The Portuguese comic operetta of the late 19th century

Authors

  • Claudia Barbieri Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v16i33.62785

Keywords:

Portuguese comic operetta, Portuguese musical theater, Gervásio Lobato, D. João da Câmara, Ciríaco de Cardoso

Abstract

In 1868, the burlesque operettas by the German composer, naturalized Frenchman, Jacques Offenbach (1819-1880) were translated into Portuguese and had successful productions in Lisbon theaters, spreading their success across the country. The public’s appreciation for such shows will guarantee a long life for operettas in Portugal, especially in the last three decades of the 19th century. Although the repertoire was initially consisted of French titles, Portuguese authors and composers soon worked to develop the natio- nal comic operetta and some happy partnerships were formed. Among the authors, we highlight the names of Gervásio Lobato (1850-1895) and D. João da Câmara (1852-1908), who at the time had a large theatrical production. The musical scores were created by the conductor and musician Ciríaco de Cardoso (1846-1900). The main aim of this article is to recover part of the critical reception of some Portuguese comic operettas created by these three authors, such as O burro do Senhor Alcaide (1891), O solar dos Barrigas (1892) and O testamento da velha (1894), which sparked laughter and captivated audiences, not only in Portugal, but also in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Barbieri, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutora (2012) e Mestre (2008) em Estudos Literários pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (FCLAr - Unesp). Arquiteta e Urbanista (2005) graduada pela Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC – Bauru, Unesp). Professora Adjunta de Literatura Portuguesa no Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) desde 2017, com pós-doutorado (2016) pelo Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL).

References

BARATA, José Oliveira. História do teatro português. Lisboa: Universidade Aberta, 1991.

BARRADAS, Manuel. O burro do Senhor Alcaide. O Ocidente, Lisboa, nº 458, 11 set. 1891, p. 203.

BENDER, Ivo Cláudio. Comédia e Riso: uma poética do teatro cômico. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

BRITO, Manuel Carlos de; CYMBRON, Luísa. História da Música Portu- guesa. Lisboa: Universidade Aberta, 1992.

CÂMARA, João da. Bibi & Cia. Gazeta de Notícia, Rio de Janeiro, nº 293, 28 set. 1902, p. 1, colunas 7 e 8.

CARVALHO, Joaquim Martins Teixeira de. Teatro e Artistas. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1925.

CARVALHO, Mário Vieira de. Pensar é morrer ou o Teatro de São Carlos na mudança de sistemas sócio-comunicativos desde fins do séc. XVIII aos nossos dias. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1993.

CARVALHO, Mário Vieira de. Eça de Queirós e Offenbach – a ácida gar- galhada de Mefistófoles. Lisboa: Colibri, 1999.

CORREIO DA MANHÃ. Primeiras representações – Teatro do Ginásio. Correio da Manhã, Lisboa, nº 3071, 14 ago. 1894, p. 3.

CRUZ, Duarte Ivo. História do teatro português. Lisboa: Editorial Verbo, 2001.

EÇA DE QUEIROZ, José Maria; ORTIGÃO, Ramalho; MÓNICA, Maria Filomena (Coord.). As Farpas – Crónica mensal da política, das letras e dos costumes. Parede (Portugal): Princípia, 2004.

EÇA DE QUEIROZ, José Maria. Correspondência in Obras de Eça de Queiroz. Porto: Lello & Irmão, 1979, vol. III.

EÇA DE QUEIROZ, José Maria. Correspondência. Edição de Guilherme de Castilho. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1983, v.1.

ESPERANÇO, Ricardo Manuel Pereira. Uma leitura de Lisboa em Camisa: a comédia humana de Gervásio Lobato. Dissertação (Mestrado em Estudos Portugueses) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2013.

FERREIRA, Armando. Prefácio. ANTOLOGIA DE HUMORISTAS: os mais alegres contos portugueses. Lisboa: Livraria Editora Guimarães & Cia, s/d. (1ª série).

FERREIRA, Rafael. Da farsa à tragédia: teatros, circos e mais diversões de outras épocas. Porto: Domingos Barreira, 1943.

[FÍGARO]. Theatros – Avenida – O burro do senhor Alcaide. A Ilustração, Lisboa, nº 175, 15 ago. 1891, p. 238-239.

GASPAR, Paulo Filipe Lopes da Luz. Ciríaco de Cardoso e O burro do Se- nhor Alcaide: percursos de formação de um compositor de comédia musical no Portugal finissecular. 2015. 133f. Dissertação (Mestrado em Ciências Musicais) - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.

LOBATO, Gervásio. Crônica Ocidental. O Ocidente, Lisboa, nº 456, 21 ago. 1891, p. 186.

MACHADO, Júlio César. Os theatros de Lisboa. Lisboa: Livraria Editora de Mattos Moreira & Cia., 1874.

MARTINS, Rita. Introdução. In: CÂMARA, D. João da. Teatro Completo.

MARTINS, Rita (org.) Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2006, vol. I-IV.

MESQUITA, Alfredo. Crônica Ocidental. O Ocidente, Lisboa, nº 1045, 10 jan. 1908, p. 2.

O SÉCULO. Estreias – O solar dos Barrigas. O Século, Lisboa, nº 3809, 5 set. 1892, p. 4.

PICCHIO, Luciana Stegagno. As Comédias de Eduardo Schwalbach e as Farsas de Gervásio Lobato. In: . História do Teatro Português. Tra- dução de Manuel de Lucena. Lisboa: Portugália Editora, 1969, p. 283-285.

PINHEIRO, Rafael Bordalo. Anúncio. O António Maria, Lisboa, 13 ago. 1891, p. 191.

PINHEIRO, Rafael Bordalo. O milagre da Avenida. O António Maria, Lisboa, 20 ago. 1891, p. 196-197.

PINHEIRO, Rafael Bordalo. Teatro Avenida. O António Maria, Lisboa, 28 ago. 1891, p. 208.

PINHEIRO, Rafael Bordalo. A 100.ª do Burro ou O Triumpho de Serapião. O António Maria, Lisboa, 14 jan. 1892, p. 456.

PINHEIRO, Rafael Bordalo. Teatro da Rua dos Condes – O Solar dos Bar- rigas. O António Maria, Lisboa, 10 set. 1892, p. 611-612.

REBELLO, Luiz Francisco. O teatro naturalista e neo-romântico (1870- 1910). Amadora: Instituto de Cultura Portuguesa, 1978.

REBELLO, Luiz Francisco. Teatro naturalista. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2013.

Published

2024-12-15

How to Cite

Barbieri, C. (2024). The Portuguese comic operetta of the late 19th century. ABRIL – NEPA / UFF, 16(33), 77-94. https://doi.org/10.22409/abriluff.v16i33.62785