A Transformação do Tênis em fenômeno midiático no Brasil a partir de Guga

Authors

  • Tiago Lisboa Bartholo Universidade Gama Filho
  • Antonio Jorge Soares Universidade Gama Filho/ Universidade Federal do Espírito Santo

Abstract

The objective of this article is to analyze the different strategies used by the press to narrate the conquest of four titles in Gustavo Kuerten's career (Guga). For that we did an analysis of the narratives of the press (Jornal do Brasil) of the French Open titles, in the years of 1997, 2000 and 2001; and the World Cup of Tennis accomplished in Lisbon in the year 2000. The analysis of the reports indicates that, in the covering of 1997, the press linked this new character's image starting from the languages existent in the national sporting culture, it also looks for breakdown the traditional image of the tennis, seen by many as an elite sport, making the figure of Guga the image for national identification A happy urchin - like the people themselves.
Keywords tennis; press; Guga

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Author Biographies

Tiago Lisboa Bartholo, Universidade Gama Filho

Tiago Lisboa Bartholo é mestrando do Programa de pós-graduação em Educação Física da
Universidade Gama Filho. Bolsista do CNPq.

Antonio Jorge Soares, Universidade Gama Filho/ Universidade Federal do Espírito Santo

Antonio Jorge Gonçalves Soares é doutor em Educação Física, professor do Programa de pósgraduação
em Educação Física na Universidade Gama Filho/Universidade Federal do
Espírito Santo no departamento de Educação Física. Bolsista de produtividade do CNPq.

Published

2021-02-12

Issue

Section

Artigos