The everyday life of cinema

Authors

  • Renata Rogowski Pozzo Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i3.1002

Keywords:

Cinema brasileiro, Exibição cinematográfica, Sociabilidade urbana, Diário. Laguna-SC.

Abstract

This paper explores the effects of cinema on everyday life, starting from a reflection on the Brazilian filmscreeningsof the 1950s and 1960s, through the experiences of a resident of the city of Laguna, Santa Catarina.For 18 years, Dona Betinha kept a diary where she recorded 805 times she went to themovie theater–in 69 of themshe watchednational productions in two of the city's cinemas: Cine Mussi and Cine Roma. This poses the problem of thinking the cinema that existed as part of everyday life in the context of modernity, which was extended as an event in the city, a sociability engine, which is present as memory.
Keywords: Brazilian cinema; Film screening; Urban sociability; Modernity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Rogowski Pozzo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

ANCINE. Salas de Exibição: Mapeamento. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <http://oca.ancine.gov.br/sites/default/files/publicacoes/pdf/Mapeamento_SalasExibicao_2010.pdf> Acesso em 10/12/2011.

_______. Anuário Estatístico do Cinema Brasileiro: 2015. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: < http://oca.ancine.gov.br/sites/default/files/publicacoes/pdf/anuario_2015.pdf>. Acesso em 28/02/2017.

ANDERSON, Perry. Considerações sobre o marxismo ocidental: nas trilhas do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2004.

BAMBA, Mahomed. A recepção cinematográfica: teoria e estudos de casos. Salvador : EDUFBA, 2013.

BENJAMIN, Walter. O colecionador. In: Passagens. Belo Horinzonte: Editora da UFMG, 2006.

_______. O Narrador. In: Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

BERNARDET, Jean Claude. Cinema brasileiro: proposta para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

CERTEAU, Michel de. Relatos do Espaço. In: A invenção do cotidiano. Vol 1. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. A invenção do cotidiano: uma leitura, usos. Proj. História. São Paulo (17), nov. 1998.

FELLINI, Federico. Fazer um filme. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

GOMES, Angela de Castro. A título de prólogo. In: Escrita de si, escrita da história. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2004.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991.

LE GOFF, Jacques. Historia e memória. 5 ed. Campinas: Ed. da Unicamp, 2003.

LEITE, Sidney Ferreira. Cinema brasileiro: das origens à Retomada. São Paulo: Fundação Perseu Ábramo, 2005.

LUKÁCS, Georg. Narrar ou descrever? In: Ensaios sobre literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

MANEVY, Alfredo. Uma sala de cinema pode (ainda) mudar o mundo. In: Mídia Ninja [Site]. 25/04/2017. Disponível em: <http://midianinja.org/alfredomanevy/uma-sala-de-cinema-pode-ainda-mudar-o-mundo/>. Acesso em 25/04/2017.

NETO, Antônio Leão da Silva. Dicionário de Filmes Brasileiros. São Paulo: [ed. do autor], 2002.

NORONHA, Jurandyr. Panorama do Cinema Brasileiro. [Documento em vídeo 35mm]. INC, 1968.

NUNOMURA, Eduardo; MEDEIROS, Jotabê; SANCHES, Pedro Alexandre. O milagre do cinema brasileiro. Carta Capital. 20/12/2016. Dispnível em: <http://www.cartacapital.com.br/revista/931/o-milagre-do-cinema-brasileiro>. Acesso em 20/12/2016.

POZZO, Renata Rogowski. O cinema na cidade: uma cartografias as antigas salas de cinema de Laguna. Florianópolis: DIOESC, 2016.

_______. Uma geografia do cinema brasileiro: bloqueios internacionais: contradições internas. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-graduação em Geografia. Florianópolis, 2015.

RAMPIM, João Felipe Lopes. O Colecionar, a Arte, a Técnica e a História: Walter Benjamin sobre Eduard Fuchs. Anais do seminário dos estudantes de pós-graduação em filosofia da UFSCar. 2014. Disponível em: <http://www.ufscar.br/~semppgfil/wp-content/uploads/2012/05/21-João-Felipe-Lopes-Rampim.pdf>. Acesso em 10/10/2016.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Hautign Memories? History in Europe after Authoritamianism. Budapeste, 2003. Disponível em: <http://www.uc.pt/fluc/lif/publicacoes/textos_disponiveis_online/pdf/memoria_historia>. Acesso em 10/11/2016.

SILVA, Dafne Pedroso; BONIN, Jiani Adriana. A recepção de cinema nas mostras itinerantes organizadas pelo Cineclube Lanterninha Aurélio. In: BAMBA, Mahomed. A recepção cinematográfica: teoria e estudos de casos. Salvador : EDUFBA, 2013.

STAM, Robert. Film theory: an introduction. New York: Balckwell Publishers, 2000.

VAZ, Toninho. O rei do cinema: a extraordinária história de Luiz Severiano Ribeiro. Rio de Janeiro: Record, 2008.

Published

2017-10-30