O WHATSAPP COMO UMA FERRAMENTA PEDAGÓGICA:

OS DESAFIOS E AS POSSIBILIDADES DA APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA TENDO COMO BASE O GÊNERO TEXTUAL DIGITAL CHAT NA MODALIDADE DE ENSINO REMOTO

Authors

  • Rivaldo Ferreira da Silva Universidade Estadual da Paraíba - Graduando

Abstract

In times of Remote Learning, digital resources, by having multimodal and multisemiotic characteristics, open opportunities for the construction of meaning within the school environment. In this context of construction of meanings, the WhatsApp multiplatform can be inserted, which goes beyond its micro function as a social network and becomes macro, encompassing countless possibilities, also being also characterized as a pedagogical possibility that adds to the teaching-learning process. Having said that, this work has the general objective of reporting and analyzing how the process of applying a Didactic Sequence based on the Digital Textual Genre chat took place in the Remote Learning modality. To theoretically support this work, we use as references the studies of Araújo (2013), Behar (2021), Cristóvão (2009), Dolz, Noverraz e Schneuwly, (2004), Marcuschi (2002; 2003; 2005; 2010), Souza e Nascimento (2020), Xavier e Serafim (2020) and others. After our analysis, it became evident that working with Didactic Sequence in the remote modality is a challenge and that many adaptations need to be (re)done throughout the application process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, D. L. O que é (e como faz) sequência didática? Entrepalavras, v. 3, n. 1, p. 322-334, 2013.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ___. Estética da criação verbal. [Tradução de Maria E. Galvão]. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BEHAR, P. A. O ensino remoto Emergencial e a Educação a Distância. 2 de julho de 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/jornal/o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: 27 de mai. 2021.

CAPES. Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 20 de maio de 2021.

_______. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 12 de out. 2021.

CRISTOVÃO, V. L. L. Sequências Didáticas para o ensino de línguas. In: DIAS, R.; CRISTOVÃO, V. L. L. (Org.). O Livro Didático de Língua Estrangeira: múltiplas perspectivas. 1a.. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 305-344.

DOLZ, J; GAGNON, R; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. [Tradução de Fabrício Decândio e Ana Raquel Machado]. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010.

DOLZ, J; NOVERRAZ, M; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.

GERALDI, J. W. O texto na sala de aula. Cascavel: ASSOESTE, 1984.

HARMER, J. The practice of English language teaching. 4ed. London: Pearson Longman, 2007.

KELM, O. R. The application of computer networking in foreign language education: focusing on principles of second language acquisition. In: WARSCHAUER, M. (Ed.). Tellecollaboration in foreign language learning. Honolulu: University of Hawaii, 1996. p.19-28.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A.P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucena, 2002.

MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2003.

MARCUSCHI, L. A; et al. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Ed. Lucerna, 2005.

MARCUSCHI, L. A; XAVIER, A. C. (orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. Ed. São Paulo: Cortez: 2010.

OLIVEIRA, C. M. Caracterização do gênero chat através do aplicativo WhatsApp. In: 5º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação. 2013. Universidade Federal de Pernambuco. Disponível em: http://nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2013/CARACTERIZA%C3%87%C3%83O%20DO%20G%C3%8ANERO%20CHAT%20ATRAV%C3%89S%20DO%20APLICATIVO%20WHATSAPP.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

PAIVA, V. L. M. O. A www e o ensino de Inglês. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 1, p. 93-116, 2001.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the horizon, NCB University Press, v. 9, n. 5, Oct. 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.

SANTOS, E. M. Chat: e agor@? Novas regras – nova escrita. In: COSCARELLI, C. V; RIBEIRO, A. E. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 151 – 183.

SCHUARTZ, A. S; SARMENTO, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis, v. 23, p. 429-438, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141449802020000300429&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 de out. 2021.

SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. (Org.) Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: Eduepb, 2011, p. 17 – 48.

SOUZA, F. M; NASCIMENTO, R. N. A. Linguagens hibridas na ambiência do WhatsApp. In: MONTEIRO, J. C. S; LOBO, J, C; XAVIER, M. M; NASCIMENTO, R. N. A (Orgs.). As tecnologias digitais no processo formativo de uma geração de alunos conectados. 1ª ed. São Paulo: Mentes Abertas, 2020, 202p.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010. 417 p.

Published

2022-08-31