The Experience of live model:

openness to understanding human spatiality as performances

Authors

  • Bruna da Silva Sassi
  • Almir Nabozny Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Keywords:

Body, chiasm, performativity, situation

Abstract

In what ways can live model experiences contribute to the understanding of human spatiality as a performance? During the narrative exercise – the approximation between the field of geographic science and Philosophy – we added the notion of chiasm conceived by Maurice Merleau-Ponty. At his level, the experience of a live model (embodied research) is initiated from the idea of the naked body and its artistic representation, expanding into the flesh in which phenomena (posing sessions) intertwine with the world itself, configuring the chiasm. For this, the work is configured from an inhabited experience (the actions of a live model in dialogue with a trained geographer) crossed by mentions to interviews with live models during which performativity expresses an ontology in which bodies constitute art through the relational encounters of multiple space-time trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, Jorge Luis. O Fazedor. Trad. Josely Vianna Baptista. In: Obras completas - vol. II. São Paulo: Globo, 1999.

BUTLER, Judith P. Os atos performativos e a construção de gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Trad. Jamille Pinheiro Dias. Cadernos de leituras. Chão de Feira. n. 78. p. 02-16, 2018.

DERDYK, Edith. O desenho da figura humana. São Paulo: Scipione, 1990.

DIAS, Elaine. Um breve percurso pela história do Modelo Vivo no Século XIX – Princípios do método, a importância de Viollet Le Duc e o uso da fotografia. 19 & 20, Rio de Janeiro, v. II, n. 4, out. 2007. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/ed_mv.htm. Acesso em: 10 mai. 2019.

DULIANEL, Andréia Cristina. Investigações Poéticas em Desenho: olhar, expressão, materialidade e efemeridade. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26o, Campinas. Anais ... Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, p. 960-974, 2017.

FURLAN, Reinaldo; ROZESTRATEN, Annie Simões. Arte em Merleau-Ponty. Revista Natureza humana, v. 7, n. 1, p. 59-93, 2005.

GREINER, Christine. O Corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

HOLLIVIER, Juliano. Nudez criativa consciente. São Paulo: Independently Published, 2019.

HOLZER, Werther. Geografia Humanista: sua trajetória 1950-1990. Londrina: Eduel, 2016.

JEUDY, Henry-Pierre. O corpo como objeto de arte. Trad. Tereza Lourenço. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

LIMA, Elias Lopes. Do corpo ao espaço: contribuições da obra de Maurice Merleau-Ponty à análise geográfica. GEOgraphia. Niterói: PPGEO/UFF, ano IX, n. 18, p. 65-84, 2008.

LOWENTHAL, David. Geografia, experiência e imaginação: em direção a uma nova epistemologia da Geografia. In: CHRISTOFOLETTI, Antonio (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 101-130.

MALDONADO, Stephanie Ares; MARANDOLA JR., Eduardo. O corpo em circunstância: uma compreensão fenomenológica da nudez nas performances de Regina José Galindo. Entre-Lugar, v. 8, n. 15, p. 135-149, 2017.

MARANDOLA JR., Eduardo. Geosofia e Humanismo – do conhecimento geográfico à Geografia do Conhecimento. In: KATUTA, Ângela Massumi; SILVA, William Ribeiro da. (org.). O Brasil frente aos arranjos espaciais do Século XXI. Londrina: Edições Humanidades, 2007. p. 269-297.

MARANDOLA JR., Eduardo. Prefácio à edição brasileira. In: DARDEL, Éric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011. p. xi-xiv.

MASSEY, Doreen. Pelo Espaço. Uma Nova Política da Espacialidade. Trad. Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O Olho e o Espírito. Trad. Luís Manuel Bernardo. 2ed. Lisboa: Vega, 1997.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A Prosa do mundo. Trad. Paulo Neves. Edição e prefácio de Claude Lefort. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 3ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Trad. José Artur Gianotti e Armando Mora D’Oliveira. 4ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

MODELO. In: Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

NUDESENHOS. Desenhos de @anaguitian da bela modelo @brunas_ss. São Paulo, 14 out., 2019. Instagram: nudesenhos. Disponível em:<https://www.instagram.com/p/B3mS6-KHzDG/>. Acesso em: 03 mar. 2021.

PACHECO, Luiz. Workshop de Anatomia com Modelo Vivo. Curitiba, 17 mai., 2019. Facebook: Luiz Pacheco. Disponível em: <https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10205181182005182&type=3>. Acesso em: 3 mar., 2021.

SANTOS, José Mário Peixoto. Breve histórico da “performance art” no Brasil e no mundo. Ohun, v. 4, n. 4, p. 01-32, 2008.

SASSI, Bruna da Silva. Uma geografia nua: Carne e quiasmas nos espaços performáticos de uma modelo vivo. Dissertação (Mestrado em Gestão do Território) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Setor de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.

VAN MANEN, Max. Investigación educativa y experiência vivida. Ciência humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidade. Trad. Oh Miro. Barcelona: Idea Books, 2003.

Published

2023-04-17

How to Cite

Sassi, B. da S., & Nabozny, A. (2023). The Experience of live model:: openness to understanding human spatiality as performances. Geograficidade, 12(1), 47-61. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/49921