ARGUMENTATIVE VOICES AND AUTHORIAL POSITIONING IN SCHOOL WRITTEN PRODUCTION

Authors

  • Adriana Nogueira Accioly Nóbrega Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Adriana Rodrigues de Abreu Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v20i38.33309

Keywords:

Written production, Voices, Argumentation, Authorial positioning

Abstract

In this article, we examine school written production according to a possible relationship between voices and argumentative positioning.  The way voices reflect and refract the ideological positioning of the student-writer will also be investigated. Our purpose is to discuss the dialogue between discursive voices and argumentation in school writing and identify how dialogic discourse (re)produce ideologies of a certain culture. The study is based on theoretical principles from a social-discursive approach, proposed by the Bakhtin Circle, in interface with a social perspective of argumentation. Two argumentative texts were taken from a corpus composed by 50 compositions. The analysis followed a qualitative methodology in order to illustrate how discourses produced in the texts bring ideologies which create authorial positioning. Results indicate that the texts are permeated by a large number of voices which are used to build the writer´s arguments and point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Nogueira Accioly Nóbrega, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Mestre e Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2003; 2009), na área de Estudos da Linguagem. Professora Assistente da PUC-Rio, atua na Graduação em Letras, na Área de Língua Inglesa, e no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Suas áreas de interesse compreendem pesquisas em  Linguística Aplicada, Linguística Sistêmico-Funcional, Análise Crítica de Discurso, Estudos da narrativa e de identidade e Formação Continuada de Professores

Adriana Rodrigues de Abreu, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Bolsista de Doutorado do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ). Suas áreas de interesse compreendem Linguística Aplicada, Linguística Sistêmico-Funcional, Análise Crítica do Discurso e Gêneros Discursivos.

Published

2015-06-30

How to Cite

Nóbrega, A. N. A., & Abreu, A. R. de. (2015). ARGUMENTATIVE VOICES AND AUTHORIAL POSITIONING IN SCHOOL WRITTEN PRODUCTION. Gragoatá, 20(38). https://doi.org/10.22409/gragoata.v20i38.33309

Issue

Section

Language Articles