Filmmaking and archive in indigenous america: Andrea Tonacci, encounters and re-encounters

Authors

Keywords:

Andrea Tonacci, cinema amazônico, obra indigenista, arquivos, programação.

Abstract

In this work, I approach the indigenous work of Andrea Tonacci (1944-2016) seeking to underline the different ways in which the filmmaker approached indigenous peoples over time and, in turn, the way in which indigenous people approached images through your job. I start from the exhibition Olhar: um ato de resistência [To look: an act of resistance] (2015), relating it to the films Acervo Andrea Tonacci - Encontros na América Indígena [Andrea Tonacci Collection - Encounters in Native America] (2015) and then address Serras da Desordem [Disorder saws] (2006), Os Arara [The Arara] (1980-), Conversas no Maranhão [Conversations in Maranhão] (1977-1983).

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Author Biography

Clarisse Maria Castro de Alvarenga, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora na Faculdade de Educação da UFMG, onde coordena o Laboratório de Práticas Audiovisuais (Lapa). Autora do livro Da cena do contato ao inacabamento da história (Edufba, 2017). Entre os filmes que dirigiu estão Ô, de casa! (2007) e Homem-peixe (2017).

References

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Published

2021-05-21