Language and Ethnicity among Coloured Students in Cape Town

Autores

  • Mônica Maria Guimarães Savedra GLE, UFF https://orcid.org/0000-0003-1056-9391
  • Peter Rosenberg Europa Universität Viadrina
  • Anderson Lucas Macedo Universidade Federal Fluminense CNPq (Conselho Nacional de Pesquisa)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i54.46355

Palavras-chave:

Identity, Belonging, Ethnicity, Afrikaans

Resumo

This paper raises the issue of the relationship between language and identity. This subject has been present not only in Sociolinguistics, but also in other social sciences in recent decades. The focus here is to describe and present the relationship between the Afrikaans language spoken by university students who are members of the Coloured population and the ethnolinguistic identity perceived by these speakers. The locus is the multicultural and multilingual Cape Town, located in the South African Western Cape province, where European colonization began. To achieve the objective of this article, we briefly present the language in question: its emergence, its history and by whom it is currently spoken. In addition, since we are dealing with a somehow hybrid ethnicity (“coloured”), we also use anthropological theoretical approaches to understand what is perceived as “ethnicity”. With regard to data collection, we use qualitative content analysis. Internet interviews were conducted through the platform known as Zoom. Eight students were interviewed and answered a set of questions about the social role of the varieties of Afrikaans in Cape Town, attitudes concerning language status and linguistic representation of identity and belonging, in which language(s) they feel best represented, among other issues. The results obtained from the interviews brought a broad understanding of the linguistic practices of these Coloured speakers.

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Biografia do Autor

Mônica Maria Guimarães Savedra, GLE, UFF

Possui Bacharelado e Licenciatura em Português e Alemão pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1977), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1988) e Doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994). Realizou pesquisa de pós-doutorado na Universität Duisburg-Essen (2004). Atualmente é professora da Universidade Federal Fluminense - UFF, onde desenvolve pesquisas e orienta na área de sociolinguística, com ênfase na área de contato linguístico, com especial atenção para línguas de imigrantes no Brasil, no âmbito da temática de bilinguismo/bilingualidade, pluricentrismo, plurilingusmo e estudos transculturais. Foi professora adjunta da Uerj durante 25 anos (1978-2003) e da PUC-Rio durante 19 anos (1990-2009). Atuou em ambas universidades na área de ensino de alemão como língua estrangeira -DaF, orientando vários trabalhos em nível de graduação e pós-graduação. Foi coordenadora do GT de Sociolinguística da ANPOLL de 2006 a 2010. Coordenou um projeto PROBRAL com a Universität Duisburg-Essen no biênio 2006-2007. Atualmente coordena um PROBRAL II em parceria com a Europa Universität Viadrina. Também é Cientista do nosso estado (CNE) pela Fundação Carlos Chagas de Amparo a Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro-FAPERJ e assessora científica desta Fundação para a área de Humanidades.

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Publicado

2021-02-19