Discursive analysis of the CEFET's Institutional Development Plan: a proposal for resistance to a hegemonic institutional discourse

Authors

  • Fábio Sampaio de Almeida Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Maria Cristina Giorgi Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i34.32972

Keywords:

institutional discourse, technological and professional education, subjectivity production, relationship power/knowledge

Abstract

Considering the ongoing changes within the federal organization of professional and technological education, this paper aims at discussing the role of discourse as a mechanism of production and maintenance of knowledge and power hegemonic relationships that engender subjectivities in a heterogeneous community as a hegemonic project in an official document from CEFET/RJ. Our goal is to identify the discursive construction of the notion of community, in the sense of a group which holds the discourse that supports the project of institutional transformation from CEFET/RJ to Technological University, considering the way that the document brings visibility to heterogeneity in that institution, in which coexist different levels as high school, technical and graduation as well. To accomplish this task we performed an analysis of CEFET’s Institutional Development Plan. As the theoretical framework is proposed an enunciative discourse analysis, based on the notions of interdiscourse (MAINGUENEAU, 2005), dialogism (BAKHTIN, 2000, 2004) and the relationship among power, knowledge and subjectivity (FOUCAULT, 1987, 1996, 2004). The linguistic analysis leads to a couple of relevant reflections: the first one relates teaching to efficiency, productivity, organization and development as it is the case of any capitalist enterprise where, instead of training the worker, inputs docilization of bodies that may be useful to the market; the second would be the homogenization of the community as a group, that not only sustains PDI but also provides discursive support to the Technological University project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Sampaio de Almeida, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Doutorando em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestre em Letras, na área de Linguística, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é professor de Língua Espanhola do CEFET-RJ UnED Petrópolis. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Estudos do Discurso e Pragmática. Dentre seus textos publicados, temos A prática do concurso público para professores: uma seleção para o trabalho? publicado no livro Trajetórias em Enunciação e Discurso: Práticas de Formação Docente, organizado por Maria Del Carmen Daher et alii (2009).

Maria Cristina Giorgi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Possui graduação em Letras Habilitação Português Espanhol pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002), graduação em Letras Habilitação Português Espanhol pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002), mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005) e doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense. Atualmente é professora titular do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca dos ensinos Médio e Técnico e na Pós-graduação de Relações Étnico-raciais. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: análise do discurso, gênero de discurso, intertextualidade, formação docente, concurso público, ensinos médio e técnico, questões étnico- -raciais. É autora de vários artigos em periódicos, capítulos de livros e livros na área da AD, entre os quais se destaca a obra Trajetórias em enunciação e discurso:práticas de formação docente, em coautoria.

Published

2013-07-06

How to Cite

Almeida, F. S. de, & Giorgi, M. C. (2013). Discursive analysis of the CEFET’s Institutional Development Plan: a proposal for resistance to a hegemonic institutional discourse. Gragoatá, 18(34). https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i34.32972