Reflections about the constructions of masculinities in the field of fights, martial arts and combat sports

Authors

Abstract

The field of combat body practices has peculiar signs and representations that, engendered in sociocultural dynamics, determine and demarcate certain gender relations. Historically, representations of hegemonic masculinity, which credit men with particular characteristics (aggressiveness, virility, etc.), have prevailed in the dynamics of this field. Heteronormativity is also present, demonstrating how power relations occupy social spaces and seek to establish their reserves. Based on these issues, and supported by a systematic review of the literature, the article seeks to understand the particularities of the constructions of masculinity in the field of fighting, martial arts and combat sports. Although, strictly speaking, hegemonic masculinity is decisive in this field, new social configurations have contributed to, to some extent, (re)signify the idea of ​​being a man.

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Author Biographies

George Almeida Lima, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF/PE)

É mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). É Licenciado e Bacharel em Educação física. Possui Especialização Metodologia do Ensino de Educação Física e especialização em Docência do Ensino Superior. É professor efetivo da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE). Foi Secretário de esporte da Secretaria Municipal de Desporto de Campos Sales-CE. É membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF), do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física escolar (GEPEFE/UECE), do Grupo de Estudo em Sociologia do Esporte (GESOE/ULBRA) e do Grupo de Estudos Sociais em Educação Física, Esporte e Lazer (GESOE/UFRGS). Realiza pesquisas sobre a Educação Física escolar e sobre os aspectos pedagógicos e socioculturais das práticas corporais e da Educação Física

Leandro Teofilo de Brito, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui formação em Licenciatura em Educação Física e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutorado e Pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é Professor Adjunto da UFRJ; coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Corpo, Gênero, Sexualidade e Diferença (LACGESED), vinculado à Escola de Educação Física e Desportos (EEFD-UFRJ), e o Grupo de Estudos sobre Masculinidades e Educação (GEMasc), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFRJ). Pesquisador das temáticas gênero e sexualidade, com focalização nos estudos sobre homens e masculinidades

Alvaro Rego Millen Neto, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Concluiu o Doutorado em Educação Física na Universidade Gama Filho, em 2013. Atualmente é Professor Adjunto do Colegiado Acadêmico de Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf (ministra as disciplinas Didática e Currículo), professor e vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Univasf (ministra as disciplinas Políticas Curriculares para a Educação Física e Análise de Dados Qualitativos) e é um dos líderes do Grupo de Estudos sobre Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR). 

Published

2024-12-30

Issue

Section

Artigos