“Nosso corpo é nossa arma”: performatividades rítmicas e corpografias decoloniais no filme Swingueira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i1.52116

Keywords:

Decoloniality, body, dance, swingueira, performance

Abstract

This article develops an analysis of decolonial and performativity corpographic practices based on the enunciation of individual and collective identities of swingueira. The analysis of the documentary Swingueira (2020) allows us to investigate the contestation and inscription strategies of insurgent bodies, who start to experience music and dance from escapism strategies that occur at the edges of popular culture and imaginaries of national and authentic authenticity. regional. The objective is to interrelate images and narrativities present in the construction of these bodily identities from categories such as territoriality, trauma and escape. The results allow us to understand how swingueira intends, beyond an artistic movement, the self-inscription of experiences, violence and disputes in dissident bodies that contest the colonial and racialized representation regime.

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Author Biography

Daniel Meirinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Programa de Pós-Graduação em Estudo das Mídias (PPgEM

Professor adjunto do Departamento de Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPGEM - UFRN). Doutor em Ciências da Comunicação, especialidade Comunicação e Ciências Sociais pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH/UNL). Mestre em Ciências da Comunicação, Comunicação e Artes, pela FCSH/UNL. Líder do Grupo de Pesquisa VISU - Laboratório de Práticas e Poéticas Visuais. Desenvolve pesquisas na área de representação, juventude, raça e etnicidade e representação.

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Published

2022-05-01