“A woman's place is where she wants” women's football and women's (in)visibilities in the Brazilian scene

Authors

  • Cássia Cristina Furlan Universidade Federal da Grande Dourados
  • Mayara Teodoro de Oliveira Universidade Federal da Grande Dourados

Abstract

Women's football has social restrictions in Brazil, but there are still gaps that are not mainly linked to the rules used for scorers. Therefore, thinking about the reflection on this modality at the national level and deepening spaces of visibility and empowerment of women in the student environment as perspectives and difficulties faced with a female objective at the national level and reflecting on the perception of football in women of participation and spaces for female sports practice. For its development, what a vision thought and carried out with the aim of providing information about the women that the players practice in the ways of their journey was elaborated. There was a population that follows women who play soccer in five Brazilian regions, North, Northeast, Midwest, Southeast, and South. The sample consists of 171 women, 170 of which are cisgender women and one transgender, aged between 11 (eleven) and 59 (fifty-nine) years. It is concluded that, until today, the lack of incentive and prejudice have been decisive in the trajectory of women who practice leisure, whether it is carried out in clubs, schools, or leisure areas.

Keywords: soccer; women; prejudice.

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Author Biographies

Cássia Cristina Furlan, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e Pedagogia pela Faculdade Instituto Superior de Educação do Paraná (2016). Especialista em Educação Profissional integrada à Educação Básica na Modalidade de Jovens e Adultos - PROEJA pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - CP (2011). Mestrado em Educação (2013) e Doutorado em Educação (2017) pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é Professora Adjunta na Universidade Federal de Grande Dourados - UFGD (Graduação em Educação Física - Faculdade de Educação). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Cultura(s) - EDUCA. Possui experiências na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: corpo, gênero, sexualidade e suas interseccionalidades; infância, culturas infantis, jogos e brincadeiras; prática pedagógica e formação docente.

Mayara Teodoro de Oliveira, Universidade Federal da Grande Dourados

Graduanda em Educação Física pela Universidade Federal da Grande Dourados, turma 2020.1. Possui graduação em Administração pela Universidade Federal da Grande Dourados (2009), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: production management, ensino aprendizagem, administração da produção, sistema de produção e categorias de análise.

Published

2023-06-29 — Updated on 2023-06-30

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Artigos