Contemporary Correspondences: Dialogues between Portuguese Architecture and Sculpture from the Basque Country
DOI:
https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v1i1.62332Keywords:
Portuguese architecture, transdisciplinarity, art-architecture, Jorge Oteiza, Eduardo ChillidaAbstract
This article reveals some results and developments of a recently completed doctoral research at IAU USP, which analyzed a set of works produced by Portuguese architects. It explores the transdisciplinary nature of this production, trying to identify meetings, convergences, intersections and the use of strategies from other disciplines, mainly from some sculptors from the Basque Country as a reference for architecture. This study section proposes and presents possible correspondences between a set of works of Portuguese architecture produced by three studios and the work of sculptors Jorge Oteiza and Eduardo Chillida. The method used to try to demonstrate the assumption is that of Comparison of images accompanied and complemented by a brief Bibliographical Review on each work and study covered. This work seeks to confirm contemporary ways of using strategies from other disciplines in the production of architecture.
References
Alvarez, S. (2008). Jorge Oteiza: Pasión y razón. 2ª ed. Nerea.
Bazal, J., Chillida, E., Pombo, A., & Págola, F. (1986). El Peine del Viento: Eduardo Chillida, Luis Pena Ganchegui. Q Editions.
Boronat, G. R. (Coord.) (2020). TC Cuadernos n. 145 Aires Mateus: Arquitecturas 2003-2020. General de Ediciones de Arquitectura.
Byrne, G. (2006). Geografias Vivas / Living Geographies. Ordem dos Arquitectos / Caleidoscopio.
Byrne, G. (2010). Gonçalo Byrne: Urbanidades. Fundación Pedro Barrie de la Maza.
Chillida, E. (2019). Open Air Sculptures. Polígrafa.
Dovale, C. (2020). Geometria del orden: Estrategias formales en el lenguaje compositivo de Eduardo Chillida. Ediciones Unversidad de Navarra.
Durana, J. G. (2022). Jorge Oteiza y Eduardo Chillida: Dialogo en los anõs 50 e 60. San Telmo Museoa.
Figueira, J. (Org.) (2008). Álvaro Siza: Modern Redux. Hatje Cantz Verlag.
Frampton, K. (2015). História crítica de la arquitetura moderna. 4ª ed. Martins Fontes.
Galliano, L. F. (2000). De principios y fines. In AV Monografias - 20 para el Siglo XXI: Young European Architects. Arquitectura Viva SL, 83.
Kolbert, E. (2015). A sexta extinção: Uma história não natural. Intrínseca.
Land, C., Hucking, K. J., & Trigueiros, L. (2005). Arquitectura em Lisboa e Sul de Portugal desde 1974. Editorial Blau.
Manterola, P. (2006). La escultura de Jorge Oteiza. Fundación Museo Jorge Oteiza.
Nobre, A. L., & Kamita, J. M. (Orgs.) (2020). Arquitetura atlântica. deslocamentos entre Brasil e Portugal. Romano Guerra.
Oteiza, J. (1988). Oteiza: Proposito Experimental. Museo de Bellas Artes de Bilbao.
Penteado Neto, R. (2019). Arqueologia, Metamorfose e Inflexão na composição da forma arquitetônica (1966-1998). Dissertação (mestrado). Instituto de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Carlos.
Penteado Neto, R. (2023). Aires Mateus: complexidade crítica. Tese (doutorado). Instituto de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Carlos.
Pombo, O. (2021). Interdisciplinaridade: ambições e limites. Aletheia, 2021.
Pueyo, J. (2020). La Nada Poética: Mística y vacio en la estética contemporánea. Fundación Museo Jorge Oteiza.
Rossi, A. (1995). A arquitetura da cidade. Martins Fontes.
Rossi, A. (1966). L'architettura della città. Marsilio.
Rowe, C., & Koetter, F. (1978). Collage City. The MIT Press.
Siza, A. (2018). Textos 02 / Álvaro Siza. Parceria A. M. Pereira.
Venturi, R. (1966). Complexity and Contradiction in Architecture. MoMA, Museum of Modern Art.
Venturi, R. (1995). Complexidade e contradição em arquitetura. Martins Fontes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raul Penteado Neto, Joubert José Lancha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.