Llansol and the potency of joy
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i28.52457Keywords:
Maria Gabriela Llansol, Joy, True, Time, SilenceAbstract
The work of Maria Gabriela Llansol, very unique, is as investment in joy: polyphonic, it opens itself to many other voices, including Baruch Spinoza, the closer to happiness. Besides, Llansol builds an experience of liberty, in writing, that visits silences, almost like music, and elaborates a liberating kind of true: in this place, Llansol helps us to confront oppressions contemporaries, like a verbiage that says nothing and a weakening of possibilities of trues, a true that works, not as an idea, but as an alliance in human relationships. Searching a true without the One, Llansol pursuits a kind of narrative distant of Yahweh’s violence, getting closer to some ethos evangelical and to a feminine foundation, beside an intense nexus with a time far from Chronos. Llansolian writing, between security, or balance, and insecurity, or unbalance, is joy in meeting of diverse, therefore in an adventure of an otherness always in expansion.
Downloads
References
AMARAL, Ana Luísa. Desconstruindo identidades: ler Novas cartas portuguesas a luz da teoria queer. In. Arder a palavra e outros incêndios. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2019. p. 99-122.
BEIGUELMAN, Giselle. Vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu, 2021.
Bíblia – Novo Testamento: Apóstolos, Epistolas, Apocalipse. Trad. Frederico Lourenco. Sao Paulo: Companhia das Letras, 2017.
CAMOES, Luís de. Rimas. Ed. Álvaro J. da Costa Pimpão. Coimbra: Almedina, 2005.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O anti-Édipo – capitalismo e esquizofrenia I. 2. ed. Trad. Luiz B. Orlandi. São Paulo: 34, 2011.
ESPOSITO, Roberto. Dois – a máquina da teologia política e o lugar do pensamento. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.
GARCIA, Adriane. Eva-proto-poeta. Nova Lima/ MG: Caos e Letras, 2020.
LLANSOL, Maria Gabriela. Lisboaleipzig 1 – o encontro inesperado do diverso. Lisboa: Rolim, 1994.
LLANSOL, Maria Gabriela. O senhor de Herbais. Lisboa: Relógio d’Agua, 2002.
LLANSOL, Maria Gabriela. O começo de um livro é precioso. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.
LLANSOL, Maria Gabriela. Amigo e Amiga – curso de silêncio de 2004. Lisboa: Assirio & Alvim, 2006.
LLANSOL, Maria Gabriela. Os cantores de leitura. Lisboa: Assírio & Alvim, 2007.
LLANSOL, Maria Gabriela. Um falcão no punho – Diário I. Belo Horizonte: Autêntica, 2011a.
LLANSOL, Maria Gabriela. Finita – Diário II. Belo Horizonte: Autêntica, 2011b.
LLANSOL, Maria Gabriela. Inquérito às quatro confidências – Diário III. Belo Horizonte: Autêntica, 2011c.
MARTELO, Rosa Maria. Algumas notas sobre poesia e (des)equilíbrios. Telhados de vidro no8, Lisboa, Averno, 2007. p. 131-140.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. Trad. Mario da Silva. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
PEQUENO, Tatiana. Casas politicas, lugares do mundo. In. WILTSHIRE DE OLIVEIRA, Maria Lucia (Org.). Um nome de fulgor – Maria Gabriela Llansol (1931-2008). Niterói/ RJ: Editora da UFF, 2012. p. 85-92.
SILVA, Suelen. Cem um tempo que nos caiba: por uma poética do suspenso em Onde vais, drama-poesia? Dissertação de Mestrado, Programa de Estudos de Literatura/ UFF, 2021.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância – a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Trad. George Schlesinger. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).