Historical imagination: fiction and subjectivity in school writing

Authors

  • Ilse Leone Borges Chaves de Oliveira UFG
  • Andréa Ferreira Delgado UFG

Keywords:

Interdisciplinarity. Diary. Subjectivity. Cultural history

Abstract

This paper aims to investigate the marks of subjectivity found in texts produced by 7th grade students in an interdisciplinary experience called “Exercise of Historic Imagination”. The work was based in the study of the characteristics of the Diary gender and in the theorethic pressupositions of Cultural History and the Cotidien. The students production were analysed under the linguist materiality point of view, which was responsible for the texts configuration as diaries and under the construction of meanings which each students constructed based on the historic, linguistic and literaries concepts as well as under the knowledge they acquired. The analysis allowed us to observe that in order to produce, the students, conditioned by the historic context, devised strategies to put their creativity into work, exercising their subjectivity to guarantee a ficcional character to the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilse Leone Borges Chaves de Oliveira, UFG

Professora de Português do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação da Universidade Federal de Goiás – CEPAE/UFG; mestre em Lingüística, doutoranda na mesma área, pela Faculdade de Letras da UFG. Desenvolve projetos de pesquisa nas linhas de Educação e linguagem, Memória, literatura e história e Análise do discurso. Publicou, em parceria com Andréa F. Delgado, Memória e tessitura da narrativa: uma experiência escolar de leitura, Revista Solta a Voz, vol. 17, n. 2, p. 119-133, jul./dez. 2006, Goiânia: Cepae/UFG; A alimentação como prática cultural: uma experiência interdisciplinar do ensino de história e português. Revista Solta a Voz. Vol. 15, n. 2, p. 95-107, jul./ dez. 2004, Goiânia: Cepae/UFG.

Andréa Ferreira Delgado, UFG

Professora do Departamento de Metodologia do Centro das Ciências da Educação da UFSC. Mestre em Educação pela UFRGS e Doutora em História Cultural pela UNICAMP. Pesquisadora das áreas de ensino de história, memória e patrimônio. Publicou, em parceria com Ilse Leone de Oliveira, Memória e tessitura da narrativa: uma experiência escolar de leitura. Revista Solta a Voz, vol. 17, n. 2, p. 119-133, jul./dez. 2006, Goiânia: Cepae/UFG; A alimentação como prática cultural: uma experiência interdisciplinar do ensino de história e português. Revista Solta a Voz. Vol. 15, n. 2, p. 95-107, jul./ dez. 2004, Goiânia: Cepae/UFG.

Published

2008-12-30

How to Cite

Oliveira, I. L. B. C. de, & Delgado, A. F. (2008). Historical imagination: fiction and subjectivity in school writing. Gragoatá, 13(25). Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33144

Issue

Section

Language Articles