Playful bodies, playful walking and other possible inventions at the São Marçal festivity in São Luís, MA

Authors

  • Danielle de Jesus de Souza Fonsêca Seduc/MA

Keywords:

Procession, Bumba Meu Boi, Ways of existing, Spectuacularities

Abstract

The text intend to promote a dialogue about the playful, festive and walking body present at São Marçal Festival or “Encontro dos Bois”, as the party is also known, that takes place annually on June 30th, in the João Paulo neighborhood, in São Luís, Maranhão. The festival, which brings together the Matraca accent, takes place in the form of a procession or cortege, where the players move along the main avenue of the neighborhood. The discussion carried out concerns how walking reinvents modes of existence, especially how bodies experience the city’s public space, making the festive landscape a space for affective exchanges, nomadic creation and the generation of other possible worlds. To follow this proposal, Ethnocenology was called, an area of ethnosciences interested in the arts of the body and the spectacle, as a field of knowledge that respects the specificities existing in cultural phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIÃO, Armindo. Etnocenologia e a cena baiana: textos reunidos. Salvador: P&G, 2009.

BIÃO, Armindo. Um trajeto, muitos projetos. In: BIÃO, Armindo (org.). Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador: P&A, 2007. p. 21-42.

CALAFATE, Caio; NOBRE, Ana Luiza. Ciclo de estudos Sentidos do chão. Material de divulgação. Rio de Janeiro: Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, PUC-Rio. Disponível em http://www.dau.puc-rio.br/noticias/?id=391. Acesso em: 30 de maio de 2021.

CARERI, Francesco. Caminhar e parar. São Paulo: Editoria Gustavo Gili, 2017.

CARVALHO, Maria Michol P. Matracas que desafiam o tempo: é o bumba-meu-boi do Maranhão. São Luís: SIOGE, 1995.

FLOR DO NASCIMENTO, Wanderson. Das filosofias vagabundas. In: SIMAS, Luis; RUFINO, Luiz; HADDOCK-LOBO, Rafael. Arruaças: uma filosofia popular brasileira. São Paulo: Bazar do Tempo, 2020.

GROS, Frédéric. Caminhar, uma filosofia. São Paulo: É Realizações, 2010.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Complexo Cultural do Bumba-meu-boi do Maranhão. Dossiê do registro como patrimônio cultural do Brasil. São Luís: Iphan/MA, 2011.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIGIÉRO, Zeca. Batucar-cantar-dançar: desenhos das performances africanas no Brasil. Aletria-Revistas de estudos da Literatura, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, 2011.

MANHÃES, Juliana. A performance do corpo brincante. Anais... Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 6, 2010, Porto Alegre. Disponível em: www.portalabrace.org/.../estudosperformance. Acesso em: 19 ago. 2020.

MARTINS, Leda. Performance do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MIRANDA, Thalita Xavier Garrido. O poeta, a cidade e o desassossego: percepção espacial e paisagem na prosa poética de Fernando Pessoa. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geociências da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição. São Paulo: Editora n-1, 2019.

SIMAS, Luiz. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

Published

2023-04-15

How to Cite

Fonsêca, D. de J. de S. . (2023). Playful bodies, playful walking and other possible inventions at the São Marçal festivity in São Luís, MA. Geograficidade, 13(Especial), 47-59. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/55460