Mário de Andrade’s dance with shoulders: <i>surupango</i> of revenge

Authors

  • Vagner Camilo Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i41.33424

Keywords:

Mário de Andrade, poetry, “Danças”, “Reconhecimento de Nêmesis”, Modernism.

Abstract

This article analyzes "Danças" by Mário de Andrade, and the reflection the poet on the aesthetic and ethical dimensions of his verses, especially in letters addressed to friends, the first to read and discuss the poem. The change his mind about his own poem is examined in association with the doubts and conflicts experimented by poets and artists in the passage from the years 1920 to 1930.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vagner Camilo, Universidade de São Paulo (USP)

Professor associado 1 (livre-docente) de Literatura Brasileira da Universidade de São Paulo, com pesquisas voltadas para os seguintes temas relacionados à historiografia e à crítica literárias: poesia brasileira do século XIX, poesia brasileira do século XX (Carlos Drummond de Andrade, Jorge de Lima, João Cabral...), crítica de poesia (Sérgio Buarque de Holanda), recepção de idéias críticas no Brasil e relações entre lírica, história e sociedade. Possui graduação em Letras (Língua e Literatura Portuguesas) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1988), mestrado em Teoria e História Literárias pela Universidade Estadual de Campinas (1993), doutorado em Teoria e História Literárias pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e livre-docência em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (2013). É membro do projeto de pesquisa "La voz de los libros y el cambio digital. Figuras del archivo lingüístico-literario ibérico y brasileño de los siglos áureos a la actualidad", vinculado à Universidad de Salamanca, e responsável por dois convênios internacionais da FFLCH/USP, com a Universidade de Poitiers e com a Sapienza de Roma. É autor de Drummond: da Rosa do povo à rosa das trevas (2000).

Published

2016-12-28

How to Cite

Camilo, V. (2016). Mário de Andrade’s dance with shoulders: <i>surupango</i> of revenge. Gragoatá, 21(41). https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i41.33424

Issue

Section

Literature Articles