The archive and the present

Authors

  • Raúl Antelo UFSC

Keywords:

archive, autonomy, neo-Baroque, diaspora

Abstract

Latin-American modernism is a cultural stream with moments of intensity, lapses, periods of fervish agitation, and dissident rupture. Rebuilding its archive doesn’t mean searching for origins but choosing to identify and analyze those moments overlapped with modernist autonomy. The Baroque effect, the so-called Latin-American neo-Baroque style of the 70s links directly with a preposterous moment of that history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raúl Antelo, UFSC

Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo, leciona literatura brasileira na Universidade Federal de Santa Catarina. Autor de Potências da imagem (Grifos, 2004) e Maria con Marcel. Duchamp en los trópicos (Buenos Aires, Siglo XXI, 2006), editou Antonio Candido y los estudios latinoamericanos (Pittsburgh, Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2001) e colaborou, tam­bém, em O Grande Terramoto de Lisboa: Ficar Diferente (Lisboa, Gradiva, 2005); Candido Portinari y el sentido social del arte (Buenos Aires, Siglo XXI, 2005); Arte de posguerra (Buenos Aires, Paidós, 2005); Viver com Barthes (Rio de Janeiro, 7letras, 2005); Céu acima. Para um tombeau de Haroldo de Campos (São Paulo, Perspectiva, 2005); A literatura latino-americana no século XXI (Rio de Janeiro, Aeroplano, 2005); Gilberto Freyre e os estudos latino-americanos (Pittsburgh. Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2006) e Travessias do pós-trágico (São Paulo, UNIMARCO, 2006).

Published

2007-06-30

How to Cite

Antelo, R. (2007). The archive and the present. Gragoatá, 12(22). Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33192