SYMBOLIC-AFFECTIVE RELATIONSHIPS IN THE TERREIRO DE TORÉ DA BOA VISTA: EXPRESSIONS OF A SACRED PLACE XUKURU DO ORORUBÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2023.v25i55.a46620

Keywords:

Indigenous Geography, Indigenous People, Sacred Space, Identity

Abstract

The Xukuru of Ororubá people, whose territory is localized in the cities of Pesqueira and Poção-Pe, 215km from the capital of Pernambuco, passed thought centuries of recrimination of their rituals, enduring even the movements of the retaking of lands in the 1990s. After recover the territory, the Xukuru de Ororubá could reestablish their sacred practices freely, without the hassle of intruder farmers in the territory. Thereby, spaces of rituals emerged, or were reactivated, as the Terreiros de Toré. In these sacred spaces, the regulars meet with the enchanted and receive orientations to the daily and spiritual life, which reverberate in the community dynamics. The Terreiro da Mata Sagrada da Boa Vista, reactivated in 2012, is becoming notorious in strengthening ethnicity and traditional sacred practices of the people in question. In the meantime, the research aims to analyze and understand the symbolic-affective relationships between indigenous people and the Terreiro de Toré da Boa Vista. Therefore, the oral history method was used mainly, in order that the indigenous themselves narrate their experiences in the place, and the participant observation, to better understand the relationships between indigenous people and the sacred place. The sacred space of Terreiro da Boa Vista praises the territorial identity of the Xukuru do Ororubá people, as well as your indianity and relationship between the enchanted and nature. It is a space that reflects the territorial dynamics that involve the individuals who experience that place and affirm themselves from them.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luiz da Silva Vieira, Universidade de Pernambuco Recife, PE, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco

Wedmo Teixeira Rosa, Universidade Federal de Pernambuco Recife, PE, Brasil

Professor Doutor do Curso de Licenciatura em Geografia do Instituto Federal de Pernambuco, Campus Recife

References

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de; MARIN, Rosa Elizabeth Acevedo. (2012). Nova cartografia social dos povos e comunidades tradicionais do Brasil: Xukuru do Ororubá – PE. Manaus: UEA Edições.

BARRETTO, Juliana Nicolle Rebelo. (2008). Karuazu: identidades indígenas visíveis. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ANTROPOLOGIA, 26., 2008, Porto Seguro. Anais... Porto Seguro: ABA. Disponível em: <http://www.abant.org.br/conteudo/ANAIS/CD_Virtual_26_RBA/grupos_de_trabalho/trabalhos/GT%2024/juliana%20nicolle%20rebelo.pdf> Acesso em: 11 out. 2018

CORRÊA, Roberto Lobato. (2014). Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. Geografia: conceitos e temas. 16. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p. 15-47.

COSTA, Otávio José Lemos. (2012). A imaginação geográfica e as representações dos lugares sagrados. Espaço e Cultura, v. 32, p. 48-60.

COSTA, Otávio José Lemos. (2013). Os lugares sagrados na perspectiva da Geografia da Religião. Revista GeoUECE, v. 2, n. 1, p. 18-28.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves. (2006). História oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica.

ELIADE, Mircea. (2010). O sagrado e o profano: a essência das religiões. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

ELIADE, Mircea. (2008). Tratado de história das religiões. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

GRÜNEWALD, Rodrigo de Azeredo. (2005). As múltiplas incertezas do toré. In: GRÜNEWALD, Rodrigo de Azeredo. Toré: regime encantado do índio do Nordeste. Recife: FUNDAJ, Editora Massangana, p. 13-38.

HOLZER, Werther. Sobre territórios e lugaridades. (2013). Cidades, v. 10, n. 17, p. 18-29.

LIMA, Clarissa de Paula Martins. (2013). Corpos abertos: sobre enfeites e objetos na vila de Cimbres (T.I. Xukuru do Ororubá). Dissertação (Mestrado em Antropologia Social). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

MEIHY, José Carlos Sebe B.; HOLANDA, Fabíola. (2007). História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly. (2010) Construindo redes e relações: estratégias políticas no povo indígena Xukuru (PE). Revista AntHopológicas, v. 12, p. 235-264.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly. (2013). Diga ao povo que avance! Movimento indígena no Nordeste. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly. (2014). Guerreiros do Ororubá: o processo de organização política e elaboração simbólica do povo indígena Xukuru. Recife: Editora UFPE.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly. (2009a) Os terreiros e o toré: o diálogo entre religião e política no fortalecimento do povo Xukuru do Ororubá (PE). Cadernos do LEME, v. 1, n. 1, p. 47-66.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly. (2009b) O espaço do sagrado: os terreiros e o toré como elementos de fortalecimento político no povo Xukuru do Ororubá (PE). In: GUILLEN, Isabel Cristina Martins; GRILLO, Maria Ângela de Faria (Orgs.). Cultura, cidadania e violência: VII Encontro Estadual de História da ANPUH-PE. Recife: Ed. Universitária da UFPE, p. 139-153.

ORO, Ari Pedro. (1995). Geografia e Religião. Boletim Gaúcho de Geografia, n. 20, p. 94-95.

RELPH, Edward. (1979). As bases fenomenológicas da Geografia. Geografia. Rio Claro: UNESP, v.4, n. 7, p. 1-25.

ROSA, Wedmo Teixeira. (2014). Territorialidade da Igreja Católica e interfaces com a religiosidade popular no recôncavo da Bahia: A Diocese de Amargosa e os Espaços de Crenças na Festa de São Roque em Nazaré. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

ROSENDAHL, Zeny. (2009). A dimensão do lugar sagrado: ratificando o domínio e a emoção do sentimento do ser-no-mundo. Geo Working Papers, v. 1, p. 5-14.

ROSENDAHL. (1996). Espaço e religião: uma abordagem geográfica. Rio de Janeiro: UERJ, NEPEC.

ROSENDAHL. (2005). Território e territorialidade: uma perspectiva geográfica para o estudo da religião. In: ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato. Geografia: temas sobre cultura e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 191-226.

SANTOS, Hosana Celi Oliveira e. (2009). Dinâmicas sociais e estratégias territoriais: a organização social Xukuru no processo de retomada. Dissertação (Mestrado em Antropologia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

SOUZA, Liliane Cunha de. (2004). “Doença que rezador cura” e “doença que médico cura”: modelo etiológico a partir de seus especialistas de cura. Dissertação (Mestrado em Antropologia). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

TUAN, Yi-Fu. (2012). Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL.

VIEIRA, João Luiz da Silva; ROSA, Wedmo Teixeira. (2017). Terreiro de Toré: espaço sagrado do povo Xukuru de Ororubá In: Cultura, identidades territoriais e cidadania: E-Book do V Seminário Espaço, Cultura e Política.1. ed. Recife: EdUFPE, p. 114-126

Published

2023-07-19

How to Cite

Vieira, J. L. da S., & Rosa, W. T. (2023). SYMBOLIC-AFFECTIVE RELATIONSHIPS IN THE TERREIRO DE TORÉ DA BOA VISTA: EXPRESSIONS OF A SACRED PLACE XUKURU DO ORORUBÁ. GEOgraphia, 25(55). https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2023.v25i55.a46620