Between Art and a Turnstile
DOI:
https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v1i2.63671Keywords:
Public Art, Participatory Art, Critical ArtAbstract
Based on an analysis of the process and development of the artwork Programa para a Descatracalização da Própria Vida (2004), by Contra Filé, this article aims to discuss how the relations between art, the public and space are constructed through public artistic practices. The research focuses on understanding how the aesthetic and discursive dimensions of art are capable of proposing antagonistic arrangements to the dominant political structure, through the production of dissent in the current hegemonic order.
References
Baca, J. (1995). Whose monument where? Public art in a many-cultured society. Mapping the terrain: New genre public art, 131-138.
Bishop, C. (2005). The social turn: Collaboration and its discontents. Artforum, 44(6), 178.
Fraser, A. (2008). Da crítica às instituições a uma instituição da crítica. Revista Concinnitas, 2(13), 178-187.
Krauss, R. (2008). A escultura no campo ampliado. Arte & ensaios, 17(17), 128-137.
Kwon, M. (2008) Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Arte & ensaios, 17(17), 166-187.
Marcondes, M. J. A., & Valio, L. B. M. (2015). Intervenções artísticas no urbano: revendo o “novo paradigma relacional”. In J. Cirillo, J. L. Kinceler, & L. S. Oliveira (Eds.), Outro Ponto de Vista: práticas colaborativas na arte contemporânea. (pp. 59-78).
Mouffe, C. (2013). Quais espaços públicos para práticas de arte crítica?. Arte & Ensaios, (27), 180-199.
Rancière, J. (2010). Política da arte. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2(15), 045-059.
Ribeiro, G. (2015). Para além da comunidade opaca e da esfera pública transparente. In J. Cirillo, J. L. Kinceler, & L. S. Oliveira (Eds.), Outro Ponto de Vista: práticas colaborativas na arte contemporânea. (pp. 9-29).
Wu, C. T. (2006). Privatização da Cultura: A intervenção corporativa nas artes desde os anos 80. Boitempo Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Victor Gecils Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.