Os desafios do Marketing Social como instrumento de combate a redução da cobertura vacinal no Brasil:
uma análise do Movimento Nacional pela Vacinação
DOI:
https://doi.org/10.22409/eas.v9i1.62044Keywords:
Vaccination Campaigns. Public health. Public Campaigns.Abstract
The objective of this work was to understand how public bodies responsible for vaccination campaigns use social marketing to combat the reduction in vaccination coverage in Brazil, and, specifically, to describe the main challenges of recent strategies to expand vaccination coverage. The research was carried out using a qualitative methodology, following an interpretive epistemological orientation. The data was collected through official data and social networks promoting the 2023 National Vaccination Movement. The collected data was analyzed from the perspective of rhetoric. The research revealed the predominant use of rhetorical elements: pathos, followed by ethos and logos. The Ministry of Health stood out in terms of quantity and frequency of publications, variety of elements used, rhetorical strategies, population engagement and structuring of actions. The main challenge was the influence of the sociopolitical context on the public's intention to immunize, making the importance of considering these factors when developing campaigns clear. The research also highlighted the consequences of the Covid-19 pandemic and the denialist and anti-vaccine discourses, which generated high resistance to vaccination, dissemination of fake news and distrust towards health entities, publicized mainly via social networks.
Downloads
References
Ajzental, A. (2010). História do pensamento em Marketing. São Paulo: Saraiva.
Alves, M. R. D. A. B., & Cardoso, J. M. (2017). Publicidade Governamental de Utilidade Pública em Saúde. Revista Observatório, 3(1), 415-433. Disponível em: <https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01571920/document>. Acesso em: 15 mar. 2023.
Barros, A. F. D. R. (2010). Proteção e promoção à saúde e persuasão: análise retórica do filme publicitário na publicidade de utilidade pública do Ministério da Saúde. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/33535934.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023
Baumgaertner, B., Carlisle, J. E., & Justwan, F. (2018). The influence of political ideology and trust on willingness to vaccinate. PloS one, 13(1), e0191728. Disponível em: <https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0191728> Acesso em: 20 maio 2023
Beltrão, R. P. L., Mouta, A. A. N., Silva, N. S., Oliveira, J. E. N., Beltrão, I. T., Beltrão, C. M. F., ... & da Silva, A. C. B. (2020). Perigo do movimento antivacina: análise epidemio-literária do movimento antivacinação no Brasil. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 12(6), e3088-e3088.
Brasil. Ministério da Saúde. (2003). Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância das Doenças Transmissíveis. Programa Nacional de Imunização (PNI): 30 anos. Brasília. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/livro_30_anos_pni.pdf>. Acesso em: 29 jul. 2023.
Cruz, A. (2017). A queda da imunização no Brasil. Revista Consensus, 7(3), 20-9.
Dezordi, J. P. V. (2022). Doses de contradição: análise dos discursos da campanha de vacinação contra a Covid-19 e as falas antivacina do presidente Jair Bolsonaro. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/253773>. Acesso em: 15 abril 2023.
Faria, M. D.; Nascimento, B. S.; Barbosa, J. G. P. (2021). O Papel da Música em Comunicações de Serviços Públicos De Saúde: um estudo de caso sobre a vacinação contra o covid-19 no Brasil. Revista Observatório. (7) 2. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12476/19818>. Acesso em: 23. mar. 2023.
Fiocruz. (2021). “Sempre acreditamos no PNI”, diz a ex-coordenadora do PNI à edição da Radis de maio. Disponível em: <https://informe.ensp.fiocruz.br/noticias/51475>. Acesso em 20 de jun. de 2023.
Kerr, L. (2023). Da erradicação ao risco de reintrodução da poliomielite no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 28, 328-328.
Kotler, P., & Zaltman, G. (1971). Social marketing: an approach to planned social change. Journal of Marketing, 35(3), 3-12. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/11138581_Social_Marketing_An_Approach_To_Planned_Social_Change>. Acesso em: 05 fev 2022.
