SAÚDE E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR

CONSTRUÇÕES E RECONSTRUÇÕES NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PROFESSORAS

Authors

Abstract

The current text aims to present a pedagogical and formative experience which happened amidst the COVID-19 pandemic, in the face of the remote mode, and discuss formative contributions of the discipline “Health, Society and Physical Education”, of the Degree in Physical Education of the Federal University of Sergipe (UFS). The research methodology consisted of the application of online surveys via Google Forms platform, participant observation and field diary. The results indicate that the discipline presents an important formative mediation for the changes of conception and expansion of the subjects’ perspectives regarding the health theme in the context of the training process of physical education teachers, contributing to new teaching perspectives in their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Santos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, Brasil

Mestrando em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da UFS (PPGED/UFS) Linha de Pesquisa: Educação e Comunicação. Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe (DEF/UFS). Membro dos Grupos de Pesquisa Observatório da Mídia Esportiva (OME/UFS) e Grupo de Estudos e Pesquisa Sociedade, Cultura e Educação Física (GEPESCEF/UFS).

 

Cristiano Mezzaroba, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq).

Maria Edivania Alves dos Santos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, Brasil

Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe (2010); Pós-graduada em Fisiologia do Exercício - Prescrição do Exercício (2011) pela Universidade Gama Filho; Profissional de Educação Física do Núcleo Ampliado de Saúde da Família NASF-AB (2012-2020); Atualmente é servidora pública Municipal - Professora de Educação Física do ensino fundamental II (2014); Aperfeiçoamento em Envelhecimento e Saúde da Pessoa Idosa (2015) pela Fundação Oswaldo Cruz; Especialização em Formação Integrada Multiprofissional em Educação Permanente em Saúde (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Aperfeiçoamento em Apoio Matricial na Atenção Básica com ênfase nos Núcleos de Apoio à Saúde da Família (2017) pela Fundação Oswaldo Cruz; Tutor Externo de Educação a distância do Centro Universitário Leonardo Da Vinci (2018-2020); Aperfeiçoamento em Psicomotricidade (2018) pela Faculdade Integrada de Araguatins; Especialização em Micropolítica da Gestão e do Trabalho em Saúde pela Universidade Federal Fluminense (2019); Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (2020).

Published

2022-09-29 — Updated on 2022-09-29

Versions