Social configurations of fights, martial arts and combat sports

Authors

Abstract

The objective of this study was, through a theoretical essay, to reflect on the development of fights, martial arts and combat sports based on the figurational sociology of Norbert Elias. Based on this dynamic, we can problematize aspects linked to the genesis and development of these bodily practices based on their dialogue with social aspects. In this sense, we highlight that sport and society have an interdependent relationship, since political, economic and cultural elements of society cross the sporting field. We emphasize that from the civilizing processes, there was an expansion of networks of interdependence, responsible for modifying social connections between configurational elements, generating operations that tension narratives and perceptions that were previously crystallized. This dynamic contributes to the transposition of traditional components that support the boundaries of the field of fights, martial arts and combat sports, such as greater relativization of violence and gender inclusion in this social field. Therefore, the idea of interdependence presented by Elias is seen in the social and sporting field, in which minority groups have such strong interdependent relationships that they put tension on dominant groups, generating a support network that consolidates and expands perceptions and appropriations about this bodily practice.

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Author Biographies

  • George Almeida Lima, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE); Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF/PE)

    Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF. É membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF), membro do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física escolar (GEPEFE\UECE) e membro do grupo de estudos em sociologia do esporte (GESOE/ULBRA). Realiza pesquisas sobre os aspectos socioculturais da Educação Física, Sociologia do Esporte e Educação Física escolar.

  • Flávio Py Mariante Neto, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

    Possui Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em ciências do movimento humano (UFRGS). Doutorado em ciências do Movimento humano (UFRGS). Participou do grupo de Estudos socioculturais em Educação Física (GESEF-UFRGS) entre 2007 e 2016. Professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) desde 2016. Leciona disciplinas nas áreas das Lutas, Biomecânica, Teoria do treinamento, Psicologia do esporte, entre outras. Realiza orientações de estágio e TCC em várias áreas do conhecimento. Estuda, preponderantemente, aspectos psicossociais na área de lutas, artes marciais e esportes de combate. É coordenador do grupo de pesquisa em sociologia do esporte (GESOE), desde 2019

  • Álvaro Rego Millen Neto, Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

    Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco, em Petrolina-PE. É um dos líderes do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF). Realiza pesquisas sobre os aspectos pedagógicos e socioculturais das práticas corporais e da educação física.

Published

2025-07-21

Issue

Section

Artigos