Kotler, P.; Keller, K. L. (2012). Administração de Marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Lopes, M. B., & Polito, R. (2007). “Para uma história da vacina no Brasil”: um manuscrito inédito de Norberto e Macedo. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 14, 595-605.
MacFadyen, L., Stead, M., & Hastings, G. (1999). A synopsis of social marketing. Institute for Social Marketing, 295. Disponível em: <http://staff.stir.ac.uk/w.m.thompson/Social%20Enterprise/Library/Synopsis%20of%20Social%20Marketing.pdf>. Acesso em: 05 fev. 2023.
Milani, L. R. N., & Busato, I. M. S. (2021). Causas e consequências da redução da cobertura vacinal no Brasil. Revista de Saúde Pública do Paraná, 4(2), 157-171. Disponível em: <http://revista.escoladesaude.pr.gov.br/index.php/rspp/article/view/480/217>. Acesso em: 05 fev. 2023
Ministério da Saúde. (2023). “Vacina é vida. Vacina é para todos”: Ministério da Saúde lança Movimento Nacional pela Vacinação. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/vacina-e-vida-vacina-e-para-todos-ministerio-da-saude-lanca-movimento-nacional-pela-vacinacao/>. Acesso em 20 de jun. de 2023.
Pinto, L. F., & Rocha, C. M. F. (2016). Inovações na Atenção Primária em Saúde: o uso de ferramentas de tecnologia de comunicação e informação para apoio à gestão local. Ciência & Saúde Coletiva, 21, 1433-1448. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/CFj6GmKwqyCMHTrpNPJQLXM/>. Acesso em: 23. mar. 2023.
Pinto, P. A. (2019). Marketing social e digital do Ministério da Saúde no Instagram: estudo de caso sobre aleitamento materno. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde. 13(4):817-30.
Porto, A., & Ponte, C. F. (2003). Vacinas e campanhas: as imagens de uma história a ser contada. História, ciências, saúde-manguinhos, 10, 725-742.
Reis, D. E. O.; Alves, I. J. S.; Oliveira, J. C.; Nicolau, P. N. M. M.; França, C. M. J. (2019). Motivações e Consequências do Descumprimento dos Esquemas de Imunização no Século XXI. Revista Educação em Saúde. v.7. Disponível em: <http://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/educacaoemsaude/article/view/4059>. Acesso em 05 fev. 2023
Sagaz, S. M., & Lucietto, D. A. (2016). Marketing social aplicado à saúde coletiva: definições, usos, aplicações e indicadores da produção científica brasileira. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 10(3), 16-30. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/4417/441747930003.pdf>. Acesso em: 05 fev. 2023
Silva, E. C., & Mazzon, J. A. (2015). Orientação de marketing social às campanhas de saúde da mulher: uma análise da Região do Grande ABC paulista. ReMark-Revista Brasileira de Marketing, 14(2), 247-259.
Silva, E. C., & Mazzon, J. A. (2016). Plano de marketing social para a promoção da saúde: desenvolvimento de políticas de saúde pública orientada ao “cliente”. Revista Brasileira de Marketing, 15(2), 164-176.
Silva, J. A.; Brito, J. C. S.; Lima, L. B.; Macedo, M. C. M.; Silva, A. T. P. (2021). Avaliação da cobertura vacinal no Brasil antes e durante a pandemia de COVD-19. Revista Multidisciplinar em Saúde, (2)4, p. 27. Disponível em: <https://editoraime.com.br/revistas/index.php/rems/article/view/2458>. Acesso em: 5 fev. 2023.
Teixeira, A. (2019). Fake news contra a vida: desinformação ameaça vacinação de combate à febre amarela. Disponível em: <https://repositorio.pucsp.br/handle/handle/21972>. Acesso em: 23. mar. 2023.
Westin, R. (2022). Vacinação infantil despenca no país e epidemias graves ameaçam voltar. Agência Senado. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2022/05/vacinacao-infantil-despenca-no-pais-e-epidemias-graves-ameacam-voltar>. Acesso em: 01 jun. 2023.
Wiebe, G. D. (1951). Merchandising commodities and citizenship on television. Public opinion quarterly, 15(4), 679-691.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Management Studies and Society
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).