Corporate Communication in Peculiar Environments: Reflections on Dialogues in Mediated and Mediator Landscapes

Authors

  • Ana Maria Dantas de Maio Embrapa Pantanal

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i3.1028

Keywords:

Comunicação organizacional, Comunicação face a face, Pantanal

Abstract

The command of contextual elements where face-to-face interactions take place may facilitate the planning and execution of corporate communication programs and actions. This differentialtends to be more pronounced in environments that are considered peculiar, such as the Pantanal and Amazon biomes, where technological appeal isless evident. Enterprises that operate in such places and link their missions withthe territory can exploit face-to-face communication in a professional and strategic way, which in Brazil is still little exploredin the communication field. This article invests in the identification of mediations imposed by this kind of environment and analyzes the way in which these scenarios are built and mediated by the media.
Keywords: Corporate communication; Face-to-face communication; Pantanal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Maria Dantas de Maio, Embrapa Pantanal

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo

Mestre em Comunicação pela Unesp - Universidade Estadual Paulista

Graduada em Comunicação Social - habilitação Jornalismo, pela Universidade Estadual de Londrina (PR)

Jornalista da Embrapa Pantanal desde 2007

Supervisora do Comitê Local de Publicações da Embrapa Pantanal desde fevereiro de 2017

References

BALOGH. Anna Maria. “Minha terra tem Pantanal, onde canta o tuiuiú...”: a guerra de audiência na TV brasileira no início dos anos 90. In: SOUSA, Mauro Wilton de (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 2002. p. 135-150.

BARROS, Manoel de. Livro de pré-coisas: roteiro para uma excursão poética no Pantanal. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.

BIANCHI, Graziela. Considerações sobre processualidade metodológica e a relação pesquisador-pesquisado. In: MALDONADO, Alberto Efendy et al. Metodologias de pesquisa em comunicação: olhares, trilhas e processos. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 131-152.

CARDOSO FILHO, Jorge Luiz Cunha. A incidência dos conceitos de mediações e experiência no estudo da música popular massiva. In: PRIMO, Alex et al (Orgs.). Comunicação e interações: livro da Compós 2008. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 131-146.

DUTRA, Manuel José Sena. A Amazônia na TV: produção de sentido e o discurso da ecologia. In: XXIV CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 2001, Campo Grande. Anais eletrônicos... Campo Grande: Intercom, 2001. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2001/papers/NP9DUTRA.PDF>. Acesso em: 27 out. 2012. EDUFBA; Brasília: Compós, 2012, p. 31-52.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 5. ed. São Paulo: Summus, 2003.

______. A dimensão humana da comunicação organizacional. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (Org.). A comunicação como fator de humanização das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 41-60.

LIPPMANN, Walter. Opinião pública. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MACHADO, Arlindo; BECKER, Beatriz. Pantanal: a reinvenção da telenovela. São Paulo: Educ, 2008.

MAIO, Ana Maria Dantas de. Comunicação e representações sociais: o Pantanal que os brasileiros (des) conhecem. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 5, 217-226, maio 2009.

MARTIN SERRANO, Manuel: Mediación. In: DEL CAMPO, Salustiano (Org.). Diccionario de ciências sociales. Madrid: Instituto de Estudios Políticos/Unesco, p. 179-184, 1976. Disponível em: http://eprints.ucm.es/10657/. Acesso em: 3 ago. 2014.

______. La estructura de la narración icónica en la televisión. Disertación magistral de Doctorado de Estado en Ciencias y Letras. Razón y Palabra, México, n. 72, p. 1-17, jul. 2010. Disponível em: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N72/MMS/MMS_castellano_corr_72.pdf. Acesso em: 26 jun. 2015.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Mediação e midiatização da religião em suas articulações teóricas e práticas: um levantamento de hipóteses e problemáticas. In: MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JR., Jeder; JACKS, Nilda (Orgs.). Mediação & midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012. p. 219-244.

MARTINS, Marta Terezinha Motta Campos. Diálogo e interações face a face na comunicação interna: um estudo da oralidade nas organizações. 2012. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) –Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

MORAES, André Steffens. Percepções sobre a paisagem no Pantanal [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por xxx.xxxxxxx@xxxxxxx.com.br em 11 fev. 2014.

QUÉRÉ, Louis. O caráter impessoal da experiência. In: LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos Camargos; GUIMARÃES, César (Orgs.). Entre o sensível e o comunicacional. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 19-38.

SAKAGUTI JUNIOR, Mário Masaru. Significados das paisagens da microbacia do ribeirão dos Sinos, Ipeuna, SP. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciências) –Universidade de São Paulo, Piracicaba, 2010. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/91/91131/tde-20092010-140717/pt-br.php. Acesso em: 24 ago. 2013.

SANDEVILLE JUNIOR, Euler. Paisagens e métodos: algumas contribuições para elaboração de roteiros de estudo da paisagem intraurbana. Paisagens em Debate, São Paulo, n. 2, p. 1-6, set. 2004. Disponível em: http://www.usp.br/fau/depprojeto/gdpa/paisagens/inicio.html. Acesso em 23 jun. 2015.

SCHETTINO, Paulo Bráz Clemencio. Duas Amazônias. In: XXXVI CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2013. Manaus. Anais eletrônicos... Manaus: Intercom/Ufam, 2013. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-1480-1.pdf. Acesso em: 14 jul. 2015.

SCHUTZ, Alfred. O mundo das relações sociais. In: WAGNER, Helmut R. (Org.). Fenomenologia e relações sociais: textos escolhidos de Alfred Schutz. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979. p. 157-237. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/2295273/alfred-schutz---fenomenologia-e-relacoes-sociais-livro. Acesso em: 27 nov. 2014.

VALENTE, Eduardo. Cabeça a Prêmio, de Marco Ricca (Brasil, 2009). Cinética, [Rio de Janeiro], out. 2009. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/cabecaapremio.htm. Acesso em: 14 jul. 2015.

WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2004.

Published

2017-11-24