Decolonial thinking and original people

the multiculturalism and the interculturality in the construction of an indigenous school education

Authors

Keywords:

Decolonial thinking, Multiculturalism, Indigenous school education

Abstract

The purpose of this manuscript is to discuss decolonial thinking as a strategy for the recognition of multiculturalism in valuing the ancestry of knowledge of indigenous peoples and interculturality in indigenous school education. It starts from the assumption that multiculturalism allows understanding the indigenous cosmovision for bilingual education. The methodology used was qualitative research through bibliographical and documentary review. The narrative supported by anthropocentric and ethnocentric discourse allows distancing from the experiences of everyday life and social and cultural practices to preserve the indigenous cosmovision of the world and the ancestral knowledge of different ethnocultural groups that make up contemporary Brazilian society. One observes the strengthening of the identity of the original peoples, transgressing ancestral knowledge to overcome the colonization of thought in educational policy in Brazil, mainly on indigenous school education. Therefore, overcoming the assumptions of the colonization of rooted thought through an anthropocentric and ethnocentric vision promotes an indigenous school education based on the interculturality advocated in the epistemology of decolonial thought, recognizing multiculturalism and the protagonism of ethnic and cultural identities between original peoples and traditional communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio César Mascoto de Souza, Universidade Federal Fluminense

Graduado e mestre em Geografia pelo Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional (ESR) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Campos dos Goytacazes. Especialista em Patrimônio Cultural pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET). Especialista em Metodologia do Ensino da Geografia pela Faculdade Santo André (FASA). Estudante do curso de Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo do Instituto Noroeste Fluminense de Ensino Superior (INFES) da UFF em Santo Antônio de Pádua.

References

ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Identidades Étnicas e Culturais: novas perspectivas para a história indígena". In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. 2 ed. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009

AZEVEDO, Marta Maria. Diagnóstico da população indígena no Brasil. Ciência e Cultura, v. 60, n. 4, 2008, p. 19 – 22.

BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena. In: ______. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019. p. 31 - 44.

BERTAGNA, Camila. A Lei 11645/2008 e a abordagem da temática indígena na escola - estudo de caso: a ação das equipes multidisciplinares em escolas do NRE de Maringá. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, Florianópolis, 28. Lugares dos historiadores: velhos e novos desafios. Florianópolis: ANPUH, 2015.

BESSA FREIRE, José Ribamar. Cinco ideias equivocadas sobre os índios. Revista Ensaios e Pesquisa em Educação, v. 01, n. 2, p. 3-23, 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: MEC, 2008.

BRASIL. Decreto Presidencial nº. 6.861 de 27 de maio de 2009. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em Territórios Etnoeducacionais e dá outras providências. Brasília, 2009.

BRASIL. Fundação Nacional do Índio. Decreto nº 7.778, de 27 de julho de 2012. Dispõe sobre o Estatuto do Indígena. Brasília, 2012.

BRASIL. Fundação Nacional do Índio - FUNAI. Portaria nº 1.733/Pres, de 27 de dezembro de 2012. Dispõe sobre o Regimento Interno do indígena. Brasília, 2012.

BRASIL. Fundação Nacional do Índio - FUNAI. Modelo de Gestão. Portaria nº 1.746/pres, de 28 de dezembro de 2012. Dispõe sobre o Modelo de Gestão das populações indígenas. Brasília, 2012.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Índios na Constituição. Novos Estudos, v. 37, n. 3, p. 429-443, 2018.

FAUSTINO, Rosangela Célia. Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na educação escolar indígena. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC), 2006.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2019.

LEITE, Lúcia Helena Alvarez. Com um pé na aldeia e um pé no mundo: avanços, dificuldades e desafios na construção das escolas indígenas públicas e diferenciadas no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 1, p. 195-212, jan./jun. 2010.

MARGUTTI, Paulo. Filosofia brasileira e pensamento descolonial. Sapere Aude, Belo Horizonte (MG), v. 9, n. 18, p. 223 – 239, jul/dez. 2018.

OLIVEIRA, João Pacheco de; FREIRE, Carlos Augusto da Rocha. A presença indígena na formação do Brasil. Brasília: MEC/Secad; Rio de Janeiro: Museu Nacional/UFRJ, 2006.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder: eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117 – 142.

SILVA, Maria Alda Tranquilo da. Saberes docentes constituídos na Prática Pedagógica de Professores da EJA indígena Potiguara na Baía da Traição – PB. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

SANTOS, Pedro Lôbo dos; SILVA, Eduardo Dias da. A educação escolar indígena como fortalecimento da identidade cultural dos potiguara da paraíba/brasil – considerações iniciais. Trabalho em Linguística Aplicada, Campinas (SP), v. 1, n. 60, p. 105-113, jan./abr. 2021.

WALSH, Catherine. Interculturalidad Crítica/Pedagogia decolonial. In: Memórias Del Seminário Internacional “Diversidad, Interculturalidad y Construcción de Ciudad”, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional 17-19 de abril de 2007.

YANOMAMI, Davi Kopenawa. “Descobrindo os Brancos”. Depoimento recolhido e traduzido por Bruce Albert, na maloca Watoriki, setembro/1998.

Published

2024-05-29

How to Cite

Souza, J. C. M. de. (2024). Decolonial thinking and original people: the multiculturalism and the interculturality in the construction of an indigenous school education. Mundo Livre: Revista Multidisciplinar, 9(2), 90-111. Retrieved from https://periodicos.uff.br/mundolivre/article/view/57695

Issue

Section

Dossiê temático