CEO DUALITY AND FIRM PERFORMANCE IN BRAZIL: EVIDENCE FROM 2008
DOI:
https://doi.org/10.12712/rpca.v5i1.11023Resumo
This research investigates the relationship between CEO duality and the performance of Brazilian firms in 2008. While CEO duality has been the dominant board leadership structure of US corporations, Brazilian firms typically separate the roles of CEO and chairperson. During 2008, some Brazilian firms such as Sadia S/A (a multinational food processing company) adopted a dual leadership structure in an attempt to respond to the global systemic crisis. Using agency and stewardship theory perspectives, we tested our hypotheses with data of Brazilian listed companies. The empirical results indicate that companies where the CEO and chairperson are the same person have significantly higher performance (ROE). We also found a positive association between CEO duality and all other firm performance measures (ROA, ROC, MTBV), although the results were not statistically significant for these.
Downloads
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
A Revista usa o CC BY. Essa licença permite que outras pessoas distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam seu trabalho, mesmo comercialmente, desde que sejam creditadas pela criação original. Essa é a licença mais flexível oferecida. Recomendado para máxima disseminação e uso de materiais licenciados.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), sempre com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
A Revista ulitiliza o DOI (Digital Object Identifier ) desde 2007 O DOI com a finalidade de autenticar cada artigo, portanto seu conteúdo digital.