Children in the media: an analysis of Twitter conversations about the Balenciaga case
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i2.58261Keywords:
Campanha publicitária, Balenciaga, Direitos das Crianças, Twitter, Análise de redeAbstract
This article aims to map and understand the conversations on Twitter around the advertising campaign accused of pedophilia and child sexual exploitation broadcast by the Balenciaga brand in November 2022. To this end, we used the contributions of Sociology of Childhood as a theoretical framework regarding the socially constructed feelings of innocence and protection, as well as the newly conquered children’s rights. Based on the methodology of social network analysis, we investigated the time frame from November 1st to December 31st 2022, with emphasis on November 27th to 30th. The results point to the ephemerality and superficiality of the debate, which did not bring effective concerns about children's rights within the scope of the campaign in question and/or with regard to the commercial exploitation of children.
Downloads
References
AGGIO, Camilo. As campanhas políticas no Twitter: Uma análise do padrão de comunicação política dos três principais candidatos à presidência do Brasil em 2010. IV Encontro da Compolítica, Rio de Janeiro, abr.2011. Disponível em: https://bit.ly/3V8T9p7. Acesso em: 21 nov. 2020.
ALVES, Regysane. Crianças na publicidade: análise de discurso crítica da representação de crianças em textos publicitários multimodais. Revista Eixo, v. 7, n. 1, p. 76-85, jan./jun. 2018.
ANDRADE, Marcelo de; CASTRO, Gisela G. S. Youtubers mirins e os vídeos unboxing: uma reflexão sobre a criança conectada nas tramas da publicidade contemporânea. Revista Mídia e Cotidiano, v. 14, n. 1, p. 96-116, fev./2020.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. [1973] Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BASTOS, Marco. T.; RAIMUNDO, Rafael. L. G.; TRAVITZKI, Rodrigo. Gatekeeping Twitter: message diffusion in political hashtags. Media, Culture & Society , v.35, n.2, p. 220-270, 2013
BOYD, Danah. Social network sites as networked publics: affordances, dynamics and implications. In: PAPACHARISSI, Z. (Org.). Networked self: identity, community and culture on social network sites. London: Routledge, 2010, p. 39-58
CASTELLS, Manuel. [1999] A sociedade em rede - a era da informação: economia, sociedade e cultura. 13. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
DANOWSKI, James A. Network analysis of message content. In: RICHARS, Wiliam D.; BARNETT, George A. Progress in communication sciences, v. XII. New Jersey: Ablex Publishing Corporation. p. 198-221, 1993.
DUARTE, Elisa. Balenciaga e as polêmicas por trás da campanha com abuso infantil. Portal Lunetas, 01 dez. 2022. Disponível em: https://bit.ly/420hG1M. Acesso em: 25 abril. 2023.
GIACOMINI FILHO, Gino; ORLANDI, Rosângela Gisoldi. Publicidade de moda e a tipologia adultizada da criança. Comunicação & Sociedade, v. 35, n. 1, p. 131-151, jul./dez. 2013.
GUEDES, Brenda; CARVALHO, Bárbara Janiques de. Flexibilização ou Fragilização? O caso da consulta pública sobre publicidade infantil proposta pelo Governo Federal. In: GUEDES, Brenda; CARVALHO, Bárbara Janiques de (org.). Infâncias, juventudes e debates emergentes em comunicação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
HENRIQUES, Isabella. Inteligência Artificial e publicidade dirigida a crianças e adolescentes. In: Internet & Sociedade. 2 (2), p.05-25, dez. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3ZY16PB Acesso: 24 abril. 2023.
LEMOS, André; SENA, Catarina de. Mais livre para publicar: efemeridade da imagem nos modos “galeria” e “stories” do Instagram. Revista Mídia e cotidiano, [s.l.], v. 12, n. 2, 2018.
LIPOVETSKY, Gilles. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. Companhia das Letras, 2011.
MONTEIRO, Maria Clara; CRAVEIRO, Pâmela; MÁXIMO, Thinayna. “Salve Bel Para Meninas”: discussões sobre a youtuber Bel e os direitos da criança e do adolescente no Twitter. In: GUEDES, Brenda; CARVALHO, Bárbara (Orgs.). Infâncias, juventudes e debates emergentes em comunicação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. pp. 242-270.
MONTEIRO, Maria Clara. Criança e consumo digital: a publicidade de experiência na era dos youtubers. Curitiba: Appris, 2020.
MOZDZENSKI, Leo. Entre hambúrgueres, crianças e o discurso de ódio LGBTfóbico: Reflexões sobre o outvertising do Burger King em 2021. In: Comunicon, 2021. Anais... ESPM, São Paulo, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3V6oMzA. Acesso em: 30 mar. 2023.
OLIVEIRA, Rebeca. Memes da bebê Alice levantam debate sobre uso de imagem. Folha de S. Paulo, 8 jan. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3V9nFiw. Acesso em: 30 mar. 2023.
OTHON, Renata. Infância conectada: contextos, práticas e sentidos de crianças nas redes sociais online. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
PONTE, Cristina. Kids Online na Europa e no Brasil. Desafios para a pesquisa comparada sobre as práticas de crianças e adolescentes na Internet. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, ano 09, vol. 09, p. 13-42, ago. 2012.
POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.
RECUERO, Raquel; BASTOS, Marco; ZAGO, Gabriela. Análise de redes para mídia social. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015
RECUERO, Raquel; SOARES, Felipe. O discurso desinformativo sobre a Cura da COVID-19 no Twitter: estudo de caso. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, v. 24, p. 1–29, jan–dez/2021.
TOMAZ, Renata. “Criança pode cantar e dançar funk?” – as repercussões dos vídeos de MC Melody e as disputas no campo da infância. Estudos Semióticos, vol. 12, n. 02, p. 90-97, dez. 2016.
TOMAZ, Renata. Da negação da infância à invenção dos tweens: imperativos de autonomia na sociedade contemporânea. Curitiba: Appris, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata Alves de Albuquerque Othon, Carina Luisa Ochi Flexor, Gustavo da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.