“And I need you now tonight, and I need you more than ever”

Romantismos de artifício no cinema brasileiro contemporâneo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i2.52128

Abstract

In this paper we propose the notion of "romanticism of artifice" to designate fabulation modes which are noticeable in contemporary Brazilian queer films that are marked, in its narrative and aesthetics, by traits such as the use of the cliché, intertextuality, mannerism, visual exaggeration and the appropriation of popular and hegemonic audiovisual repertoires. We work with the short films Os últimos românticos do mundo (Henrique Arruda, 2020) and Looping (Maick Hannder, 2019), with the aim of situating the romanticism of artifice, partly legible and partly unnamable, as a kind of blur in the consensual order of the ideal of romantic love, producing a hiatus for the political which is built: 1) as an action of microrresistence capable of showing a space beyond the violence against queer bodies and 2) by the ways in which the films place impasses in the cleavages between Global North and South.

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Author Biographies

Dieison Marconi, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

Dieison Marconi é doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com período sanduíche na Universidad Complutense de Madrid (UCM), no grupo de pesquisa Género, Estética y Cultura Audiovisual (GECA-UCM). É pesquisador de pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM ESPM).

Gabriela Machado Ramos de Almeida, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM ESPM). Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM UFRGS).

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Published

2022-08-31