After the end: Cornelio Penna and Oswaldo Goeldi
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v29i63.58156.ptKeywords:
Helplessness, Rest, Disappearance, End of the WorldAbstract
Stablishing a dialogue between Cornelio Penna and Oswaldo Goeldi, this essay goes from the experiences of end the world and melancholy to helplessness, rest and disappearance, so to avoid readings that put the two artists are isolate figures inside Brazilian culture and to put them inside a different reading of Modernism that includes Mário Peixoto.
Downloads
References
ANDRADE, Mario. Romances de um antiquário. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva, 2020. p. 113-116.
CABO, Sheila. Modernidade extraviada. Rio de Janeiro: Diadorim, 1995.
CUNHA, Fausto. Dor em câmera lenta. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva, 2020. p. 184-188.
EULALIO, Alexandre. Os dois mundos de Cornelio Penna. In: CALIL, Carlos Augusto (org.). Tempo Reencontrado: ensaios sobre arte e literatura. São Paulo: IMS; Ed. 34, 2012. p. 221-246.
FABRIS, Annateresa. Goeldi em Contraluz. In: RUFINONI, Priscila Rossinetti. Oswaldo Goeldi: iluminação, ilustração. São Paulo: Cosac Naify, 2006, p. 8-20.
GOELDI, Lani. Oswaldo Goeldi & Fiódor Dostoiévski - Recordações da Casa dos Morto. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2014.
GOELDI, Lani. Oswaldo Goeldi: repaginando a história. São Paulo: Projeto Goeldi, 2021.
LOPES, Denilson. Nós, os mortos: melancolia e Neobarroco. Rio de Janeiro: 7Letras, 1999.
LOPES, Denilson. Mário Peixoto, antes e depois do Limite. São Paulo: e-galáxia, 2021.
LOPES, Denilson. Um outro Modernismo. Matraga, v. 29, n. 57, p. 485-498, 2022a.
LOPES, Denilson. Um Outro Modernismo: Limite, de Mário Peixoto. In: MARQUES, Ivan. (org.). Releituras do Modernismo: o Legado de 1922 na Cultura Brasileira. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2022b. p. 155-175.
LUZ, Rogério. Cornelio Penna: uma leitura a menos de quatro tragédias brasileiras. Rio de Janeiro [Manuscrito inédito], s/d.
MENDES, Oscar. Uma sombra entre as outras. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva, 2020. p. 141-146.
MILLET, Sergio. Repouso. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva, 2020. p. 147-150.
NAVES, Rodrigo. Dois artistas das sombras: ensaios sobre El Greco e Oswaldo Goeldi. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
PENNA, Cornelio. Alma Branca e outros escritos. São Paulo: Faria e Silva, 2020a.
PENNA, Cornelio Fronteira. São Paulo: Faria e Silva, 2021 [1935].
PENNA, Cornelio. Dois romances de Nico Horta. São Paulo: Faria e Silva, 2021a [1929].
PENNA, Cornelio. Repouso. São Paulo: Faria e Silva, 2021b [1948].
PENNA, Cornelio. Caderno de pinturas e desenhos. São Paulo: Faria e Silva, 2020b.
RUFINONI, Priscila Rossinetti. Oswaldo Goeldi: iluminação, ilustração. São Paulo: Cosac Naify, 2006
RUFINONI, Simone Rossinetti. Favor e melancolia: estudo sobre Menina Morta, de Cornelio Penna. São Paulo: Nankin; Edusp, 2010.
SCHMIDT, Augusto Frederico. Cornelio Penna. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva, 2020. p. 119-125.
VENANCIO FILHO, Paulo. Oswaldo Goeldi: Sombria luz. São Paulo: MAM-SP, 2012.
VENANCIO FILHO, Paulo. A crise da pessoalidade e o outro modernismo: Cornélio Penna, Oswaldo Goeldi e Mário Peixoto. 1992. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1992.
VENANCIO FILHO, Paulo. Goeldi: um expressionista nos trópicos. Novos Estudos Cebrap, v. 40, p. 117-124, 1994.
VILLAÇA, Antonio Carlos. Romance e mística. In: PENNA, Cornelio. Alma Branca. São Paulo: Faria e Silva. 2020. p. 175-177.
VIRNO, Paolo. Sobre la Impotencia: la vida en la era de su parálisis frenética. Madrid: Traficante de Sueños, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gragoatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.