Outlines for geography education

what is the journal Geograficidade able for?

Authors

  • Tiago Rodrigues Moreira Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Ciências Aplicadas - Unicamp/FCA
  • Felipe Costa Aguiar Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0002-6563-4763

Keywords:

Minor Education, Experience, Phenomenology

Abstract

In this paper, we ask: how can the Journal Geograficidade, in its 10 years of publications, contribute to the debate on geographic education? We resorted to the phenomenological conception of education to understand this phenomenon as a fundamental experience of being-in-the-world, which, as a phenomenon of experience, would mean leading someone (or something) out of the place where they were; to take someone out of the situation. Place, in this case, is not limited to the physical-geographical aspect of the term, but to the existential condition in which we always find ourselves. We identified that the imaginary, the sensitive, the culture, the art, the taste, the experience of the city, the cartography, the literature and the imagination outline a propitious scenario to dwell on geographic education, excavating of the meanings of what is revealed as an experience of daily life, of common life, of the one that educates us from the lived world, which is not always contemplated by official curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Costa Aguiar, Universidade Federal Fluminense

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense e mestrando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense de Campos dos Goytacazes.

References

AGUIAR, Felipe Costa; MOREIRA, Tiago Rodrigues. Liberdade e Educação contribuições de Jean-Paul Sartre e Paulo Freire. Gavagai – Revista Interdisciplinar de Humanidades, v. 8, n. 1, p. 83-101, 2021.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2014.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 27 ed. São Paulo: Brasiliense, 1992. (Primeiros Passos).

CRITELLI, Dulce Mara. Educação e dominação cultural: tentativa de reflexão ontológica. São Paulo: Cortez, 1981.

DARDEL, Éric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DE PAULA, Luiz Tiago. Cartografias pessoais e experiência urbana: um estudo sobre a imagem da cidade de Campinas. Geograficidade, v. 2, n. 2, p. 23-39, 2012.

ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha. A Escola: Um enfoque fenomenológico. São Paulo: Escuta, 1993.

GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n.02, p. 169-178, 2002.

GALLO, Sílvio. Deleuze & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GRATÃO, Lúcia Helena Batista. Sabor e paisagem – o que revela o pequi nesta imbricação de ser e essência cultural. Geograficidade, v. 4, n. Especial, p. 4-12, 2014.

HEIDEGGER, Martin. Meu caminho para a fenomenologia. In: HEIDEGGER, Martin. Conferências e escritos filosóficos. Trad. Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

MALPAS, Jeff. Place and Situation. In: Situatedness and Place: Multidisciplinary Perspectives on the Spatio-Temporal Contingency of Human Life. HÜNEFELDT, Thomas; SCHLITTE, Annika (Editors). Dordrecht: Springer, 2018, p. 27-39.

MACIEL, Lizete Shizue Bomura. Uma concepção fenomenológica de educação. UNIciência, Anápolis, v. 5, p. 17-21, 1998.

MARANDOLA JR., E. O lugar enquanto circunstancialidade. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de. (Orgs.) Qual o Espaço do Lugar? Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Editora Perspectiva, 2012.

MARANDOLA JR., Eduardo José. Natureza E Sociedade: Em Busca De Uma Geografia Romântica. Revista Terceiro Incluído, n. 7, v.1, p. 7-18, 2017.

MARTINS, Maria Anita Viviani. Em direção a construção do discurso pedagógico como prático poiético. In: MARTINS, Maria Anita Viviani; ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha (Org.) Pedagogo artesão construindo a trama no cotidiano da escola. São Paulo: EDUC, 1996. p. 13-22.

MARTINS, Maria Anita Viviani. O teórico e o prático na formação de professores. In: CAPPELLETI, Isabel; LIMA, Luis Augusto N. (Org.). Formação de educadores pesquisas e estudos qualitativos. São Paulo: Olho d'água, 1999. p. 07-18.

MOREIRA, Tiago Rodrigues. Fenomenologia da Imagem: a crítica sartreana à representação e seus desdobramentos para uma geografia existencial. Anais... XIII ENANPEGE: a geografia brasileira na ciência-mundo: produção, circulação e apropriação do conhecimento. São Paulo: USP, 2 a 7 de setembro de 2019.

OLIVEIRA, Lívia de. Que é Geografia?. Sociedade & Natureza, Uberlândia, Minas Gerais, v. 11, p. 89-95, 1999.

OLIVEIRA, Lívia de. Introdução: O estudo do sabor pela Geografia. Geograficidade, v. 2, n, 1, p. 27-29, 2012.

OLIVEIRA, Lívia de. Cozinha paulista caipira. Geograficidade, v. 4, n. Especial, p. 70-75, 2014.

QUEIROZ FILHO, Antonio Carlos. Desviando olhares: estéticas-políticas dos relatos de viagem. Geograficidade, v. 2, n. especial, p. 104-114, 2012.

REZENDE, Antonio Muniz de. Concepção fenomenológica da educação. São Paulo: Cortez, 1990. (Polêmicas do Nosso Tempo, v. 38).

SARTRE, Jean-Paul. Diário de uma Guerra Estranha: Novembro de 1939- Março de 1940. São Paulo: Círculo do Livro, 1983.

SARTRE, Jean-Paul. A imaginação. Trad. Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2019.

SEEMANN, Jörn. Linhas imaginárias na cartografia: a invenção do primeiro meridiano. Geograficidade, v. 3, n. especial, 31-44, 2013.

SILVA, Valéria Cristina Pereira. A janela caleidoscópica: educação e sensibilidade através da geografia da arte. Geograficidade, v. 2, n. 1, p. 13-26, 2012.

TROMBETTA, Sergio; TROMBETTA, Luís Carlos. Inacabamento. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2022-07-30

How to Cite

Moreira, T. R., & Aguiar, F. C. (2022). Outlines for geography education: what is the journal Geograficidade able for?. Geograficidade, 12(2), 77-88. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/48219