“And I need you now tonight, and I need you more than ever”
Romantismos de artifício no cinema brasileiro contemporâneo
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i2.52128Abstract
In this paper we propose the notion of "romanticism of artifice" to designate fabulation modes which are noticeable in contemporary Brazilian queer films that are marked, in its narrative and aesthetics, by traits such as the use of the cliché, intertextuality, mannerism, visual exaggeration and the appropriation of popular and hegemonic audiovisual repertoires. We work with the short films Os últimos românticos do mundo (Henrique Arruda, 2020) and Looping (Maick Hannder, 2019), with the aim of situating the romanticism of artifice, partly legible and partly unnamable, as a kind of blur in the consensual order of the ideal of romantic love, producing a hiatus for the political which is built: 1) as an action of microrresistence capable of showing a space beyond the violence against queer bodies and 2) by the ways in which the films place impasses in the cleavages between Global North and South.
Downloads
References
ALMEIDA, Gabriela; MARCONI, Dieison. Trabalhar imagens, reparar o visível: a política da imagem como prática reparadora. Anais do XXX Encontro Anual da Compós, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (evento online), 27 a 30 de julho de 2021.
BRENEZ, Nicole. Contra-ataques: sobressaltos de imagens na história da luta de classes. Tradução de Jorge Bastos, Edgard de Assis Carvalho, Mariza Bosco e Eric R. R. Heneault. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (Org.). Levantes. São Paulo: SESC, 2017, p. 71-88.
CESAR, Amaranta. Que lugar para a militância no cinema brasileiro contemporâneo? Interpelação, visibilidade e reconhecimento. Eco-Pós, v. 20, n. 2, p. 101-121, 2017. Disponível em https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/viewFile/12493/8743. Acesso em 01 ago. 2021.
CASETI, Francesco. Teorias del cine. Madri: Ediciones Cátedra, 2005.
GALT, Rosalind. Lindo: teoria do cinema, estética e a história da imagem incômoda. Eco-Pós, v. 18, n. 3, p. 42-65, 2015. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2762/2339. Acesso em 02 ago. 2021.
KATZ, Jonathan. A invenção da heterossexualidade. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996
LAURETIS, Teresa De. A tecnologia do gênero. Tradução de Suzana Funck. In: HOLLANDA, Heloisa (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.
LOOPING. Direção de Maick Hannder. Belo Horizonte: Ponta de Anzol Filmes, 2019. 12 min, vídeo digital, son., color.
LOPES, Denilson. Estéticas do Artifício, Estéticas do Real. In: MARGATO, Izabel; GOMES, Renato Cordeiro (Orgs.). Novos Realismos. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012, p. 147-162.
LOPES, Denilson. O retorno do artifício no cinema brasileiro. In: SOBRINHO, Gilberto. (Org.). Cinemas em redes: tecnologia, estética e política na era digital. Campinas: Papirus, 2016a, p. 147-159.
LOPES, Denilson. Afetos. Estudos queer e artifício na América Latina. E-compós, Brasília, v. 19, n.2, maio/ago, s/p. 2016b. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1251/897. Acesso em 15 jul. 2021.
MARQUES, Ângela. A fabulação dos intervalos nas imagens: o momento qualquer como operação estética e política em Jacques Rancière. Anais do 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom, Universidade Federal da Bahia (evento online), 1 a 10 de dezembro de Disponível em: http://www.intercom.org.br/sis/eventos/2020/resumos/R15-1718-1.pdf. Acesso em 28 out. 2021.
MARCONI, Dieison. Cinema queer brasileiro ou as veias abertas da política da imagem. REBECA - Revista Brasileira de Estudos em Cinema e Audiovisual, v. 9, n. 2, p. 141-167, jul./dez. 2020a. Disponível em https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/685/419/. Acesso em 28. out. 2021.
MARCONI, Dieison. Ensaios sobre autorias queer no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020b. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/206808/001113764.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 20 jul. 2021.
MEDEIROS, Vitor. Os últimos românticos de Tiradentes – Notas sobre os curtas “Looping”, “Os últimos românticos do mundo” e “Babi & Elvis”. Revista Moventes, 9 fev. 2020. Disponível em https://revistamoventes.com/2020/02/09/os-ultimos-romanticos-de-tiradentes-notas-sobre-os-curtas-looping-os-ultimos-romanticos-do-mundo-e-babi-elvis/. Acesso em 19 jul. 2021
NGAI, Sianne. Our aesthetic categories: an interview with Siane Ngai. Cabinet Magazine, v. 43, mar./jun., s/p. 2011. Disponível em: http://www.cabinetmagazine.org/issues/43/jasper_ngai.php. Acesso em 12 ago. 2021.
OS ÚLTIMOS românticos do mundo. Direção de Henrique Arruda. Recife: Filmes de Marte, 2020. 23 min, vídeo digital, son., color.
PRYSTHON, Ângela. Utopias da frivolidade: ensaios sobre cultura pop e cinema (coletânea organizada por André Antônio Barbosa). Recife: Cesárea, 2014.
RAMALHO, Fábio. O clichê como artifício nas artes e na cultura midiática contemporânea. Eco-Pós, v. 18, n. 3, p. 75-88. 2015. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2764/2341. Acesso em 20 jul. 2021.
RAMALHO, Fábio. Repertórios audiovisuais e imaginação midiática no cinema contemporâneo. Significação – Revista de Cultura Audiovisual, v. 47, n. 53, jan./jun. 2020, p. 130-146. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160887/160493. Acesso em 05 ago. 2021.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. A estética como política. Tradução Augustin de Tugny. Devires – Cinema e Humanidades, v. 7, n. 2, p. 16-37, jul./dez. 2010. Disponível em: https://issuu.com/revistadevires/docs/devires_v7n2. Acesso em 28 out. 2021.
SEDGWICK, Eve. Leitura paranoica e leitura reparadora, ou, você é tão paranoico que provavelmente pensa que este ensaio é sobre você. Remate de Males, v. 40, n. 1, p. 389–421. 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8658630. Acesso em 20 fev. 2021.
SHAVIRO, Steven. O corpo cinemático. São Paulo: Paulus, 2015.
SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. São Paulo: Cia. das Letras, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gabriela Machado Ramos de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.