventions, Public Space, Latin America, Art and activism

Abstract

The main objective of the interview is to present the Manifesto Crespo collective in a comprehensive way, showing how the collective's productions can be read as works that relate to the interfaces and critical-epistemic potential of Art as an instrument of subversion, renewal and constant reinvention, and that enable the production of diverse narratives and world projects, providing an opportunity for macro and micro-political change, in addition to the great potential for subjectivation related to the interventions produced in the public space, but also, and in a basic way, the production that is carried out based in a community. The focus of interest and convergence of the interview is art practices in public spaces, demonstrating that in these creative and activist gestures, and above all, based on community production, the collective inverts the colonial sense of appropriation practices (which were and are used by hegemonic, eurocentric, eugenicist, cisheteronormative thinking, among others) and reinvents its own forms of reappropriation based on its potential for artistic production.

Author Biography

Debora Visini, Universidade Estadual de Campinas, Brasil

Débora Visini é doutoranda na Unicamp, obteve seu mestrado em 2017 na Universidade Federal da Paraíba, bacharelado (2013) e licenciatura (2015) em História na Universidade de São Paulo, e desde então atua como professora de diferentes disciplinas na área das Artes e Humanidades, como Artes Visuais, Ética e História nos ensinos médio, técnico e superior. Como pesquisadora acadêmica, está interessada na ação de coletivos de mulheres e dissidências de sexo e gênero na esfera pública da América Latina e seus temas basilares de pesquisa são intervenções, política e o uso de novas tecnologias através do design e das artes visuais contemporâneas.

References

SANTOS, Luiza Fabiana dos, “Pisando em espinhos e colhendo rosas” (p. 240-242), no livro da saúde das mulheres negras: nossos passos vêm de longe, organizada por Jurema Werneck, Maisa Mendonça e Evelyn C. White. Estudo disponível em: https://www.iscap.pt/cei/e-rei/n9vol1/artigos/Izabel%20da%20Cruz%20Santos_O%20Pensamento%20das%20Mulheres%20Negras%20no%20Brasil.pdf) (Acessado em 07/07/24).

SILVA, Célia Regina Reis da. Crespo insurgentes, estética revolta, memória e corporeidade negra paulistana, hoje e sempre. Tese de doutorado em História Social – PUC -SP, 2016.

https://www.lapora.sociology.cam.ac.uk/pt-br. (Acessado em 07/07/24).

https://www.juizasnegrasparaontem.com.br/ (Acessado em 07/07/24).

Published

2024-11-01

How to Cite

VISINI, D. The Manifesto Crespo collective and the potential of anti-racist interventions in the city of São Paulo (Brazil). arte :lugar :cidade, v. 1, n. 2, p. 201-213, 1 Nov. 2024.