Technoaesthetic standard as a barrier to entry

Limitations in broadcasting the 2023 Alagoan men's football championship

Authors

  • Anderson David Gomes dos Santos Universidade Federal de Alagoas https://orcid.org/0000-0001-7178-5923
  • Matheus Inácio Soares Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Viviane Silva de Souza Universidade Federal de Alagoas
  • Carla Carolina da Silva Malta Instituto Federal de Alagoas

Abstract

The uneven development of football in Brazilian territory occurred with the reproduction of hegemonic political-economic fields, with greater visibility and investments for Rio de Janeiro and São Paulo. Alagoas is a symptom of this, with audiovisual transmission of the entire state championship only from 2007 onwards. In this scenario, research was carried out from 2008 to 2023 to understand the symbolic and economic importance of broadcasting the local tournament. Here, an excerpt is presented, the analysis of the exhibition of the 2023 Alagoan Men's Football Championship. This is research using the deductive method, which has a qualitative and quantitative analysis based on the Political Economy of Communication. The elements of the techno-aesthetic pattern reproduced by the audiovisual transmission are analyzed, at the same time that elements of stimulation of local identity are verified in the aesthetic elements and in the narrations. In addition, based on the opinion of local club fans, we will learn how the broadcast was evaluated regarding the following aspects: narration; image quality; appreciation of local clubs; and field reporting. In the case of a peripheral tournament, the effects of the lack of a better transmission structure to generate a greater identity as a media program can be seen, something that reflects the established aesthetic-productive barriers.

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Author Biographies

Anderson David Gomes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Professor da Unidade Educacional Santana do Ipanema da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), professor colaborador do Mestrado em Comunicação da Universidade Estadual de Londrina (UEL), diretor de Relações Internacionais da Socicom (Federação Brasileira das Associações Científicas e Acadêmicas da Comunicação) e coordenador do Grupo de Trabalho de Economia Política das Comunicações da ALAIC (Associação Latino-Americana de Investigadores em Comunicação). Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Crítica da Economia Política da Comunicação (Cepcom/UFAL) e pesquisador da Rede Nordestina de Estudos em Mídia e Esporte (ReNEme).

Matheus Inácio Soares Silva, Universidade Federal de Alagoas

Estudante da graduação em Ciências Contábeis da Unidade Educacional Santana do Ipanema/Campus Sertão da UFAL. Foi bolsista de Iniciação Científica do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico), edital Pibic-UFAL 2022/2023, no projeto "A importância da transmissão  audiovisual do Campeonato Alagoano de futebol masculino (2007-2023) – padrões tecnoestéticos e incentivo ao torcer a times locais".

Viviane Silva de Souza, Universidade Federal de Alagoas

Estudante da graduação em Ciências Contábeis da Unidade Educacional Santana do Ipanema/Campus Sertão da UFAL. Bolsista de Iniciação Científica (IC) do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico), edital Pibic-UFAL 2023/2024, do projeto "Estruturação, mercantilização e espacialização nos primeiros 10 anos da fase contemporânea da Copa do Nordeste (2013-2022)". Foi bolsista de IC do CNPq, edital Pibic-UFAL 2022/2023, do projeto "A importância da transmissão audiovisual do Campeonato Alagoano de futebol masculino (2007-2023): padrões tecnoestéticos e incentivo ao torcer a times locais".

Carla Carolina da Silva Malta, Instituto Federal de Alagoas

Professora do campus Maceió do Instituto Federal de Alagoas (IFAL). Mestra em Estudos Literários pela
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e graduada em Letras com habilitação em Português/Literatura pela mesma instituição.

Published

2024-06-29