The Habermasian concept of learning and its possible contributions to a geographic education of a humanistic-cultural nature

Authors

Keywords:

Learning, Geographic Education, Habermas, Lifeworld

Abstract

Geographic learning is the understanding of the processes of both scientific and human formation of the individual, which are consolidated from their interaction with objects of geographic knowledge, and with the agents of natural and social transformation of the geographic space. In this sense, the objective is to discuss the concept of learning according to the philosopher Jürgen Habermas and its possibilities of contribution to a geographic education of a humanistic-cultural nature.
Bibliographical research is used on the conceptualization of learning by Habermas and interlocutors, by highlighting meanings and structuring elements, as well as other theoretical-methodological notes that approach the teaching of Geography in a humanistic-cultural perspective.
Therefore, learning Geography means that both educators and students are inserted in an intersubjectively shared lifeworld, with intertwined
elements of culture, society and personality. Therefore, supported by language, which highlights the construction as a continuous reconstruction of the spatial knowledge of the world, whatever it is strategic, dialogic or expressive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Rodrigo Fernandes Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

    Mestre em Ciências Sociais e Humanas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pesquisador efetivo do Grupo de Estudos e Pesquisas em Espaço, Ensino e Geografia e da Rede de Investigadores Ibero-Americanos em Educación Geográfica.

References

ARAÚJO, Danieli Barbosa de.; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. A Poética das cidades: por uma pedagogia da imaginação criadora nas experiências urbanas. Geograficidade, v. 11, n. 01, p. 48-62, 2021.

ARAÚJO, Fábio Rodrigo Fernandes.; CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Pobreza e universalidade: diálogos entre Milton Santos e Jürgen Habermas para uma Geoética. In: Coloquio de Habermas, 17., 2021, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: Editora Salute, 2021. p. 61-80.

BANNELL, Ralph Ings. Habermas & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BANNELL, Ralph Ings. Linguagem e Aprendizagem em Habermas e McDowell. In: GOTTSCHALK, Christiane.; PAGOTTO-EUZEBIO, Marcos Sidnei.; ALMEIDA, Rogério de (Orgs.). I Jornada de Filosofia da Educação da FUESP. 1ed.São Paulo: Laços/ Selo Képos, 2014. p.01-22.

BELTRAME, Matheus Maria. A concepção de emancipação em Jürgen Habermas. Problemata - R. Intern. Fil, v. 09, n.01, p. 68-95, 2018.

BERTEN, André. O conceito de aprendizagem em Habermas. In: BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; MEDEIROS, Washington. Diálogos com Jürgen Habermas. João Pessoa: EDUFPB, 2006. p.13-29.

BERTEN, André. Habermas, esfera pública, racionalização, aprendizado. Problemata- R. Intern. Fil, v.03, n. 02, p. 11-33, 2012.

BREDA, Thiara Vichiato. Cartografias porosas: um caminho para compreender os sentidos de espacialidade na Amazônia. Revista da Casa da Geografia de Sobral, Sobral/CE, v. 21, n. 3, p. 79-96, 2019.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. O espaço orientado como sistema de objetos e um sistema de ações orientado para fins e para entendimento. Geografia (UFPI), ano 09, n. 32, p. 1-20, 2011.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre; LIMA, Joyce de Sena. Colonialismo do saber e suas implicações para a aplicação da lei nº 10.639/2003 nas escolas públicas. Contexto & Educação, ano 34, n.108, p.42-56, 2019.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Aprendizagem de princípios geoéticos universais, competência comunicativa e estágios de desenvolvimento morais. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 20, p. 498-519, 2020.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Educação geográfica do agir comunicativo: Geografia escolar do mundo da vida. Curitiba: Appris, 2022.

CASAGRANDE, Cledes Antônio. Ação comunicativa, intersubjetividade e aprendizagem: a escola enquanto comunidade comunicativa. 2008. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijui, 2008.

DIAS, Juliana Maddalena Trifilio.; MIRANDA, Sonia Regina. Instrumento-R. Est. Pesq. Educ, v. 17, n. 2, p. 223-233, 2015.

DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Direitos de aprendizagem em Geografia: o lugar e sua potência. Educ. Foco, Edição Especial, p. 203-220, 2015.

DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Lugar Geopsiquico: o inconsciente entre as terras da Educação geográfica e a psicanalise. In: ENANPEGE, 13., 2019, São Paulo. Anais [...] São Paulo: EdUFGD, 2019. p. 01-12.

GARBIN, Elizabete Maria.; TONINI, Ivaine Maria. “Geografando” práticas juvenis que (de)marcam a metrópole: uma questão de currículo escolar. Geograficidade, v. 02, p.08-18, 2012.

GOMES, Luiz Roberto. Educação e Comunicação em Habermas: o entendimento como mecanismo de coordenação da ação pedagógica. Cadernos de Educação, n. 33, p. 231-250, 2009.

HABERMAS, Jürgen. A crise de legitimação do capitalismo tardio. Tradução de Vamireh Chacon. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1980.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa I: racionalidad de la acción y racionalización social. Tradução de Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Taurus, 1987.

HABERMAS, Jürgen. Para o uso pragmático, ético e moral da razão prática. Estudos Avançados, v. 03, n. 07, p.04-19,1989.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, Jürgen. A ideia de universidade: processos de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, p. 111-130, 1993.

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia vol 01: entre facticidade e validade. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997a.

HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia vol 02: entre facticidade e validade. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997b.

HABERMAS, Jürgen. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: WMF, 2003.

HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Loyola, 2004.

HABERMAS, Jürgen. A ética da discussão e a questão da verdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 2009.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo vol 01: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução de Paulo Astor Soethe. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012a.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo vol 02: sobre a crítica da razão funcionalista. Tradução de Flavio Beno Siebeneichler. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012b.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 2013.

HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Tradução de Luiz Repa. São Paulo: Editora UNESP. 2014.

HABERMAS, Jurgen. Para uma reconstrução do materialismo histórico. 2 ed. São Paulo: Editora UNESP, 2016.

HABERMAS, Jürgen. A inclusão do outro: estudos de teoria política. Tradução de Denilson Luís Werle. São Paulo: Editora UNESP, 2018.

HAYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de Didática Geral.São Paulo: Ática, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática Geral. São Paulo: Cortez, 1994.

LIMA, Roberto Teixeira.; OLIVEIRA, Livia de. Pesquisa em educação com adolescentes: percepção e cognição de problemas ambientais urbanos em Bragança Paulista (SP). Educere - Revista da Educação, v. 7, n. 1, p. 7-29, 2007.

LOPES, Jecson Girão. A Geografia Humanística como ferramenta de ensino. Geosaberes-Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 01, n. 02, p. 26-38, 2010.

MACHADO, Lucy Marion C. Philadelpho.; OLIVEIRA, Livia de. Como os adolescentes percebem o espaço através de pré-mapas e mapas. Geografia (Rio Claro), n.05, p. 49-66, 1980.

MADEIRA DAVIM, David Emanuel.; MARANDOLA JUNIOR, Eduardo José. O pensamento fenomenológico na educação geográfica: caminhos para uma aproximação entre cultura e ciência. Caderno de Geografia, v.26, n. 47, p. 684-713, 2016.

MALHEIROS, Bruno Taranto. Didática Geral. Organização de Andrea Amaral. Rio de Janeiro: LTC, 2019.

MANIERI, Dagmar. Pragmatismo e razão Comunicacional: uma contribuição ao aprendizado educacional. Refilo, v.06, p.01-10, 2020.

MENEZES, Anderson de Alencar. A teoria do agir comunicativo e os processos de aprendizagem. Perspectiva Filosófica, v. 02, n. 38, p. 09-27, 2012.

MOREIRA, Felipe Ferreira. Lugares no movimento: experiências estudantis na migração pendular para o Campus X - UEPA/Igarapé-Açu (PA). Geograficidade, v. 07, n. 01, p. 89-107, 2017.

MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Roda de leitura: experimentações geográficas pelas tramas literárias. Geograficidade, v. 08, n.02, p. 174-201, 2018.

NOGUEIRA, Makeliny Oliveira Gomes.; LEAL, Daniela. Teorias da aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosóficos, pedagógico e psicológico. Curitiba: InterSaberes, 2013.

OLIVEIRA, Larissa Alves de.; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Ser-no-mundo no ensinar e aprender Geografia: possibilidades para uma educação geográfica humanista e existencial. Geograficidade, v.11, n.12, p.24-36, 2021.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. Escola como ponta de lança: experiências geográficas e modos-de-ser dasein aprendiz. 2022. 103f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2022.

PASCHOAL, Wilson Aparecido; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Paisagens experienciadas nas trilhas da Educação fenomenológica. Espaço & Geografia, v. 10, n. 01, p.167-194, 2018.

PILETTI, Claudino. Didática Geral. São Paulo: Editora Ática, 2004.

PUCHALSKI, Silvana. [Carto] grafias do lugar: a cidade de Figueira/PR na Geografia escolar. 2019. 124f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

REIS, Fábio Wanderley. Política e racionalidade: problemas da teoria e método de uma sociologia crítica da política. 2ª Ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

RIBEIRO, Wallace Carvalho.; LOBATO, Wolney.; LIBERATO, Rita de Cássia. Notas sobre fenomenologia, percepção e Educação Ambiental. Sinapse Ambiental,v. 06, p. 42-65, 2009.

RUIZ, Nícolas Veregue.; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Imaginando, (re)criando e ensinando nordestes por meio da literatura de cordel no movimento das geografias menores. Geograficidade, v. 09, n. 01, p. 101-106, 2019.

RUFINO, Emmanoel de Almeida.; BRENNAND, Edna Gusmão de Góes. Desafios do “aprender” e do “ensinar” nas atuais redes interativas do ciberespaço à luz de Pierre Levy e Jürgen Habermas. Revista Educere Et Educare, v. 17, n.42, p.22-44, 2022.

SILVA, Valeria Cristina Pereira da. A janela caleidoscópica: Educação e sensibilidade através da Geografia da arte. Geograficidade, v. 02, n. 01, p. 13-26, 2012.

SILVA, Bruno Luciano de Paiva. A concepção comunicativa da educação na perspectiva de Jürgen Habermas: a dimensão intersubjetiva da experiência formativa. Sapere Aude, v.10, n. 19, p. 145-156, 2019.

SOUZA, Alaíde Mateus de.; PEREIRA, Adriana Castreghini de Freitas.; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Aprendizagem significativa e representações cartográficas: ideias e práticas para um ensino de Geografia contextualizado no cotidiano. Revista Formação (Online), v. 25, n. 44, p. 75-94, 2018.

SUESS, Rodrigo Capelle. Geografia Humanista e ensino-aprendizagem: perspectivas em Formosa-GO. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado em Geografia) -Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

SUESS, Rodrigo Capelle.; LEITE, Cristina Maria Costa. Paulo Freire e humanismo em Educação: contribuições a partir de uma perspectiva geográfica. Geosaberes-Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 08, n. 16, p. 94-104, 2017.

SUESS, Rodrigo Capelle. Geografia humanista, heterotopia e polivocalidade: novos percursos para o ensinar-aprender. Itinerarius Reflectionis, v. 14, n. 02, p. 01-24, 2018.

TREVISAN, Amarildo Luiz.; DEVECHI, Catia Piccolo Viero.; TAUCHEN, Gionara. IXTLI - Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, v. 02, n. 03, p. 57-77, 2015.

ZASLAVSKY, Alexandre. Para um conceito Habermasiano de ação pedagógica. Educação e Filosofia, v. 32, n. 65, p. 747-763, 2018.

Published

2024-04-30

How to Cite

The Habermasian concept of learning and its possible contributions to a geographic education of a humanistic-cultural nature. (2024). Geograficidade, 14(Especial), 164-182. https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/60650