The poetic of cities: for a pedagogy of creator imagination in the urban experiences

Authors

  • Danieli Barbosa de Araujo Universidade Estadual de Londrina
  • Jeani Delgado Paschoal Moura Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Cidade, Pedagogia da Imaginação, Mundo vivido, Fenomenologia da Imaginação.

Abstract

A city outlines in itself dreams, desires, learnings and meanings, despite being often seen as inanimate, reduced to geometric shapes and functionalist. The text seeks to reframe the city as a poetic and a pedagogical repertoire, placing the man in the world from its imaginary dimension. The narratives of experiences in some Latin American and European cities, and the use of photopoetics, linked to reflections in the light of Phenomenology of Imagination by Gaston Bachelard, provide the fusion between the empirical and the abstract, reason and imagination, in which the cities have been stripped in its poetic dimensions. It is concluded that the body experience and its differents urban corpographies produce reframings, registered in the body and the soul of those who have experienced it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, D. B.; MOURA, J. D. P. Lugares e lugaridades: jovens falam de desejos, atitudes e sentidos em seus mundos. Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 20 (2016), n.2, p. 21-32. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/issue/view/Vol.%2020%2C%20n.%202%2C%202016./showToc. Acesso em 08 maio 2019.

ARAUJO, Danieli Barbosa de. Dimensão Educadora da Cidade: Poética e imaginação na experiência urbana. 2017. 82 fls. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual de Londrina/UEL, Londrina, 2017.

BACHELARD, G. A poética do espaço. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BACHELARD, G. A poética do devaneio. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BUTTIMER, A. Aprendendo o dinamismo do mundo vivido. In: CHRISTOFOLETTI, A. Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1985. pp. 165-193.

BUTTIMER, A. Lar, Horizontes de alcance e o sentido de lugar. Geograficidade. Rio de janeiro, v.5, n.1, p. 4-19, 2015. Disponível em: http://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/12915/0. Acesso em 08 maio 2019.

BARBOSA, E.; BULCÃO, M. Bachelard: pedagogia da razão, pedagogia da imaginação. [s.l.]. Vozes, 2004.

CANEVACCI, M. A Cidade Polifônica: ensaios sobre a antropologia da comunicação urbana. Trad.Cecília Prada. São Paulo: Nobel, 2004.

CIRIGLIANO, G. F.G. Fenomenologia da Educação. 3 ed. Rio de Janeiro: VOZES, 1999.

DARDEL, E. O homem e a terra. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DA SILVA CAETANO, H.; SOUZA, S.R.M. Educar pela experiência: aprender para existir no mundo. Revista de Educação Popular, [s.l.]. v. 14, n. 1, p. 10-18. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/28955. Acesso em: 08 maio 2019.

GALVÃO, C. E. P. Por abismos... casas... mundos... a geosofia como narrativa fenomenológica da Geografia. 2016. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321445. Acesso em: 08 maio 2019.

GALLAIS, J. Alguns aspectos do espaço vivido nas civilizações do mundo tropical. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro: Geografia, Periódicos IBGE a.1,- n.1 IBGE, 1977. p. 1-14. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/3579/0. Acesso em: 01 maio 2019.

GEHL, J. Cidade para pessoas. Tradução Anita Di Marco. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GROSS, R. Paidéia: Educação, sociedade e política na Grécia antiga. Revista Pedagogia. p.1 - 8. n.d. Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n1/paideia_-educacao,-sociedade-e-politica-na-grecia-antiga.pdf>. Acesso em: 23 abr. 2016.

HILLMAN, J. Cidade e alma Cidade. Trad. Gustavo Barcellos e Lúcia Rosenberg. São Paulo: 1993.

MOURA, J. D. P.; MARANDOLA JR.,. E. A Geografia dos Riscos nos cenários da prática docente: limites e potencialidades para a educação geográfica. GEOGRAFIA, Rio Claro, v. 41, n. 2, p. 297-312, mai./ago. 2016.

MELLO, K. C. de S. M.de. Poética da cidade: transformando o olhar em poética. 2014. 77 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Artes visuais, Universidade do Extremo Sul Catarinenense – UNESC. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/2718. Acesso em: 08 maio 2019.

OSTERMAMN, E.A. Imagem urbana: percepção e devaneio. Revista de Arquitetura e urbanismo, Bahia, v.4, n.1.1996. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/rua/article/view/3115. Acesso em: 20 abr.2019.

RAMOS, C. de M. de A. A poética da água: uma leitura fenomenológica de Thiago de Mello e García Lorca. Maceió: Edições Catavento, 1999.

RELPH, E. C. As bases fenomenológicas da Geografia. Geografia, v. 4, n. 7, p. 1-25, 1979. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/213289. Acesso em: 08 maio 2019.

REZENDE, Antônio Muniz de. Concepção fenomenológica da Educação. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1990.

Published

2021-01-31

How to Cite

Araujo, D. B. de, & Delgado Paschoal Moura, J. (2021). The poetic of cities: for a pedagogy of creator imagination in the urban experiences. Geograficidade, 11(1), 48-62. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/29011