Identifying/qualifying and action mechanisms in the humor construction

Authors

  • Rafael Guimarães Nogueira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
  • Margareth Andrade Morais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
  • Luana Maria Siqueira Machado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34173

Keywords:

referentation, verb-nominal periphrases, humor, Semiolinguistic.

Abstract

The purpose of this article is to describe, in headlines of the popular newspaper Meia Hora, effects of sense generated by the connection between referential and verbal forms. On one hand, studies of Text Linguistics conceive reference as the process of interpretation and of (re)categorization of reality. On the other hand, researches in Functional Linguistics demonstrate that, unlike full verbs – such as “balear” – there are those that merge to a nominal, forming supporting verbs – such as “meter muito tiro” – or idiomatic expressions – like “largar o dedo”. Although such theoretical postulations have represented advances in the description of linguistic-textual phenomena, there has been little discussion about the relation between identification, qualification and action. In this sense, under the theory of Semiolinguistic Discourse Analysis, this work will demonstrate how, in popular headlines, verbal expressions and verb-nominal periphrases work together in the construction of word games and in the characterization of discursive objects, consisting of linguistic procedures that can cause humor.

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Author Biographies

Rafael Guimarães Nogueira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)

É formado em Letras (Português-Italiano) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde atuou como Professor substituto de Língua Portuguesa e conclui seu Mestrado em Língua Portuguesa. A partir dos pressupostos da Linguística Textual, desenvolveu a pesquisa "A abordagem da referenciação em livros didáticos de Língua Portuguesa do Ensino Médio". É Professor efetivo, sob o regime de Dedicação Exclusiva, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (campus Maracanã), onde leciona para turmas do Ensino Médio. Atualmente, dedica-se ao estudo da Análise Semiolinguística do Discurso, tendo como principais interesses o ensino de língua materna e a análise de textos midiáticos. 

Margareth Andrade Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)

É formada em Letras com habilitação em língua/cultura latina e literatura brasileira pela UFRJ (2008). Doutora e Mestre em língua portuguesa pela mesma instituição,possui experiência nos temas referenciação, ensino de língua portuguesa e gêneros textuais. É professora efetiva de Língua Portuguesa e Literatura brasileira do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

Luana Maria Siqueira Machado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

É Doutora em Letras Vernáculas (Língua Portuguesa) pela UFRJ, com pesquisa em Análise Semiolinguística do Discurso . Nessa mesma instituição, concluiu seu mestrado (Fonética Acústica), graduação e lecionou, como professora substituta, durante dois anos. Hoje, atua como professora de Língua Portuguesa e Literatura no Instituto Federal do Rio de Janeiro, campus Duque de Caxias.

Published

2020-01-27

How to Cite

Nogueira, R. G., Morais, M. A., & Machado, L. M. S. (2020). Identifying/qualifying and action mechanisms in the humor construction. Gragoatá, 24(50), 829-852. https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34173