Rodas, corpo e silenciamentos: Uma análise dos discursos na mídia sobre a dança em cadeira de rodas.

Authors

  • José Guilherme de Andrade Almeida Universidade Federal Fluminense
  • Eliana Lucia Ferreira UFJF

Abstract

With an exploratory-descriptive character, this research aims to elucidate the meaning production process in the discourses circulated by the printed media about wheelchair dancing. Five reports were analyzed based on the assumptions of French Discourse Analysis, with which we identified the characteristic tension of the processes of change in the social and meaning on the term “inclusion”. On the one hand, there are senses of valorization and equity that link this inclusion to the inclusivist paradigm, especially when wheelchair dancing is inserted in spaces aimed at the general public. However, disability appears as a topic of value, being explored by the media to the detriment of the person who has it, which mobilizes relevant affiliations to the integrationist paradigm. The appreciation of difference erases the person and produces the silencing of the dance, the body, the artist and possible equities, promoting the maintenance of derogatory meanings and a singular distinction where it seems more convenient to include the disability than the person who has it. Faced with this reality, it is necessary to invest in educational actions in society in order to refute and reformulate such derogatory meanings, at the same time that material conditions are developed to subsidize a complete inclusion of the person and their characteristics.

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Author Biography

Eliana Lucia Ferreira, UFJF

Possuí Pós-doutorado em Avaliação Educacional do Ensino pela Universidade Nacional do Ensino a distância - UNED-Espanha (2012), financiado pela Fundacion Carolina; Pós-doutorado em Linguística com ênfase em Análise de discurso pela UNICAMP (2008). Doutorado e mestrado em Educação Física pela UNICAMP (2003, 1998) ? (O título de doutorado brasileiro foi também reconhecido e homologado pelo Ministério de Educação da Espanha, sob o número 91.398.6031-2013). Especialização em Construtivismo pela UFU (1994); Aperfeiçoamento em Educação Física Adaptada pela UFU (1993), e em Música pelo Conservatório Estadual de Uberlândia. Licenciatura em Educação Física pela UFU (1992). Em 2010, foi Presidente da Comissão para Estudos da Viabilidade de Implantação do Curso de Licenciatura em Educação Física. É Professora Efetiva Titular do Depto. de Fundamentos da Faculdade de Educação Física (UFJF), Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - FACED/UFJF e professora colaboradora do Programa de Mestrado em Educação Inclusiva em Rede Nacional - PROFEI/UNESP. Enquanto Gestora Pública na UFJF assumiu cargos de Chefe de Departamento, Coordenação e vice - coordenação de Cursos Presencial e a Distância da Graduação e da Pós-graduação; Coordenadora Acadêmica e Coordenadora Adjunta do CEAD; Coordenadora Adjunta da UAB Coordenadora de Acessibilidade. No Ministério de Educação foi Coordenadora-Geral da Política Pedagógica da Educação Especial na Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão - SECADI/MEC. Atualmente é professora Líder do Núcleo de Pesquisa em Inclusão, Movimento e Ensino a Distância - NGIME/UFJF; Presidente da Asociación Latinoamaricana de Ciências del Deporte, Educación Física y Danza (ALCIDED); e filiada junto a International Association of Physical Education and Sport for Girls and Women (IAPESGW) e da América latina da International Council of Sport Science and Phisycal Education (ICSSPE) e representante regional da América do Sul da International Society for Comparative Physical Education and Sport - ISCPES. Atualmente é consultora da UNESCO para o Ministério de Educação - Projeto de Cooperação Técnica Internacional entre MEC/UNESCO 914BRZ1074/2021

Published

2023-06-29

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Artigos