Grapho-phonic-phonological transfers: an analysis of data from monolingual (Portuguese) and bilingual children (Portuguese-Hunsrückisch)

Authors

  • Sabrina Gewehr-Borella UFRGS
  • Márcia Cristina Zimmer UCPel
  • Ubiratã Kickhöfel Alves UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32931

Keywords:

bilingualism, grapho-phonic-phonological transfer, phonetic-phonological transfer

Abstract

In this article we report the results of a study on the relationship between the change of graphemes representing voiced plosive phonemes by graphemes representing voiceless phonemes (and vice versa), and the VOT patterns of monolingual (Portuguese) and bilingual (Hunsrückisch-Portuguese) students. Students from three different groups participated in this study: monolinguals without contact with bilinguals (MR), monolinguals who are in contact with bilinguals (MP) and bilinguals (B). Were analyzed in the research, firstly, the number of writing changes of the graphemes <p,b>, <t,d> e <c,g> by 183 students from the three groups. Secondly, were analyzed the written data of 30 students (10 from each group) from the 183 participants analyzed previously. In relation to the VOTs, were analyzed, firstly, the speech patterns in Portuguese by the 30 participants. After that, were measured the Hunsrückisch VOTs by the 30 bilingual students. With regard to the results obtained, we found more graphemic changes in students from group B, followed by the students from group MP and then from MR. Concerning the VOT patterns, in the voiceless segments the MR group exhibited a shorter VOT than the bilingual group, whereas in the voiced segments the MR group exhibited a longer pre-voicing value than the bilingual group. We found in the results gradient values in the phonetic-phonological transfers analyzed. We therefore conclude that some of our participants show a positive correlation rate between the grapheme and speech production changes, which suggests a possible relation between the processes of writing and oral production.

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Author Biographies

Sabrina Gewehr-Borella, UFRGS

Graduada em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas. Atualmente é aluna do doutorado de Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Márcia Cristina Zimmer, UCPel

Doutora e mestre em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor adjunto II da Universidade Católica de Pelotas. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Psicolinguística, atuando principalmente nos seguintes temas: Sistemas Dinâmicos e aquisição da linguagem, Fonologia Gestual e produção oral em inglês (L2), com ênfase na interação entre memória implícita e explícita e aspectos fonéticofonológicos do input, leitura em L2.

Ubiratã Kickhöfel Alves, UFRGS

Graduado em Letras pela Universidade Federal de Pelotas, mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas e doutor em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de aquisição fonológica do inglês por falantes do português brasileiro, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição do inglês como L2, teoria fonológica e modelos de análise, aquisição fonológica de L1 e L2 via Teoria da Otimidade e Gramática Harmônica.

Published

2011-06-30

How to Cite

Gewehr-Borella, S., Zimmer, M. C., & Alves, U. K. (2011). Grapho-phonic-phonological transfers: an analysis of data from monolingual (Portuguese) and bilingual children (Portuguese-Hunsrückisch). Gragoatá, 16(30). https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32931

Issue

Section

Language Articles