ANÁLISE DO DISCURSO DE POSTAGENS EM PERFIL DE JIU-JITSU NO INSTAGRAM: CAMPO E HABITUS

Authors

Abstract

 

The virtual speech acts retrieved from Instagram associated to jiu-jitsu followers habitus are scrutinized in the current work. Data set were gathered from Jiulife Instagram fun page corresponding to October 2020 up January 2021. In terms of methodology, central tenet argued by Pierre Bourdieu are taken into account also the framework named computer-mediated discourse analysis (CMDA). As such, it is showed the pervasiveness attributed to body around the messages posted, by means of which factual meanings and symbolic ones are conveyed as a way of instrumentalizing the body such as “flawness ear”, “machine body”, as consequence neutralizing pain. Ultimately, such habitus is naturally inscribed so much through social-biological body of jiu-jitsu followers.

Keywords: Jiu-jitsu; Habitus; Instagram

The virtual speech acts retrieved from Instagram associated to jiu-jitsu followers habitus are scrutinized in the current work. Data set were gathered from Jiulife Instagram fun page corresponding to October 2020 up January 2021. In terms of methodology, central tenet argued by Pierre Bourdieu are taken into account also the framework named computer-mediated discourse analysis (CMDA). As such, it is showed the pervasiveness attributed to body around the messages posted, by means of which factual meanings and symbolic ones are conveyed as a way of instrumentalizing the body such as “flawness ear”, “machine body”, as consequence neutralizing pain. Ultimately, such habitus is naturally inscribed so much through social-biological body of jiu-jitsu followers.

Keywords: Jiu-jitsu; Habitus; Instagram.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelly Pires, UFG

Mestranda em Educação Fisica pela Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goias (UFG). Especialista em Educação Física escolar pela UFG. Professora no curso de Educação Física do Centro Universitário Leonardo Da Vinci (UNIASSELVI).

Gabriel Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás (ESEFFEGO/UEG)Universidade Estadual de Goiás (ESEFFEGO/UEG)

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo . É professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (PPGEF-UFG).

Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás (FEFD/UFG)

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, onde é Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física, é também Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília desde 2013. Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Artigos