A cultura como holismo: grandes divisões espaciais do mundo na pesquisa geográfica germanófona

Authors

  • Jörg Scheffer Universidade Passau

DOI:

https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2008.v10i19.a13550

Keywords:

Cultura, divisão do mundo, holismo, globalização, clássicos alemães

Abstract

Resumo: As divisões do mundo pautadas por marcos culturais têm uma longa tradição na geografia germanófona. Até os dias de hoje, a cultura é conceitualizada como totalidade, o que leva conseqüentemente a que cada divisão absolutize as diferenças culturais. O artigo descreve esta problemática com base nos conceitos clássicos desde os primórdios da geografia até a geografia do presente. Também para a discussão atual pode-se constatar que a idéia de um conceito holístico de cultura ainda permanece usual e até agora não foi substituída por uma regionalização alternativa. O artigo conclui com uma sugestão de como esta regionalização alternativa poderia ser na era da globalização.

Culture as holism: large-scale classification of the world in German-speaking geography

Abstract: Divisions of the world using culture as the defining trait have had a long history in German geography. Until this day, culture is being conceptionalized as a whole, with the consequence that each division poses cultural differences as absolutes. This essay aims to describe the problem by using traditional concepts from the beginning of geography up to the present. Even in the current debate, as will be shown, the idea of a holistic concept of culture is still in use and has not been replaced yet by an alternative form of regionalisation. The article will conclude with a suggestion of what this would look like in the age of globalisation.

Keywords: Culture, division of the world, holism, globalisation, German classics

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2010-04-14

How to Cite

SCHEFFER, J. A cultura como holismo: grandes divisões espaciais do mundo na pesquisa geográfica germanófona. GEOgraphia, v. 10, n. 19, p. 7-23, 14 Apr. 2010.