The Artist's Body Takes Art to the Street: Paulo Bruscky's Performances and Political Activism in Times of Military Dictatorship

Authors

  • Almerinda da Silva Lope Universidade Federal Espírito Santo / CNPq, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v1i1.62622

Keywords:

Paulo Bruscky, experimental art, art and politics, conceptualism, activism

Abstract

The objective of this text is to reflect on conceptualist practices, focusing on the production of the Pernambuco artist Paulo Bruscky (1949), produced between the 1970s, the period of the feared “Years of Lead”, and the following decade, when the death throes of power have undergone relaxation. With conviction and determination, the artist developed an experimental and transgressive creative process, with a strong political bias, with the aim of challenging and ironizing the military regime. Bruscky produced an art of resistance, at a time when very few showed such daring; He acted as an “artivist”, at a time when this term was practically unknown and the expression “Southern conceptualism” had not yet acquired its current meaning. However, only in the last two decades has the artist's production gained recognition and visibility on the international circuit.

Author Biography

Almerinda da Silva Lope, Universidade Federal Espírito Santo / CNPq, Brasil

Almerinda da Silva Lopes é Professora Titular da Universidade Federal do Espírito Santo, com atuação nos cursos de Pós-Graduação em Artes (PPGA) e em História (PPGHIS). É Mestre em História da Arte pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1989), Doutora em Comunicação e Semiótica na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997), com bolsa-sanduíche na Universidade de Paris I. Realizou pós-doutorado na Universiddade de Paris I (2002). É pesquisadora de Produtividade do CNPq (Nível 1B).

References

Bouriaud, N. (2009). Estética relacional (D. Bottmann, Trad.). Martins Fontes.

Bruscky, P. (1977, 3 julho). Classificados: Vende-se. Diário de Pernambuco, C-21.

Canongia, L. (2005). O legado dos anos 60 e 70. Jorge Zahar Editor.

D´Oliveira, F. (1981, 6 julho). Paulo Bruscky Diário de Pernambuco, s/p.

Freire, C. (2006). Paulo Freire: arte, arquivo e utopia. Companhia Editora de Pernambuco.

Gil, J. (2004). Movimento total. O corpo e a dança. Iluminuras.

Lippard, L. (1997). Escape Attempts. In L. Lippard (Ed.), Six Years: The Desmaterialization of the Art Object. University of California Press.

Marchán Fiz, S. (1994). Del arte objetual al arte del concepto. Epilogo sobre la sensibilidade postmoderrna. (Coleção Arte y Estetica). Ediciones Akal.

Milliet, M. A. (2004). A subversão dos meios. Itaú Cultural.

Miranda, J. B. (2011). Corpo e imagem. Annablume.

Rocca, A. V. (2009). Arte conceptual y post-conceptual. Siciarts. Revistas de Artes, Ciencias Socials y Humanidades. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/5178/Arte-Conceptual-Arte-Objetual.pdf?sequence=1.

Published

2024-05-02

How to Cite

DA SILVA LOPES, A. . The Artist’s Body Takes Art to the Street: Paulo Bruscky’s Performances and Political Activism in Times of Military Dictatorship. arte :lugar :cidade, v. 1, n. 1, p. 37-58, 2 May 2024.