An experience in the hybrid space: Pokémon Go as a research’s subject in Geography

Authors

  • Leonardo Berté Nunes Universidade Federal de Santa Maria
  • Benhur Pinós da Costa Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Cultural Geography, Phenomenology, Virtual space, Real space, Games

Abstract

This paper discuss the application for smartphones, Pokémon Go’s capabilities as a subject of research in geographical science. The theoretical support is connected to the epistemological turn that took place in Geography, especially in Cultural Geography as a crucial process so that studies about the spatial experience were possible. Another fundamental pillar for the discussion is Phenomenology, especially when this philosophical aspect addresses questions
about experience, perception and the essential presence of the
body and movement. Allied to this debate between Phenomenology and Geography we have the concept of hybrid space and, then, we present the possibility of researching Pokémon Go through the
user experience that produces, in situation, a hybrid spatial
experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Berté Nunes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduando do curso de Geografia - Licenciatura  da Universidade Federal de Santa Maria

Benhur Pinós da Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Professor do Departamento de Geociências da Universidade Federal de Santa Maria.

References

BARROS, José D’Assunção. História e memória – uma relação na confluência entre tempo e espaço. Mouseion, v. 3, n. 5, p. 35-67, 2009.

BERNARDES, Antonio; SPOSITO, Eliseu Savério. Internet, Ser e Espaço: Pressupostos de fenomenologia-ontológica estrutural. Revista Formação, v. 1, n. 16, p. 17-27, 2009.

CLAVAL, Paul. A Geografia Cultural. Trad. Luís Fugazzola Pimenta; Margareth de Castro Afeche Pimenta. 4 ed. Florianópolis: EdUFSC, 2014.

DAL GALLO, Priscila Marchiori; MARANDOLA JR., Eduardo. O conceito fundamental de mundo na construção de uma ontologia da geografia. GEOusp – Espaço e Tempo, v. 19, n. 3, p. 551-563, 2015.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARTINS, Élvio Rodrigues. Geografia e Ontologia: O fundamento geográfico do Ser. GEOusp – Espaço e Tempo. v. 11, n. 1, p. 33-51, 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4 ed. São Paulo: WMF, 2011.

OLIVEIRA, Lívia de. Percepção Ambiental. Geografia e Pesquisa, v. 6, n. 2, p. 56-72, 2012.

POKÉMON Go. The Pokémon Company. n.d. Disponível em: https://www.pokemon.com/br/app/pokemon-go/. Acesso em: 3 abr. 2020.

‘POKÉMON GO’ é lançado no Brasil. G1. 03/08/2016. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/games/noticia/2016/08/pokemon-go-comeca-funcionar-no-brasil.html. Acesso em: 3 abr. 2020.

SERPA, Angelo. Por uma geografia do espaço vivido – Geografia e Fenomenologia. São Paulo: Contexto, 2019.

SILVA, Carlos Alberto F. da; TANCMAN, Michéle. A dimensão socioespacial do ciberespaço: Uma nota. GEOgraphia, v. 1, n. 2, p. 55-66, 1999.

SILVA, Adriana de Souza e. From cyber to hybrid: Mobile technologies as interfaces of hybrid spaces. Space and Culture, v. 9, n. 3, p. 261-278, 2006.

SOUZA, Luciene Roberta de; BEZERRA, Alana Simões; MACEDO, Dafne Souto; CASTRO, Laís Santos; PEREIRA, Priscila Cartaxo; COSTA, Sandra Barbosa da; SILVA, Pierre Normando Gomes da. Experiência Sensorial e aprendizagem do corpo: interfaces educação-saúde de idosos. Anais... X Encontro de Extensão, 2007. João Pessoa: EdUFPB, p. 1-9, 2008. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/xenex_xienid/x_enex/ANAIS/Area6/6CCSDEFOUT03.pdf. Acesso em: 11 set. 2020.

TUAN, Yi-Fu Espaço e lugar: A perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.

ZIONI, Silvana Maria. KATO, Volia Regina Costa. Experiências de mobilidade, experiências de espacialidade: Resgatando diferentes abordagens. Anais... XV Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional. Recife: XV Enanpur, p. 1-18, 2013. Disponível em: http://anais.anpur.org.br/index.php/anaisenanpur/article/view/314/305. Acesso em: 11 set. 2020.

Published

2021-01-31

How to Cite

Nunes, L. B., & da Costa, B. P. (2021). An experience in the hybrid space: Pokémon Go as a research’s subject in Geography. Geograficidade, 11(1), 63-80. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/43366