The pedagogical function of melodrama in the Brazilian children’s and youth telenovela:

poetic analysis of the abandonment of the incapable in Chiquititas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i2.52171

Keywords:

Television studies, Serial fiction, Children's and youth telenovela, Melodrama, Paulo Freire

Abstract

The pedagogical function is inherent to melodrama, which, in turn, is the backbone of the Brazilian telenovela – a finding that becomes even more evident in telenovela for children and adolescents. Therefore, this article aimed to understand, based on the dialogue between Paulo Freire and telepoetic studies, how some issues relevant to the age group of its target audience are treated in Chiquititas (SBT), exploring the perceptions of the relationship between media and education. The methodology prioritized, at first, the bibliographical research and theoretical review, to then enter the narrative and stylistic analysis of the object. The main results suggest, from the Freirian perspective, that there was a movement of the media to contextualize sociocultural conditionings, resulting in an educational-liberating process, with the possibility of fostering a critical reading of the facts involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Paulo Hergesel, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutor em Comunicação (UAM), com pós-doutorado em Comunicação e Cultura (Uniso). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens).

References

AMO Novelas. Chiquititas (Reprise 2020) – tabela com audiência detalhada da novela do SBT. Publicação atualizada em: 08 jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3zh7Vib. Acesso em: 15 jun. 2021.

BASTOS, P. B.; SALDANHA, P. G. A publicidade social sobe e desce o morro. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 19, p. 1-17, 2018.

BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.

BORDWELL, D. The Cinematic Text: Methods and Approaches. Nova Iorque: AMS Press, 1989.

BUTLER, J. G. Television Style. Nova Iorque: Routledge, 2010.

BUTLER, J. G. Television: Visual Storytelling and Screen Culture. 5. ed. Nova Iorque; Londres: Routledge, 2018. p. 94.

CABRAL NETA, L. B. O uso das telenovelas na Educação de Jovens e Adultos. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

CAMPEDELLI, S. Y. A telenovela. 2. ed. São Paulo: Ática, 2001.

CHIQUITITAS – Capítulo 537. Direção de Reynaldo Boury. Autoria de Íris Abravanel. São Paulo: SBT, 2015. 25 min., telev., son., color.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

CUNHA, M. A. A. Literatura infantil: teoria e prática. 17. ed. São Paulo: Ática, 1998.

DORETTO, J. A participação das crianças no jornalismo infantojuvenil português e brasileiro. FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 25, n. 1, ID 27327, 2018. p. 23.

FIORIN, J. L. Figuras de retórica. São Paulo: Contexto, 2016. p. 121.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014. Kindle.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014. Kindle.

GUTIÉRREZ ROJAS, M. La educación en un contexto mediático: la apropiación educativa de las telenovelas juveniles. Actualidades Investigativas en Educación, San José (Costa Rica), v. 9, n. 1, p. 1-31, 2009.

HAMBURGER, E. I. O Brasil antenado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

HOHLFELDT, A. Literatura infantojuvenil. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2006.

HOLZBACH, A. D.; DORNELLES, W. Definição pela exclusão: apontamentos iniciais sobre os limites conceituais dos programas infantis. Mídia e Cotidiano, v. 14, p. 117-132, 2020.

HOLZBACH, A. D.; NANTES, J. D’A.; FERREIRINHO, G. Existe espaço para as crianças na televisão! A presença da programação infantil na TV aberta mundial. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 244-267, 2020.

KAHN, R.; KELLNER, D. Paulo Freire and Ivan Illich: technology, politics and the reconstruction of education. Policy Futures in Education, [S. l.] v. 5, n. 4, p. 431-448, 2007.

KIERAS, J. O uso pedagógico do gênero telenovela em proposta de desenvolvimento do letramento crítico. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

LOPES, M. I. V. Telenovela e direitos humanos: a narrativa de ficção como recurso comunicativo. In: LEMOS, L. P; ROCHA, L. L. (org.). Ficção seriada: estudos e pesquisas. Alumínio: Jogo de Palavras; Votorantim: Provocare Editora, 2021. (Coleção Ficção Seriada; v. 3). p. 11-33.

MANASSES, M. A. A televisão na prática pedagógica à luz da Pedagogia da Liberdade de Paulo Freire. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2010.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

OROZ, S. Melodrama: o cinema de lágrimas da América Latina. Rio de Janeiro: Rio Fundo, 1992.

ROCHA, S. M. A experiência televisiva entre a magia do ver e a mágica da imagem: uma análise do tema da violência contra a mulher em O outro lado do paraíso. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 28., 2019, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: Compós, 2019.

ROCHA, S. M. Estilo televisivo – e sua pertinência para a TV como prática cultural. Florianópolis: Insular, 2016.

ROSENFELD, A. Literatura e personagem. In: CANDIDO, A.; ROSENFELD, A.; PRADO, D. A.; GOMES, P. E. S. A personagem de ficção. 13. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

SOARES, I. O. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 19, p. 12-24, 2000.

SÖGUR-HOUS, D. Chiquititas foi o show mais visto no Brasil na Netflix em 2020, diz site. Metrópoles, 05 jan. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3x8070y. Acesso em: 15 jun. 2021.

SUHAMY, H. As figuras de estilo. Porto: Rés, 1994.

THOMASSEAU, J.-M. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2012.

TOMAZ, R. Da negação da infância à invenção dos tweens: imperativos de autonomia na sociedade contemporânea. Curitiba: Appris, 2019.

Published

2022-08-31